Achter de statige gevel van het Landhuis aan de Grote Markt van Sint-Niklaas blaast Wavemakers dit jaar tien kaarsjes uit. Met klanten als Audi, Lego en Coolblue in portefeuille is dit dynamische PR- en communicatiebureau het voorbije decennium uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in zijn niche. Wavemakers is de geknipte partner om elke PR-campagne te verzorgen op een strategisch onderbouwde en creatieve manier.
Tekst Werner Claeys - foto Wim Kempenaers
Met een frisse blik creëren wij via ons uitgebreid netwerk de brug tussen klant, pers en influencers,” zegt Elke De Mayer, owner en managing director van Wavemakers. “Onze kracht zit in het genereren van journalistiek relevante context voor de juiste doelgroep. Zo zorgen we niet alleen voor visibiliteit en namedropping, maar bepalen we mee welke verhalen bijdragen tot een positieve imagebuilding van onze klanten. Weet je, heel veel bedrijven hebben interessante zaken te vertellen maar komen er te weinig mee naar buiten. En dat is jammer in een tijd waar employer branding een steeds belangrijker topic wordt.”
Juiste verhaal op het juiste momen
“Bedrijven grijpen te snel naar advertenties, waarmee je volledig zelf bepaalt wat je communiceert. Wij gaan daarentegen op zoek naar de meerwaarde van verhalen zodat journalisten of influencers ermee naar buiten komen. Dit maakt je positionering als bedrijf zonder twijfel een stuk geloofwaardiger, ”gaat Kristof Windels, partner en strategic director, verder. “Goede PR is geen one shot experience, wel een partnerschap op langere termijn. We volgen de stroom van het nieuws en zoeken naar het juiste moment om er het wagonnetje van onze klant aan te hangen. Het juiste verhaal op het juiste moment, dat is onze sterkte.”
Wagenplantje
Wavemakers start zijn campagnes graag vanuit onderzoek, zoals onlangs weer met een originele insteek voor Audi. “Een rondvraag bij 2.000 respondenten liet zien dat 6 op 10 autobestuurders de natuur willen binnenbrengen in hun wagen. Dit inspireerde ons om bloemenkunstenaar Daniel Ost een wagenplantje voor de Audi Q8 e-tron te laten ontwerpen. Het automodel staat niet centraal, wel de sfeer rond het merk en zijn streven naar duurzaamheid. That’s the spirit.”
Wij schrijven het verhaal samen met onze klanten ”
Owner Elke De Mayer
Mix van bedrijven
Wavemakers kiest bewust voor een portefeuillemix. “Naast de grote, internationale klanten werken we met heel veel plezier voor goede doelen als Handicap International en de Belgische mucovereniging, en voor lokale bedrijven. Voor Wycams borstbollen bv., een typisch Waaslands product, lieten we meerdere chefs recepten ontwikkelen met Wycams als ingrediënt. Die werden kwistig gedeeld op sociale media en de trein was vertrokken. Een goed gefundeerde influenceraanpak is een belangrijk onderdeel van een weldoordachte communicatiestrategie.
Mediatraining
Naast het uitbouwen van een PR-strategie helpt Wavemakers zijn klanten ook graag met mediatraining en de aanpak van crisiscommunicatie. “Communiceren in tijden van crisis is een must en moet goed onderbouwd zijn. Met onze crisisaanpak zorgen we ervoor dat klanten snel en adequaat handelen, de touwtjes in handen houden en goed voorbereid de arena betreden. Met een vlotte en heldere communicatie vermijd je imagoschade. En dat is toch wel een cruciaal gegeven.”, aldus nog Elke De Mayer.
Voka viert jarige bedrijven
Samen met Voka kan je jouw bedrijf in de kijker zetten met een reportage in Ondernemersmagazine en visibiliteit op ons Jaarfeest.
Dit zijn de jubilarissen van 2023:
- 10 jaar: Advocura, Direct, mo-vis, Piet Andries, Wavemakers
- 15 jaar: Effectis
- 20 jaar: Coor, Mederi, WITTENSTEIN
- 25 jaar: Soundfield
- 30 jaar: AAROVA, Sumitomo Bakelite Europe (Ghent)
- 40 jaar: PVG Liquids, Transuniverse Forwarding, Van Tornhaut
- 50 jaar: Bostoen
- 55 jaar: Van Damme Team
- 60 jaar: VTB - Van Rijsselberhge Beton (te lezen in ons decembernummer)
- 75 jaar: Welders
- 100 jaar: CIAC, TotalEnergies
Ontdek ze allemaal via deze link