Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • "We leren jonge ondernemers netwerken"
jong voka
  • 12/06/2019

"We leren jonge ondernemers netwerken"

Voka Vlaams-Brabant doet het goed op het gebied van jong, ondernemend geweld. Als we Brussel meerekenen heeft de regio drie afdelingen van Jong Voka, meer dan welke andere Voka regio ook. Niettemin kon de samenwerking tussen Jong Voka Zenne-Pajot, Jong Voka Leuven en Young Voka Metropolitan, dat Brussel bestrijkt, in het verleden beter. Daar komt nu verandering in.

Tekst: Tom Cassauwers

"Op nationaal niveau heeft Voka erg ingezet op een betere coördinatie”, vertelt Maarten Meerts, zaakvoerder van Helon Architecten en voorzitter van Jong Voka Zenne-Pajot. “Denk maar aan eenzelfde naam, eenzelfde logo en eenzelfde visie. En dat moeten we nu naar het lokaal niveau brengen. In Vlaams-Brabant hebben we het voordeel dat er drie werkingen van Jong Voka zijn, op een totaal van tien in heel Vlaanderen en Brussel. In het op elkaar afstemmen van onze werkingen kunnen we dus zeker een voorbeeldfunctie vervullen. Wat we nationaal doen, kunnen we op lokaal niveau en omgekeerd. Daarom besloten we om de werkingen, die voordien nogal parallel liepen, beter te coördineren." Dat betekent onder andere een eengemaakt stelsel voor lidgelden, gezamenlijke events en kortingen op de events en opleidingen van Voka Vlaams-Brabant. En die nauwere samenwerking is een mooie kans om eens te kijken naar de Jong Voka werkingen, en de ondernemers erachter. We spraken per Jong Voka werking met een van de leden en de voorzitter.

jong voka

Anti-phishing

Phished is één van die Jong Voka ondernemers. Ze zijn een Leuvense start-up, die bedrijven beter bestand maakt tegen phishing. Een techniek waarbij fraudeurs personen misleiden en ze bijvoorbeeld hun inloggegevens op een fake site doen invullen. "We merkten tijdens onze vorige job dat mensen helemaal niet correct omgaan met e-mails", vertelt mede-oprichter Arnout Van de Meulebroucke. "Ze klikken op alles wat je ze stuurt. We deden eens een test en bijna 55% klikten op een vrij duidelijke phishingmail. Bedrijven investeren zoveel in firewalls, en dat terwijl mensen nog altijd je zwakste punt zijn."

Phished

Voor ons is Jong Voka enorm leerrijk. Iedereen deelt er successen, maar ook fouten.

Arnout Van de Meulebroucke (Phished)

Daarom houdt Phished werknemers constant op de hoede voor phishing. "We bieden een platform aan waarmee je automatisch gesimuleerde phishing mails naar je werknemers stuurt", vertelt Arnout. "Er zit zelfs een algoritme achter, dat mails personaliseert naargelang de werknemer. We kijken bijvoorbeeld of je eerder tijdens de ochtend of tijdens de avond op een link klikt, of dat je bijvoorbeeld graag nieuwsartikels leest. We zoeken naar je zwakste punt, en proberen je zo in de val te lokken."

En dat product heeft succes. Vandaag trainen ze dagelijks een 13 tot 14.000 werknemers in 150 bedrijven om phishing te doorzien. Wat natuurlijk opvallend is voor zo’n jonge ondernemers, Arnout is namelijk nog maar 23. "Ik ben bij Jong Voka Leuven terechtgekomen na een speeddate-event", vertelt hij. "Daar deed ik onmiddellijk veel contacten op. Netwerken bij Jong Voka leverde ons bijvoorbeeld al een partnership op. Je leert ook erg veel van de mensen daar. Want wij zijn de jongsten in de afdeling, en iedereen deelt hun successen, maar ook hun fouten. En dat is enorm leerrijk voor ons."

Een netwerk is enorm belangrijk als ondernemer, en Jong Voka helpt jonge ondernemers om dat op te bouwen.

Tom Damman (voorzitter Jong Voka Leuven)

Laagdrempelig netwerken

Laagdrempelig netwerken is één van de kerntaken die Jong Voka invult volgens Tom Damman, zaakvoerder van Herstelcenter.be en voorzitter van Jong Voka Leuven. "Een netwerk is enorm belangrijk als ondernemer, en Jong Voka helpt jonge ondernemers om dat op te bouwen. Je zit met generatiegenoten aan tafel die dezelfde problemen tegenkomen en dezelfde interesses hebben." Hij spreekt zich ook positief uit over de betere integratie van de drie afdelingen van Jong Voka. "De samenwerking is erg goed”, vertelt Tom. “Je wilt niet onder de kerktoren blijven als ondernemer, maar zo breed mogelijk contacten uitbouwen. Want het doel van Jong Voka is om je netwerk uit te breiden, en dat gaat natuurlijk beter als je niet enkel ten oosten van Brussel blijft.”

tom damman

Lege gebouwen en ondernemen

Het volgende lid van Jong Voka verandert ondertussen het aangezicht van Brussel. Dries Vanneste geeft met zijn bedrijf Entrakt Property Solutions een tijdelijke invulling aan leegstaande gebouwen. "Meer dan tien jaar geleden zag ik op de Nederlandse televisie een reportage over tijdelijk gebruik van gebouwen”, vertelt Dries. “Toen ben ik bij een bedrijf begonnen om dat hier te doen. En na vijf jaar zette ik Entrakt op."

Met Entrakt doen ze nu projecten in heel België, maar ook in Brussel. Doorgaans focussen ze zich op gebouwen, maar hun nieuwste project, Studio Citygate in Anderlecht, wijkt hier iets van af. "We hergebruiken niet zomaar een gebouw, maar een heel bedrijventerrein", vertelt Dries. "En dat is veel moeilijker, want je moet iets doen met een heel terrein. Deze testcase in Anderlecht is daarom erg belangrijk. We werken met 10.000 vierkante meter waar vroeger een verdeelcentrum stond. En deze zomer zullen we er sportvelden op installeren, gaan we containerunits recupereren om er kantoren en werkateliers van te maken, we zullen er events doen en er is zelfs een sociale component aan. We huisvesten drie daklozen op het terrein, zij zullen instaan voor de veiligheid en de netheid."

Entrakt

Als ondernemer moet je problemen vaak alleen uitdokteren. Weten dat je via Jong Voka bij een netwerk terecht kunt, geeft dan een zekere peace of mind;

Dries Vanneste (Entrakt Vacant Property Solutions)

Zeker in de vroege fasen van dit ondernemerstraject speelde Jong Voka een sterke rol voor Dries. "In eerste instantie ging het voor mij over de opleidingen", vertelt hij. "Ik ben autodidact en ik werkte maar twee jaar onder een baas. Ik leerde dus alles zelf. Die opleidingen vond ik toen enorm interessant. Daarna kwam het netwerken. Het geeft je peace of mind, want als je met een probleem zit moet je als ondernemer alles zelf uitdokteren. Maar iets waar je misschien een week opzoekwerk voor moet doen, kan je ook oplossen door een halfuur te praten met iemand die het probleem zelf al tegenkwam. Dat helpt je enorm."

Jong Voka verlaagt barrières om te netwerken. We zijn vaak minder formeel gekleed, we zijn toegankelijker en we zijn met thema's bezig die jonge ondernemers tegenkomen.

Sunita Van Heers (voorzitter Young Voka Metropolitan)

Gelijkgestemden samenbrengen

Voor Sunita Van Heers, Directeur Sustainable Buildings and Sites bij 3E en voorzitster van Young Voka Metropolitan zijn bijleren en netwerken de kern van wat ze doen bij Jong Voka. "We leren van elkaar en we tonen wat mogelijk is", vertelt ze. "We brengen gelijkgestemden samen. En dat is belangrijk, want jongeren leerden vaak nog niet netwerken. Wat Jong Voka doet is de barrières verlagen. We zijn vaak minder formeel gekleed, we zijn toegankelijker en we zijn met thema's bezig die jonge ondernemers tegenkomen. Wat andere thema’s zijn dan wat een 60-jarige CEO van een bedrijf van 2.000 werknemers tegenkomt."

Sunita

Sunita ziet ook mogelijkheden in de diepere samenwerking. Leden in de rand, die bijvoorbeeld in Leuven wonen maar in Brussel werken, kunnen nu naar activiteiten van verschillende afdelingen komen. Verder wil Sunita blijven inzetten op kwaliteit van het netwerk en de activiteiten. Onder andere door op elk event een mini-enquête te houden bij de leden. “Zo hopen we de kwaliteit van wat we doen steeds opnieuw te verbeteren en de leden een klankbord te geven", vertelt ze.

Deugniet

Maar buiten de stad vind je ook ambitieuze ondernemers die snel groeien. Dat bewijst Christophe Dedoncker, de 25-jarige zaakvoerder van Castaar, een jong reclamebureau, en daarnaast ook lid van Jong Voka Zenne-Pajot, dat de regio ten Westen van Brussel dekt.

"Ik werkte aanvankelijk als art director bij een reclamebedrijf, en in het weekend maakte ik deel uit van een dj-duo", vertelt hij. "We stonden op Tomorrowland, en zijn alle clubs en festivals van België afgegaan. Daardoor kwam ik in een milieu terecht dat nood had aan dingen zoals affiches en drukwerk. Ik begon dat toen in mijn vrije tijd te doen en het werd altijd maar meer. Ik wou altijd ondernemen en ik heb toen mijn stoute schoenen aangetrokken en ben voor mezelf begonnen.”

castaar

Jong Voka lag me meteen. Ik haal er nieuwe kennis en business uit, en altijd in een erg relaxte atmosfeer..

Christophe Dedoncker (Castaar)

Vandaag is Castaar een allround reclamebureau: ze maken de kaartjes van de lokale slager maar doen evengoed marketingplannen voor grote multinationals. Ondertussen stellen ze al vijf personen tewerk en verhuizen ze binnenkort naar een nieuw kantoor in Elingen. "We kozen voor de naam Castaar omdat we anders willen zijn", vertelt Christophe. "We kijken natuurlijk altijd naar wat de klant nodig heeft. Maar we willen ook een beetje een deugniet zijn. We willen meer doen dan andere bureaus, we willen een bureau zijn met ballen." Om die groei te ondersteunen bleek Jong Voka alvast erg nuttig. “Hiervoor was ik lid van een andere netwerkorganisatie, en dat was veel strenger”, vertelt Christophe. “Jong Voka daarentegen lag me meteen. Ik haal er nieuwe kennis en business uit, vooral door te netwerken. En dat doen we in een erg relaxte atmosfeer, tussen pot en pint als het ware”, lacht de ondernemer.

We willen alle ondernemende jonge mensen bereiken. Niet alleen bedrijfsleiders, maar ook de starters in bijberoep, intrapreneurs, high potentials met een business idee.

Maarten Meerts (voorzitter Jong Voka Zenne-Pajot)

Samenwerking finetunen

Jong Voka Zenne-Pajot begon zes jaar geleden. "We willen alle ondernemende jonge mensen bereiken", vertelt Maarten Meerts, zaakvoerder van Helon Architecten en voorzitter van Jong Voka Zenne-Pajot. "Dus niet enkel bedrijfsleiders die al ondernemen, maar ook mensen die iets in bijberoep doen, of die iets willen oprichten. Dat betekent dat we laagdrempelig moeten zijn, en dat we lokaal werken. Er is vaak de behoefte om elkaar in een ander kader te ontmoeten. En door een portie fun toe te voegen trachten we onze events zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor jonge mensen."

Maarten Meerts

Hun toekomst loopt ook parallel met die van de andere Vlaams- Brabantse Jong Voka afdelingen volgens Maarten. "In de toekomst moeten we de samenwerking verder finetunen", vertelt hij. "En ook de ondersteuning die we van Voka krijgen zal verbeteren. Onze bestuursleden zijn jonge ondernemers die zich vrijwillig engageren, naast hun bedrijf te leiden. En de bijkomende ondersteuning van Voka Vlaams-Brabant zorgt ongetwijfeld voor een professionelere werking. Zo kunnen we meer starters, jonge ondernemers en young potentials helpen in hun ondernemerschap.”

Meer info?

www.voka.be/jongvoka

Jong Voka Leuven:
bie.gielen@voka.be

Jong Voka Zenne-Pajot:
cathy.vankerckhoven@voka.be

Young Voka Metropolitan:
rachida.boumbarek@voka.be 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie juni 2019.

Contactpersonen

Bie Gielen

Relatiebeheerder Groot Leuven

Rachida Bou M'Barek

Relatiebeheerder Voka Metropolitan/ Coördinator Young Voka Metropolitan

Cathy Van Kerckhoven

Relatiebeheerder Z-D-V

ING
Proximus
SD Worx
Grant Thornton
Logo Athlon
Logo Premed
Logo G4S
Logo Randstad