Skip to main content

Waarom witruimte werkt

  • 03/04/2019

We willen vaak zoveel vertellen en tonen dat onze boodschap al snel te druk wordt. Te veel tekst en te veel beelden overdonderen de lezer, terwijl die gewoon duidelijkheid en rust wil. Onderschat dus nooit het belang van witruimte in een ontwerp. Dat is nooit ‘verloren’ ruimte. Het geeft de lezer de kans om zijn of haar ogen te laten rusten en te focussen op de belangrijkste elementen. En hoe meer rust, hoe meer aandacht.

artikel partner hands voor adverteerders

Dit artikel werd geschreven door onze partner Hands.

Betere leeservaring

We voelen ons altijd meer aangetrokken tot dingen die ‘anders’ zijn. Dat is ook zo bij ontwerpen. Als we een blad voor ons zien dat vol staat met teksten en beelden, gaan we op zoek naar wat eruit springt. Zo lezen we in een krant vaak de quotes en de kaderstukjes. Het is voor ons brein dan ook niet evident om grote brokken informatie te verwerken. Daarom gaan we op zoek naar kleinere en meer behapbare stukjes info. Witruimte zorgt ervoor dat die stukjes ontstaan en verhoogt zo de leesbaarheid. Het resultaat? Je lezer neemt meer op van je boodschap dan enkel een quote of een kaderstukje.

Witruimte als leidraad

Teksten en beelden hebben witruimte nodig om een mooie balans te creëren in je ontwerp. Daarnaast kun je met witruimte je lezer ook gidsen naar wat belangrijk is. Want vaak heeft die geen tijd om zelf uit te dokteren wat jouw boodschap nu precies is. Door de belangrijkste elementen in je ontwerp te accentueren met witruimte, leid je je lezer naar een rust- en focuspunt. Als hij dan toch niet je volledige tekst leest, heeft hij op z’n minst de kern van je boodschap al meegekregen.

Verfijnde look & feel

We kennen allemaal de websites met flashy banners, veel kleuren en nog meer informatie. Lang blijven we daar niet hangen: ze ogen goedkoop en soms zelfs onbetrouwbaar. Daarom maken veel luxemerken net overvloedig gebruik van witruimte. Zo creëren ze een gesofisticeerde look & feel, niet alleen voor hun ontwerp maar ook voor hun merk in het algemeen.

"Door de belangrijkste elementen te accentueren met witruimte, leid je de lezer naar een rust- en focuspunt."

Om het in één regel samen te vatten: less is more. Strategisch en doordacht gebruik van witruimte draagt bij aan een professionele uitstraling. Creëer geen overweldigende drukte, maar serene rust. Dring je boodschap niet op aan de lezer, maar gids hem naar de essentie. Op die manier zal hij die ook veel langer onthouden. En dat is natuurlijk precies wat je wil bereiken.

powered by hands

 

Proximus
Welt white paper
IMU - Sport Vlaanderen
Ontdek onze vacatures!
IMU - Altez 0110
VZW_IMU_GROUPS
Gosselin
Plan je bezoek in ons Experience Center!