Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Waarom BNP Paribas Fortis inzet op cultuursponsoring

Waarom BNP Paribas Fortis inzet op cultuursponsoring

  • 12/01/2024

Ben je opera-, kunst- of filmliefhebber, dan heb je vast al gemerkt dat BNP Paribas Fortis sponsor is van De Munt, Bozar en We Love Cinema. Waarom zet de bank in op cultuursponsoring? En wat kunnen andere bedrijven daarvan leren? We vroegen het 
aan CEO Michael Anseeuw.
 

BNP Paribas Fortis-CEO Michael Anseeuw hoeft de straat maar over te steken om vanuit het hoofdkantoor aan de Brusselse Warandeberg de cultuurtempel Bozar binnen te lopen. Op minder dan tien minuten lopen is hij bij De Munt. Met beide gerenommeerde instellingen werkt de bank al decennialang samen (soms zelfs al in eerdere gedaantes als ASLK en Generale Bank). En dat is een zeer bewuste keuze, zo blijkt.

De partnerschappen van BNP Paribas Fortis met De Munt, de Koningin Elisabethwedstrijd en Bozar lopen al meerdere decennia (zie opsomming onderaan het artikel). Waarom de keuze voor een langetermijnaanpak in cultuursponsoring?
Michael Anseeuw: “Als sponsor is het aangewezen dat je aanpak en de keuze van je partners overeenstemt met het DNA van je bedrijf. Een bank als de onze is een van de motoren van de economie vanuit onze rol als kredietverlener en beheerder van spaartegoeden en beleggingen. Cultuur is een belangrijke motor van de maatschappij. Kunst laat ons nadenken over hoe we onszelf definiëren, waar we vandaan komen en hoe we evolueren. Ook in de accenten die we leggen in onze cultuursponsoring blijven we dicht bij ons DNA. Wij willen een inclusieve en duurzame bank zijn en dat brengen we in ons sponsorbeleid in de praktijk, bijvoorbeeld door onze jongeren-werkingen. Ten slotte zetten we bij al onze partnerships in op groei. We willen ertoe bijdragen dat jonge artiesten zich optimaal kunnen ontwikkelen.”

BNP Paribas Fortis-CEO Michael Anseeuw

Sponsoring moet overeenstemmen met het DNA van je bedrijf.

BNP Paribas Fortis-CEO Michael Anseeuw

Hoe doet de bank dat precies, jong artistiek talent groeikansen bieden en meer jongeren naar de grote cultuurhuizen lokken?
“We zijn onder andere partner van de MM Academy van De Munt. Daar kunnen jonge muziekstudenten van de conservatoria praktijkervaring opdoen in het koor of orkest van De Munt. Met Young Opera zorgen we voor aanzienlijke kortingen op operatickets voor jongeren onder de dertig jaar. Aansluitend bij de Koningin Elisabethwedstrijd, een concours voor internationale muzikanten tot 30 jaar, organiseren we heel succesvolle concerten met laureaten, en ook specifiek Jongerenconcerten die gratis toegankelijk zijn voor -26-jarigen.”

Het valt op dat er een soort van ecosysteem is ontstaan tussen de verschillende cultuurhuizen die de bank sponsort. 

“Er zijn inderdaad veel links tussen onze partnerships. Zo vinden de eerste ronde en de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd plaats in Flagey en de finale en laureatenconcerten in Bozar. De finale van de zangeditie van de Koningin Elisabethwedstrijd wordt altijd begeleid door het Symfonieorkest van de Munt.”

BNP Paribas Fortis is ook al bijna een kwarteeuw actief in filmfinanciering met Fortis Film Finance en de Tax Shelter. 
“Ook in de filmsector komen heel wat aspecten samen, bijvoorbeeld onze financiële expertise. Daar vaart de filmsector goed bij en vaak ook de klanten die in films investeren. Met de mede door BNP Paribas Fortis Film Finance gefinancierde film ‘Omen’ van Baloji vertegenwoordigen we België bij de Oscars. We maken films toegankelijker met de goedkope tickets tijdens de We Love Cinema Days. Ook in deze sector dragen we de jongerenwerking hoog in het vaandel. We geven jonge cineasten de kans om zich te ontwikkelen en nieuwkomers kunnen zich in de kijker werken via de Young Talent Awards voor kortfilms.”

