Na een loopbaan van meer dan dertig jaar in de automobiel- en garagesector startte Renaat Leenen in april 2021 als zelfstandige fleetmanager-ontzorger met Pas De Soucis. Zijn missie? Zaakvoerders, hr- en facilitymedewerkers en vlootbeheerders van kleine en middelgrote ondernemingen van a tot z ontzorgen wat de logistieke, administratieve en financiële huishouding van hun wagenpark betreft. Een portret.

Toen Renaat Leenen uit Diepenbeek in 1988 als magazijnbediende begon te werken in een verdeelpunt van auto-onderdelen, was dit de start van een lang en divers traject in de automobiel- en garagesector. “De voorbije drie decennia doorzwom ik heel wat watertjes, van magazijnbediende over aftersales manager tot account manager. Bij elke werkgever fungeerde ik als spilfiguur tussen klantenreceptie en werkplaats, waarbij ik telkens een brede waaier van taken voor mijn rekening nam. Het opmaken van bestekken, garanties en TCO’s, het coördineren van carrosserieherstellingen, klachtenbehandeling, verkoop,… Ik kon mijn financiële, commerciële, juridische en technische kennis flink bijspijkeren.”
Fleet support
Toen Renaat enkele jaren geleden bij een technisch probleem met zijn eigen bedrijfswagen van het kastje naar de muur werd gestuurd, deed dit bij hem het idee rijpen om een eigen advieskantoor in ‘fleet support’ op te starten. “Vrij vertaald: bedrijven helpen met het administratieve, logistieke en financiële beheer van hun wagenpark”, zegt Renaat. “Ik heb zelf jarenlang gezien hoe bedrijven worstelen met allerhande vragen, zoals: ‘Is de factuur van mijn herstelling correct?’, ‘Vervalt mijn garantie na twee jaar?’, ’Heb ik recht op een vervangwagen tijdens een herstelling?’,... Prijzen vergelijken van leasingwagens en verzekeringspakketten, inventarisaties van wagenvloten opmaken, car policies uittekenen, onderhoud, herstellingen en garanties opvolgen, het coördineren van schadedossiers… you name it. In april 2021 schoot ik als zelfstandige fleetmanager uit de startblokken.”
“Pas de Soucis geeft je de zekerheid dat er geen kosten weglekken. Je bespaart geld, kostbare tijd van je personeel en frustratie.”
Lokale en persoonlijke aanpak
Welke bedrijven doen een beroep op de expertise en ervaring van Renaat? “Ik ga voor kleine en middelgrote bedrijven met een wagenpark”, bevestigt hij. “In dergelijke gevallen is een vloot vaak te klein om een interne vlootbeheerder in te schakelen, en soms te groot om specifieke dossiers met de nodige aandacht te behandelen. Ik kies bewust voor een lokale aanpak, met focus op Limburgse klanten. Zo kan ik snel op de bal spelen bij vragen. Want ongelukkige klanten gelukkig maken, daar is het me uiteindelijk om te doen. Soms voel ik wat weerstand bij hr-medewerkers of vlootbeheerders, omdat ze vrezen dat ik een deel van hun werk afneem. Als ze merken dat ik een echte sparring partner ben die hen ondersteun en kosten doe besparen, ebt die weerstand snel weg.”
Gegarandeerde besparing
Als hij zijn dienstenpakket aan bedrijven en garages voorstelt, onderstreept Renaat graag dat hij kosten bespaart én frustratie wegneemt. “Met mijn technische bagage, gecombineerd met de administratieve afhandeling van relaties tussen garages en klant, garandeer ik een minimale besparing van 15 procent op het totale wagenpark. Dit is mogelijk omdat ik zeer secuur alle financiële aspecten van het wagenpark onder controle houd, tot zelfs het in kaart brengen van mogelijke subsidies, het opvolgen van onderhoud en herstellingen en ritten naar de keuring.”
Klaar voor nieuwe mobiele oplossingen
Vandaag hebben voertuigen met een klassieke brandstofmotor nog steeds het overwicht in een reguliere bedrijfsvloot. Dat zal volgens Renaat echter snel veranderen. “Vanaf 2023 voert de overheid nieuwe fiscale spelregels in voor bedrijfswagens. Hierdoor zullen elektrische wagens de wind enorm in de zeilen krijgen. Ik wil graag mee mijn steentje bijdragen om ondernemers hiervoor klaar te stomen, inclusief het opzetten van de nodige laadinfrastructuur. Hiervoor werk ik samen met een externe partner. En uiteraard vergeet ik ook de stijgende vraag naar elektrische fietsen niet. Sommige van mijn klanten klopten al bij me aan om hen hierbij te helpen.”
“Deze nieuwe trends in mobiliteit maken mijn job enorm boeiend. Ik heb alleszins een gezonde ambitie om mijn kantoor de komende jaren verder uit te bouwen en zoveel mogelijk klanten letterlijk op weg te helpen naar rendabele mobiele oplossingen.”
Startende ondernemers: met Bryo geslaagd
Als beginnende ondernemer heb je vaak nood aan extra begeleiding en praktijktips om jouw zaak succesvol op te starten.
Bryo, de Voka-community voor startende ondernemers, biedt je extra gemoedsrust en comfort. Als deelnemer krijg je begeleiding bij alle uitdagingen die op je weg liggen bij de opstart en groei van je eigen start-up. Naast de bijeenkomsten brengen we jou in contact met ervaren ondernemers, experten en potentiële investeerders. Met individuele vragen kan je ook steeds terecht bij jouw Bryo-coach.
Maak nu kennis met onze verschillende trajecten StandUp, StartUp en ScaleUp voor een startersbegeleiding op maat!
Meer info: klik hier