Skip to main content
  • Nieuws
  • Wat als ... de kandidatenmarkt opdroogt?

Wat als ... de kandidatenmarkt opdroogt?

  • 01/09/2021

Steeds meer ondernemers zeggen dat hun groei belemmerd wordt omdat vacatures niet ingevuld geraken. In de arbeidsmarkt 4.0 is rekruteren in een woelige stroomversnelling gekomen. Maar wat als je het gevoel hebt dat de kandidatenmarkt is opgedroogd?

Motmans
Geert Motmans, Erik Colemonts, Liesbeth Vandenrijt

Talent is aan zet. Waar een werkgever vroeger de keuze had tussen vijf goede kandidaten, heeft die kandidaat nu de keuze tussen vijf goede bedrijven. “Per 100 werknemers die uitstromen, komen er ook maar 82 nieuwe bij”, vertelt Geert Motmans. Bovendien bepaalt de technologische evolutie steeds meer onze manier van werken en vergroot de vraag naar technische skills. Maar ook soft skills worden belangrijker: “Weerbaarheid, aanpassingsvermogen, empathie … Een job verandert zo snel, dat dat de skills zijn die vandaag het verschil maken.” Werkgevers vissen dus allemaal in dezelfde vijver, er zit te weinig vis in de vijver én de verwachtingen die we stellen aan kandidaten stijgen. Wat kan je als bedrijf doen? 


Ga voor Benny en Willy 


Benny, Willy en Kenny. Je fronst misschien je wenkbrauwen bij deze – op het eerste gezicht – nietszeggende namen. Maar niets is minder waar, dat bewijst Liesbeth Vandenrijt van Motmans & Partners. “Benny, Willy en Kenny vertegenwoordigen de vereisten bij een aanwerving: wie je bent, wat je wilt en wat je kent. Daarbij zeggen Benny en Willy tegenwoordig meer dan Kenny. Zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Waar het op neerkomt, is dit: we zien een duidelijke shift bij de aanwerving van mensen”, legt Liesbeth uit. “Waar mensen vroeger werden gekozen op basis van bepaalde vaardigheden of hun kennis, is dat nu minder het geval. Wat tegenwoordig eerder succes voorspelt, zijn de persoonlijkheid, de motivatie en de attitude van mensen.” 


Zet in op retentie 


In onze krappe arbeidsmarkt waar vacatures maar niet ingevuld geraken, kan je er maar beter voor zorgen dat jouw goede mensen niet gaan lopen. Hoewel de Belg van nature vrij trouw blijft aan zijn werkgever, wil dat niet zeggen dat je als bedrijf niet moet blijven investeren in je werknemers. Want de werknemers die je het snelst ziet vertrekken, zijn ook meestal de betere. Net diegenen die je het liefst aan jouw bedrijf wil binden. Zorg voor een credibel, empowerend en stimulerend leiderschap (‘people don’t leave jobs, they leave bosses’) en hou je werknemers scherp. Bevlogen, geëngageerde werknemers presteren beter en voelen zich gelukkiger op de werkvloer. Bedrijven hebben er dan ook veel baat bij aandacht te besteden aan het welzijn van hun werknemers. Samen met de UHasselt ontwikkelde Motmans & Partners een applicatie die op een wetenschappelijk onderbouwde manier het engagement van medewerkers meet. Op die manier blijf je de vinger aan de pols houden bij jouw medewerkers en kan je snel handelen als er alarmerende signalen worden gegeven.


Focus op de trainable gap 


Durf te investeren in de groei van kandidaten en huidige werknemers die duidelijk de nodige goesting, gedrevenheid en motivatie bezitten, en veranker ze in jouw bedrijf aan de hand van goed leiderschap, visie, zorg en fun. Je zal snel merken dat deze aanpak de snelste weg naar succes is. 
 

Neem vrijblijvend contact op via

011 30 35 00
 

motmans logo

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo