Skip to main content
Map
  • Nieuws
  • Waarom je nu met inbound marketing moet starten

Waarom je nu met inbound marketing moet starten

  • 19/09/2019

De tijd van ‘pushy’ en schreeuwerige reclameboodschappen ligt definitief achter ons. De klassieke reclameboodschappen zijn ingehaald en voorbijgestoken door authentieke content marketing en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in komt. Marketeers moeten zich aanpassen aan deze nieuwe realiteit en inbound marketing is de geknipte strategie om je leads op te vangen, in de watten te leggen en uiteindelijk te converteren naar nieuwe klanten.

Dit artikel is geschreven door communicatiebureau Markedeer.

Wat is het juist?

Inbound marketing is een aanpak die ervoor zorgt dat mensen jouw merk zelf ontdekken. Zo zorg je voor een constante instroom van bezoekers die je naar oplossingen kan leiden en zo kan converteren naar klanten. Hoe werkt dat nu? Maak van je digitale platform een echte magneet. Zorg dat je potentiële klanten je vinden door hun goede en relevante content aan te bieden, precies op maat van hun interesses. Zorg er zeker voor dat die content SEO-proof is en promoot ze actief via je social mediakanalen. Leid dan je bezoekers naar je website en activeer ze met calls-to-action en doelgerichte landingspagina’s. Kortom, bouw een digitale vertrouwensrelatie op met je leads en loods ze met je content doorheen je sales funnel om ze uiteindelijk te converteren naar klanten.

Waarom nu precies?

Inbound marketing biedt een antwoord op de gewijzigde marktomstandigheden. Klassieke push-reclame via print, radio en TV heeft aan efficiëntie ingeboet. Het internet heeft het gedrag van je (potentiële) klanten ingrijpend gewijzigd. Zowel de B2C-consument als de B2B-klant neemt vandaag liefst zelf het initiatief en hun tocht begint bijna steeds met een Google-zoekopdracht waarmee ze zich informeren over jouw oplossingen en die van je concurrenten. In deze nieuwe realiteit is het niet zozeer je opdracht om op zoek te gaan naar prospects, maar wel om ervoor te zorgen dat die prospects jou vinden. Hier biedt inbound marketing je mogelijkheden en oplossingen.   

Hoe werkt het?

Markedeer artikel nieuwsbrief

STAP 1: ATTRACT: zorg voor de juiste traffic

  • Zorg dat prospects je vinden door sterke, relevante en authentieke content op maat aan te bieden
  • Focus op bezoekers die het meeste kans maken om lead, prospect en uiteindelijk klant te worden
  • Post blogs op je website, optimaliseer ze via SEO en promoot je content actief op sociale media

STAP 2: CONVERT: maak leads en prospects van je bezoekers

  • Activeer je bezoekers met aanbiedingen
  • Bezoekers laten graag hun gegevens na in ruil voor relevante content zoals white papers, e-books, checklists, enz.

STAP 3: CLOSE: maak klanten van je leads en prospects

  • Feit: 73% van alle B2B-leads zijn nog niet klaar om te kopen
  • Je bent er bijgevolg in geslaagd om kwalitatieve leads te verwerven, al zijn ze nog niet klaar om tot een aankoopbeslissing over te gaan
  • Het is jouw taak om ze via lead nurturing door je sales funnel te loodsen, e-mail is hiervoor een goede tool

STAP 4: DELIGHT: blijf investeren in je relatie

  • Inbound marketing is een langetermijnstrategie
  • Het kost veel meer om een nieuwe klant te maken dan om een bestaande klant te houden
     
AW_Welt_6stappenplan
Advertentie VanRoey- nov
AW_Welt Whitepaper Inclusieve leidinggevende
Proximus
AW_Digitalisering