Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Wat met de voertuigindustrie? "We mogen het gaspedaal niet loslaten"

Wat met de voertuigindustrie? "We mogen het gaspedaal niet loslaten"

  • 31/03/2023

Nee, duurzaamheid is geen hype die recent naar de top van de prioriteitenlijst is geschoven. Bij Lommel Proving Ground, beter bekend als het Europese testcentrum van Ford, worden al sinds de oprichting in 1965 intensieve proeven gedaan naar de duurzaamheid van mechanische autoonderdelen. “Al is de focus vandaag vooral gericht op het testen van rijhulpsystemen (ADAS) en softwarevalidatie”, zegt Geert Van Noyen, Proving Ground Manager bij Ford of Europe. Een recent investeringsprogramma van tientallen miljoenen zorgt ervoor dat het Noord-Limburgse technologiecentrum de toekomst positief tegemoet kan zien.

Geert Van Noyen (Ford Lommel)



Lommel Proving Ground werd al bijna 60 jaar geleden door Ford in het leven geroepen om tests uit te voeren op de stevigheid en houdbaarheid van nieuwe types ophangingen, motoren, carrosserie-onderdelen, enzovoort. In Lommel werd de benodigde ruimte gevonden: een terrein van maar liefst 320 hectare om in alle rust en discretie te werk te gaan. “En vandaag worden hier nog steeds, zowel in de werkplaatsen als op de 105 kilometer pistes, de prototypes van voertuigen met hun diverse onderdelen op de rooster gelegd”, vertelt Geert Van Noyen. “Gaandeweg is de focus wel geëvolueerd van duurzaamheidstesten van de mechanische integriteit naar rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems of ADAS) en software. We hebben de afgelopen 5 jaar fors geïnvesteerd in toepassingen als Automated Drivers Assistance, Lane Keeping, de herkenning van verkeersborden, automatisch remmen, enzovoort. Ongeveer de helft van onze 370 mensen is nu bezig met het testen van deze moderne, toekomstgerichte technologieën.”

Lommel Proving Ground past de infrastructuur voortdurend aan om de allernieuwste ontwikkelingen te kunnen testen. Door de pijlsnelle transitie naar elektrische voertuigen moeten er bijvoorbeeld aanzienlijke investeringen gebeuren. Zo werd er pas nog 24 miljoen euro vrijgemaakt voor de heraanleg van het snelheidsovaal Baan 5, een traject van 4,25 kilometer waarop tests aan hoge snelheid uitgevoerd kunnen worden. “Een van de volgende hot topics is 5G”, aldus Geert Van Noyen. “Daar gaan we mee experimenteren omdat het een heel grote impact zal hebben op de functionaliteit van de voertuigen en het comfort van de inzittenden.”

Extra inkomsten

Hoewel de testbanen en de rest van de infrastructuur eigendom zijn van Ford, zijn er ook andere bedrijven, zoals start-ups en OEM’s, die in Noord-Limburg gaan aankloppen voor advies en engineering-opdrachten. Daarnaast worden de installaties ook aan derden verhuurd. “We waken hier uiteraard over de confidentialiteit”, aldus de Proving Ground Manager. “Dit stelt geen problemen. Wij boren zo andere inkomsten aan, wat belangrijk is nu de automotive-sector onder druk staat. Een ander voorbeeld van ons gevarieerde aanbod is onze rijschool, voor zowel professionele rijders als particuliere chauffeurs. We onderscheiden ons door de uitgebreide en professionele opbouw van de cursussen, die gaan van het basisniveau tot de meest extreme rijkunsten. Dat we hiervoor over doelgerichte baanoppervlakten en een vloot aan trainingswagens beschikken, is uiteraard een groot voordeel.”

Een pakket aan services dus, waarmee Lommel Proving Ground zichzelf stevig op de internationale kaart heeft gezet. “Het is in de sector geen geheim dat onze faciliteiten in Noord-Limburg tot de absolute top behoren. Een stevige reputatie, die wordt bevestigd door andere proving grounds in Europa. Het komt er dus op aan om die positie vast te houden door met onze ontwikkelingsteams permanent en pijlsnel in te spelen op de trends in onze sector.”

Noord-Zuid

De ligging in Noord-Limburg is voor Geert Van Noyen eerder een voor- dan een nadeel. “We hebben hier heel veel plaats en kunnen in alle discretie onze experimenten uitvoeren. Alleen voor onze werknemers, die bijvoorbeeld uit Hasselt, Genk of Keulen komen, zou een betere verbinding handig zijn. Eerlijk? Voor ons persoonlijk maakt een Noord-Zuidverbinding niet zoveel verschil, aangezien het niet ‘business critical’ is. Wat niet wegneemt dat we veel sympathie en begrip hebben voor de bedrijven en particulieren hier in de buurt die meer baat hebben bij een snelle realisatie van de Noord-Zuid. Laat maar komen, dus!”

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie