Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • VRT-CEO te gast op voorjaarslunch Voka Metropolitan

VRT-CEO te gast op voorjaarslunch Voka Metropolitan

  • 20/03/2023

"Met koffiekoeken in de vitrine, overtuigen we later voor een volkorenbrood." Met gevatte beeldspraak zette VRT-CEO Frederik Delaplace op onze voorjaarslunch zijn visie en toekomststrategie in de verf. Hij wil het grote publiek en jongeren blijven aantrekken met populaire programma's en een verruimd digitaal aanbod, maar evenzeer leidend blijven inzake informatie en duiding. Belangrijk project is ook de nieuwbouw op de Reyerssite, waar de VRT in 2026 wil intrekken.

Delaplace was te gast op de voorjaarslunch van Voka Metropolitan op 16 maart in de Warande. Hij presenteerde de pijlers van de toekomststrategie VRTRB 2030. “Radicaal digitaal” staat daarbij voorop. De klassieke, lineaire media kunnen jongeren niet meer bekoren. Ze kiezen eerder voor sociale media, apps op de smartphone, kanalen als YouTube of Netflix. De VRT wil met een verruimd digitaal aanbod via smartphone en sociale media de jongeren beter bereiken. “Ons jongerenprogramma Karewiet heeft nagenoeg 300.000 volgers op Tik Tok. Dit kanaal bannen zou voor VRT zware klap zijn”, aldus Delaplace. Via nws.nws.nws op Instagram bereikt VRT nu 302.000 jongeren met nieuws op hun maat. “Die jongeren bereiken we onvoldoende via Het Journaal en via dit aanbod op Instagram bieden we een tegengewicht voor desinformatie van andere bedenkelijke bronnen.”

foto

Een andere hoeksteen voor de toekomststrategie draait rond “smaakverbreding”, met name via populaire, trendy programma’s een groter publiek bereiken. Delaplace verwees naar The Greatest Dancer, waarmee de VRT terug jongeren trekt. Of via VRT MAX waarbij het publieke omroepalgoritme gebruikers in contact brengt met programma’s die aan de rand van het interesseveld liggen. Verder wil Delaplace de VRT meer als één merk in de markt zetten.

De VRT is intussen begonnen met de werkzaamheden op de Reyerssite. Het oude gebouw wordt gesloopt, en er komt een nieuwbouw in de groenzone op de site. “Het is onze plicht als Vlaamse openbare omroep om in Brussel te blijven. Maar je kan niet ontkennen dat we daar met verkeersproblemen kampen”, aldus de VRT-CEO. Hij rekent op verder overleg met de Brusselse overheden voor een betere mobiliteit en een optimale herontwikkeling van de Reyerssite.

Kris Cloots, voorzitter van Voka Metropolitan sprak zijn waardering uit voor de beslissing van de VRT om in Brussel te blijven. Hij riep de talrijk aanwezige Vlaamse en Brusselse politici op om de samenwerking tussen Brussel en Vlaanderen te versterken, onder meer in de takrijke werven om de mobiliteit in de Brusselse metropool te verbeteren.

Bekijk hier het foto-album

Voorjaarslunch Voka Metropolitan met Frederik Delaplace