De sponsoring van de bank heeft een positieve impact op de cultuursector en op de cultuurparticipatie van jongeren. Maar wordt ook de bank er beter van? 
“Zeker. Onze sponsorrelatie biedt ons de mogelijkheid om klanten uit te nodigen voor evenementen in grote cultuurhuizen. Zo delen we indringende ervaringen en leren we hen beter kennen. We organiseren ook regelmatig fel gesmaakte middagconcerten voor onze medewerkers. Tijdens zijn verbouwingen in 2024 zal Bozar gebruik maken van een aantal ruimtes in ons hoofdkantoor. Zo worden we nog meer het open huis dat we als bank willen zijn. We leren door onze projecten ook artiesten beter kennen. Bijvoorbeeld met Flagency, een project met Flagey waarbij we de carrière van jonge muzikanten ondersteunen met expertise vanuit de bank. Hoe financier je een instrument? Kies je voor een contract bij een gezelschap of word je zelfstandige? Dat soort vragen helpt ons dan weer in de begeleiding van andere artiesten.”

Langdurige samenwerkingen met cultuurinstellingen zijn mooi, maar hoe zit het dan met middelen voor nieuwe initiatieven?
“Als sponsor delen we nooit zomaar geld uit, maar kiezen we voor een echt partnerschap met cultuurhuizen. De grote uitdaging daarbij, zowel voor het cultuurhuis als voor de bank, is om ons om de zoveel tijd heruit te vinden. Het kan gebeuren dat we extra middelen vrijmaken of middelen verschuiven, zoals bijvoorbeeld met Flagency gebeurt. Hetzelfde geldt voor wat we vanaf begin 2024 in samenwerking met Bozar zullen doen.”

Als sponsor delen we nooit zomaar geld uit, maar kiezen we voor een echt partnerschap met cultuurhuizen.

BNP Paribas Fortis-CEO Michael Anseeuw

Overheid

Dreigen cultuurhuizen niet (te) afhankelijk te worden van sponsors? Moet de overheid niet meer inspanningen doen? En wat met  andere bedrijven?
“Mijn persoonlijke mening is dat er vanuit de overheid te weinig gestructureerde ondersteuning gaat naar bepaalde cultuurhuizen. Ik denk dat wij als bank ons steentje bijdragen en dat geldt voor heel wat andere bedrijven. Voor bedrijven die overwegen om (meer) aan cultuursponsoring te doen, zou ik adviseren om dicht bij hun DNA te blijven en om voor de lange termijn te opteren. Als je dat doet, kan je tot een win-win komen voor het cultuurhuis, de maatschappij en voor je bedrijf. Wanneer je overweegt om te sponsoren, is het belangrijk om te weten waar je affiniteit ligt en hoe je je DNA definieert. Als je dat niet doet, dreig je om puur vanuit een financieel return-perspectief te gaan sponsoren. Dan blijf je pakweg drie jaar aan boord en doe je daarna iets anders. Terwijl stabiliteit en continuïteit net heel belangrijk zijn, zeker voor cultuurhuizen. Die zijn nu al bezig met hun programmatie voor de komende jaren, voor 2025 en 2026 en verder. Als je hen optimaal wilt steunen, is het best dat je zelf ook dat perspectief aanhoudt en een commitment aangaat voor de langere termijn.”


CULTUURSPONSORING EN JONGERENWERKING DOOR BNP PARIBAS FORTIS: DE HOOGTEPUNTEN

  • DE MUNT. Partner sinds 1982. De bank is ook een exclusieve partner van MM Academy, dat inzet op praktijkervaring voor jonge muziekstudenten, en van het project Young Opera, dat aantrekkelijke tarieven aanbiedt aan jongeren < 30 jaar.
  • KONINGIN ELISABETHWEDSTRIJD. Partner sinds 1991. De bank is exclusief partner van de Jongerenconcerten voor jongeren < 26 jaar, dit zijn gratis toegankelijke concerten met laureaten van de wedstrijd.
  • BOZAR. Partner sinds ruim 20 jaar. In het project ‘Next Generation Please’, gaan jongeren in dialoog met kunstenaars, politici en denkers rond actuele thema’s als klimaat, gender en racisme.
  • FLAGEY. Partner sinds ruim 10 jaar. Diverse jongerenprojecten: Flagey Academy (intensieve opleiding voor zangers van 6 tot 20 jaar), Flagey’s Jonge Wolven, Flagency (dat artiesten artistiek en financieel begeleidt bij de start van hun carrière).
  • BNP Paribas stimuleert de BELGISCHE FILMSECTOR via steun aan Cinevox, het Filmfestival Oostende, de Ensors en de Jamies, en het Festival International du Film Francophone in Namen. Tijdens de We Love Cinema Days kan iedereen voor slechts 6 euro een film meepikken.

Contactpersoon

Sandy Panis

Content manager

imu - vzw - Altez
imu - vzw - Uzbrussel

Artikel uit publicatie