Skip to main content
  • Nieuws
  • Wat als ... je medewerkers je grootste FANS zouden zijn?

Wat als ... je medewerkers je grootste FANS zouden zijn?

  • 29/11/2021

Anders dan bij schaken – een spel met heldere regels en een duidelijk einde – heb je in business nooit een definitieve winnaar. Ondernemen en werken hebben immers wel een duidelijk begin, maar geen echte einddatum: het is eigenlijk een oneindig spel. De beste leiders spelen instinctief volgens de regels van het oneindige spel. Ze beseffen dat het niet alleen draait om de volgende kwartaalcijfers, maar eerst en vooral om de volgende generaties. Een blijver zijn in de sector, en geen verlater. En een blijver, die word je pas als je een sterke reputatie hebt, niet enkel dankzij de kwaliteit van je producten en diensten maar vooral dankzij het engagement van de mensen die erachter staan.

motmans

 

De beste leiders hebben dus geen gewone medewerkers maar geëngageerde medewerkers of FAN-medewerkers

FAN-medewerkers zijn bereid om net dat tikkeltje extra te doen als hun werk daarom vraagt. Ze hebben immers voldoende inzicht in wat er speelt en wat hun bijdrage daaraan kan zijn. Dat komt door hun grote engagement op het werk. Deze medewerkers herken je aan hun vitaliteit: ze bruisen van energie en zijn minder vaak afwezig. Bovendien zijn ze erg toegewijd en is geen moeite hen te veel om goed werk af te leveren. Daarnaast zullen deze medewerkers minder snel van werkgever veranderen. Tot slot hebben zij geen enkele moeite om zich lang te focussen dankzij hun grote absorptievermogen.

FAN-medewerkers zorgen voor de meest geloofwaardige én kostenefficiënte reclame 

FAN-medewerkers maken je marketing en communicatie geloofwaardig. Ze hebben namelijk een positief effect op klanten en andere stakeholders van je organisatie. FAN-medewerkers maken klanten fans. En FAN-klanten zorgen op hun beurt voor goede resultaten. 
Leiders met FAN-medewerkers werken bovendien als een magneet. Ze trekken het beste talent binnen de sector aan en hebben daar geen exclusieve – en vaak dure – employer branding­campagnes voor nodig.

FAN-medewerkers nodig? Versterk het engagement en welzijn binnen de organisatie. Start met de vraag: “Hoewist?”

Kort samengevat, zijn FAN-medewerkers geëngageerde medewerkers die zich gelukkig en geapprecieerd voelen op het werk. Employee engagement is de laatste tijd een echt buzz­word geworden. We horen het zo vaak dat het soms zijn betekenis verliest, bijvoorbeeld in reclameprojecten van grote multinationals. En toch verwijst dat woord echt naar ons welzijn, naar hoe we ons voelen op de werkvloer.

Maar hoe begin je er dan aan? Een actieplan met bijbehorend doel kan je pas uitrollen zodra je inzicht hebt in de huidige situatie. Vraag daarom eerst aan je medewerkers hoe het met hen gaat. Probeer er op die manier achter te komen wat ze goed en minder goed vinden op het werk. Om tot een neutraal inzicht te komen, raden we bij Motmans & Partners aan om wetenschappelijk onderbouwde vragenlijsten te gebruiken, of onze gloednieuwe app “Hoewist?”. Die app ontwikkelden we samen met de Universiteit Hasselt en Hogeschool PXL om het niveau van engagement en de determinanten ervan bij medewerkers te meten.

Wie? Liesbeth Vandenrijt

Functie? Managing Partner

Expertise? Talent Management & Employee Relations

Interesse in een demo? 
Neem contact op met Motmans & Partners via motmans@motmansenpartners.be

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Artikel uit publicatie

Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo