Skip to main content
  • Nieuws
  • “Voor wie zijn bedrijf ‘future proof’ wil maken, is Dubai dé plek om inspiratie op te doen”

“Voor wie zijn bedrijf ‘future proof’ wil maken, is Dubai dé plek om inspiratie op te doen”

  • 30/08/2021

Interview met Ellen Van den Branden van Destination, het bedrijf achter de organisatie van de Voka Trend Tour naar Dubai

Dubai heeft meer te bieden dan prachtige palmeilanden, luxueuze wolkenkrabbers en enorme winkelcentra. Het is ook de stad waar van 1 oktober 2021 t.e.m. 31 maart 2022 de 35ste editie van de vijfjaarlijkse wereldexpo plaatsvindt, steevast een van dé evenementiële hoogtepunten wereldwijd. Speciaal voor deze gelegenheid zetten Voka Vlaams-Brabant en Voka West-Vlaanderen een zesdaagse missie op poten, van 18 t.e.m. 23 februari 2022. Voor de organisatie van deze ‘Voka Trend Tour’ deed Voka een beroep op Destination, dat gespecialiseerd is in inspiratiereizen voor bedrijven. Wat je mag verwachten? Ellen Van den Branden van Destination legt uit.

‘Event designer’, ‘hospitality geek’, ‘creative brain’, ‘passionate traveler’, ... Zo omschrijft Van den Branden zichzelf op haar webstek. Daarnaast mag je haar ook gewoon ‘zaakvoerder van Destination’ noemen, een rol die ze al sinds 2014 opneemt. En met succes, zo blijkt, want een jaar na haar aantreden als zaakvoerder werd Destination al bekroond met de internationaal erkende ‘Commitment to the Community Award’. "De hospitality industrie, mensen bedienen, dat is wat me drijft!"
 

Ellen VDB

 

Bij elke wereldtentoonstelling staat een bepaald topic centraal. Wat is het thema van Expo 2020 Dubai?

“Onder het motto ‘Connecting Minds, Creating the Future’ wil de expo inspireren en de toekomst van landen en gemeenschappen vormgeven. Dit jaar kan je op de wereldtentoonstelling de nieuwste innovaties ontdekken op vlak van mobiliteit, duurzaamheid en opportuniteiten, de drie centrale thema’s van deze editie. Meer dan 190 landen zullen vertegenwoordigd worden, elk met een eigen paviljoen.” 

Ook ons land is uiteraard van de partij. Op welke manier komen de thema’s van de expo terug in het Belgische paviljoen?

“Het Belgische paviljoen is gelegen in de themazone ‘mobiliteit’ en zal gebruik maken van hernieuwbare energiebronnen en slimme technologie. Het ontwerp is geïnspireerd op een ark en het gebouw is bedekt met weelderig groen. Bijzonder aan het paviljoen, is dat het zo ontworpen is dat het meer energie produceert dan het verbruikt.”

Mobility paviljoen

Nadat steden als Aichi (2005), Shanghai (2010) en Milaan (2015) eerder al het decor vormden van de wereldexpo, valt die eer dit jaar dus te beurt aan Dubai. Wat maakt de stad zo bijzonder?

“Dubai heeft zoveel ambitie en visie dat het zelfs durft vooruitblikken naar 2040, iets wat weinig andere steden het nadoen. Uiteraard blijft Silicon Valley de hub voor nieuwe technologieën en China de bedenker van ‘master business plans’, maar als je jouw bedrijf ‘future proof’ wilt maken, dan is Dubai absoluut de bestemming bij uitstek om inspiratie op te doen. Wat trouwens ook bijzonder is aan deze editie, is dat het de eerste keer is dat een wereldexpo plaatsvindt in het Midden-Oosten.”

Uiteraard blijft Silicon Valley de hub voor nieuwe technologieën en China de bedenker van ‘master business plans’, maar als je jouw bedrijf toekomstbestendig wilt maken, dan is Dubai absoluut de bestemming bij uitstek om inspiratie op te doen.

Ellen Van den Branden

Van netwerkdrinks tot seminaries: aan activiteiten voor ondernemers geen gebrek. Waarom is net de Voka Trend Tour zo interessant voor ondernemers? 

“We leven in snel veranderende tijden. We worden geconfronteerd met heel wat uitdagingen, maar tegelijk bieden er zich ook ontzettend veel opportuniteiten aan. Hoe kan je die opportuniteiten implementeren binnen je huidige strategie? Daarop krijgen ondernemers een antwoord tijdens de Voka Trend Tour. De laatste ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, technologie en duurzaamheid worden tijdens de missie onder de loep genomen." 

Er bieden zich ontzettend veel opportuniteiten aan. Hoe kan je die opportuniteiten implementeren binnen je huidige strategie? Daarop krijgen ondernemers een antwoord tijdens de Voka Trend Tour.

Ellen Van den Branden

"Het bezoek aan het ‘Museum of the Future’ op dag twee is alvast een grote eyeopener. Hier werpen we een blik op grote, onbeantwoorde vraagstukken rond de thema’s ‘Mobility & Transportation’, ‘Humans 2.0’ en ‘Climate Change Reimagined’, om zo een beter zicht te krijgen op de futuristische ontwikkeling van hulpbronnen in de ruimte, ecosystemen en bio-engineering. Die moeten de wereld veranderen om uitdagingen aan te pakken op het gebied van gezondheid, mobiliteit, water, voeding en energie. Het zijn thema’s die ons allen aanbelangen, en die dus ook voor ondernemers uiterst relevant zijn.”

Museum of the Future

Met het bezoek aan het ‘Museum of the Future’ lichtte je al een tipje van de sluier. Wat mogen deelnemers nog zoal verwachten van de netwerkmissie?

“Aan de hand van boeiende, interactieve sessies met Belgische ondernemers die hun eigen succesverhaal hebben gecreëerd in het Midden-Oosten, krijgen onze ondernemers de kans hun eigen missie even onder de loep te nemen en nieuwe ideeën op te doen voor de toekomst. Deelnemers aan de Voka Trend Tour kunnen gedachten uitwisselen met collega-ondernemers waardoor nieuwe inzichten ontstaan die kunnen helpen om hun eigen onderneming toekomstbestendig te maken." 

"Zo zal Olivier Crasson van bouwgroep GM Besix Middle East zijn persoonlijke verhaal en dat van Besix uit de doeken doen tijdens een diner in de wereldbefaamde Burj Khalifa. Ook Evelyn Stremersch van HR-bureau Este International deelt graag haar visie met ons. Zij gelooft dat de focus op energie en de drang naar innovatie in het Midden-Oosten te verklaren valt door de wisselwerking tussen de overheid, die veel faciliteert en investeert, en de vele start-ups die zich in Dubai vestigen."

De overheid maakt er veel mogelijk. De VAE hebben zelfs een ministerie voor kunstmatige intelligentie! De mindset is er ook positief. Organisaties die er zaken komen doen, willen vooruit. Ze willen impact maken. Dat creëert een ecosysteem waarin iedereen elkaar voortstuwt.

Ellen Van den Branden

"Dat de overheid er veel mogelijk maakt, klopt ook. De Verenigde Arabische Emiraten hebben zelfs een ministerie voor kunstmatige intelligentie! De mindset is er ook positief. Organisaties die er zaken komen doen, willen vooruit. Ze willen impact maken. Dat creëert een ecosysteem waarin iedereen elkaar voortstuwt.”

Wat is jouw persoonlijke highlight van de missie? Wat mogen we absoluut niet missen?

(Lacht) “Alles uiteraard! Maar een van de hoogtepunten is toch wel het bezoek aan de Barakah-kerncentrale, de allereerste kerncentrale op het Arabische schiereiland. Terwijl er in België heisa wordt gemaakt over het al dan niet sluiten van kerncentrales, worden er in de Verenigde Arabische Emiraten nieuwe geopend. Eén van de toekomstplannen van de VAE is de ‘Emirates Nuclear Energy Corporation’ (ENEC). Vanaf het einde van dit jaar, wanneer ze volledig operationeel zijn, zullen de vier kernreactoren van de centrale tot een vierde van de elektriciteitsbehoefte van de VAE dekken. De Barakah-centrale maakt gebruik van een beproefde technologie om de koolstofuitstoot aanzienlijk te verminderen en zo de klimaatverandering aan pakken.”

In tegenstelling tot België heerst er in Dubai een internationale communitycultuur waardoor je veel sneller vooruit kunt. De Voka Trend Tour is dus dé gelegenheid om eens over de landsgrenzen heen te kijken en samenwerkingen aan te gaan met buitenlandse partijen.

Ellen Van den Branden

Een laatste vraag: heb je nog een algemene tip voor onze ondernemers?

“Wij Belgen durven te weinig internationaal te denken. We zoeken nog te vaak advies en opportuniteiten in eigen land, zelfs binnen het eigen netwerk, maar zo kan je echt niet groeien. In tegenstelling tot België heerst er in Dubai een internationale communitycultuur waardoor je veel sneller vooruit kunt. De Voka Trend Tour is dus dé gelegenheid om eens over de landsgrenzen heen te kijken en samenwerkingen aan te gaan met buitenlandse partijen. Al was het maar omdat we zoveel kunnen leren van andere culturen en denkwijzen.”

Contactpersoon

Anoesj Mouradian

Key Account Relatiebeheerder

Proximus
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad