Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Waarom zakendoen in Duitsland en Italië?

Waarom zakendoen in Duitsland en Italië?

  • 18/04/2023

Ervaringsdeskundige Raf Vermeylen van SEW Eurodrive aan het woord

Internationaal ondernemen is uitdagend. Onze Mercurio Global Ambassadors gaan tot het uiterste om jouw onderneming in haar buitenlandse avonturen te ondersteunen. Deze keer stellen we je voor aan Raf Vermeylen, Managing Director bij SEW Eurodrive. Dit van oorsprong Duitse familiebedrijf is fabrikant en verdeler van mechanische aandrijvingen, automatiseringstoepassingen en industriële tandwielkasten. 

WIE IS RAF VERMEYLEN?

  • Functie: Managing Director
  • Opleiding: Industrieel Ingenieur Electromechanica/Automatisatie, Circular Economy & Sustainability, Digitaal leiderschap

WAT IS SEW EURODRIVE?

  • Opgericht in: 1931
  • CEO Belgische vestiging: Raf Vermeylen
  • Hoofdzetel: Leuven
  • Aantal medewerkers: 10.000+
  • Activiteiten: fabrikant & verdeler van mechanische aandrijvingen, automatiseringstoepassingen en industriële tandwielkasten. 
  • www.sew-eurodrive.be

Süddeutsche-Elektromotoren-Werke werd in 1931 in Duitsland opgericht. Sinds 1971 is dit familiedrijf bekend als SEW-Eurodrive. Vandaag telt de onderneming – met hoofdvestiging in het Duitse Bruchsal – wereldwijd ruim 21.000 werknemers, goed voor een jaaromzet van 4,2 miljard euro. “Vanuit onze vestiging in Leuven doen we regelmatig zaken met onder meer Duitse en Italiaanse partners en klanten”, bevestigt Raf Vermeylen, die sinds oktober 2014 aan het hoofd staat van de Belgische vestiging. “Als kersvers Global Ambassador Duitsland/Italië deel ik graag mijn internationale ervaring met collega-ondernemers.” 

Waarom zijn Duitsland en Italië belangrijke afzetmarkten voor jullie? 

Raf Vermeylen: “SEW Eurodrive is een wereldspeler in industriële automatisering, met focus op (intra)logistieke processen”, legt Raf uit. “Zowel in Duitsland als Italië staan bedrijven wereldwijd aan de top van activiteiten waarvoor onze oplossingen een belangrijke bijdrage leveren. Zo zijn onze oosterburen ’s werelds grootste producent van onder meer machines, voertuigen, machine-onderdelen en elektronica. In Italië zorgt de zogenaamde ‘gouden driehoek’ van Milaan-Turijn-Genua voor indrukwekkende economische groeicijfers. Vandaag is Italië – op basis van de recentste IMF-cijfers – de achtste economie van de wereld, terwijl Duitsland de vierde plaats bezet.” 

Duitsland

Italië

Wat zijn volgens jou de troeven van beide landen? 

“Met respectievelijk 83 en 59 miljoen inwoners zijn zowel Duitsland en Italië een enorme afzetmarkt voor buitenlandse leveranciers. In combinatie met een stabiele economische situatie, hoge welvaart, hoge scholingsgraad en interessante ligging hebben al heel wat Vlaamse ondernemers de stap naar beide landen gezet. Hierbij maak ik voor Italië wel de kanttekening dat de welvaart zich voornamelijk in het noorden van het land situeert, al doet de overheid verwoede pogingen om de welvaartskloof tussen noord en zuid te dichten.” 

“Een andere troef van beide landen is het stabiele sociale klimaat, met dank aan een constructief sociaal overlegmodel. In Duitsland werden na de Duitse eenmaking in 1990 onderhandelingen tussen werkgevers en werknemers de facto gedecentraliseerd van sector- naar bedrijfsniveau. Tot op vandaag merk je goed hoe directies en vakbonden de handen in elkaar slaan om hun bedrijf succesvol te maken. Dit leidt tot een hoge loyauteit en anciënniteit bij werknemers, maar zet soms ook een rem op sociale mobiliteit van talent.” 

3 tips om succesvol internationaal zaken te doen

  • 1 Schakel lokale mensen in om de Duitse en/of Italiaanse markt te verkennen. Informeer je ook goed bij verschillende ondersteunende organisaties, zoals Voka of de lokale ambassade. Zo ontdek je waar mogelijke uitdagingen liggen in de regelgeving per land.
  • 2 Denk dan goed na over de regio. Noord-Italië is bv. een aantrekkelijke afzetmarkt. Verras Duitse zakenpartners met unieke producten en diensten, complementair met hun eigen aanbod. Werk aan nicheproducten om het verschil te maken.
  • 3 Buitenlandse zakenpartners en klanten kennen de troeven van Vlaanderen niet/ovoldoende. Nodig hen uit voor een bezoek, laat hen kennismaken met de charmes en vele sterke punten van Vlaanderen, zoals talenkennis en opleidingsgraad.

Wat zijn belangrijke uitdagingen van de Duitse en Italiaanse markt? 

“Ondanks het feit dat beide landen aan de wereldtop staan op productievlak, hebben bedrijven niet altijd de reflex om hun leiderschap op productniveau te verrijken met nieuwe digitale technologieën. Zijn ze in staat om hun succes toekomstbestendig te maken, met bijvoorbeeld een aanbod van ‘digitalisering-as-a-service’? Ook de overheden in Duitsland en Italië moeten dringend enkele versnellingen hoger schakelen om de digitaliseringsgraad in hun economieën op te schalen, met aandacht voor een degelijk wettelijk kader om disruptie in een VUCA-omgeving aan te pakken.” 

“In dit verband verwijs ik ook naar de grote afstand die in Duitsland bestaat tussen de academische wereld en de industrie. In Italië merk ik dat die afstand minder groot is, met meer ondernemerschap vanuit spin-offs. Ook op dit vlak zijn er dus zeker nog mooie opportuniteiten te realiseren.” 

Met welke cultuurverschillen moet je rekening houden? 

“Het cliché van de Duitse ‘gründlichkeit’ en ‘pünktlichkeit’ – onder meer bij afspraken rond leveringstermijnen – klopt wel degelijk. En die grondige aanpak mag je als Vlaams ondernemer niet onderschatten. Op dit vlak zijn Italiaanse zakenpartners wat soepeler, maar verrassend genoeg hechten ook zij – net zoals hun Duitse collega’s – veel belang aan het formele en hiërarchische aspect in zakelijke contacten. Ook goed om weten: vergaderingen in Duitsland worden steeds minutieus gerapporteerd, mede onder impuls van het Duitse inspraakmodel. In Italiaanse bedrijven zie je een iets informelere aanpak.” 

“Duitsland is en blijft het land der ingenieurs, met focus op strakke organisatie- en (tijds)managementlijnen. Italianen zijn dan weer betere verkopers, met het gekende vleugje charme.” 

Interesse in internationaal ondernemen? 

Stuur een mailtje naar Tuba Gungor

Logo's
Banner belgian coast hotels maart
imu - vzw - scholtz
Proximus
imu - vzw - bebat
imu - vzw - Uzbrussel
AW_Welt_6stappenplan
imu - vzw - obd3