Met de opening van onze nieuwe co-creatiehub Voka|Brugge in het vizier, slaan we u geregeld om de oren met termen die u wellicht minder bekend zijn. Tijd dus om enkele zaken uit te klaren dankzij deze korte reeks waarbij we telkens ingaan op één aspect van onze nieuwe ontmoetingsplaats in Oostkamp. Ditmaal nemen we 'hybride en blended leren' onder de loep.
Hybride, blended, online, virtueel leren. Het afgelopen jaar heeft u deze termen wellicht meermaals gehoord. Maar wat betekenen deze termen? En hoe kan u, als ondernemer, deze vormen van leren inzetten om uw onderneming en medewerkers te laten floreren? En is het traditionele leslokaal met uitsterven bedreigd? Voka West-Vlaanderen legt het voor u uit.
Leren = meer gepersonaliseerd
Meer en meer opleidingen worden tegenwoordig aangeboden in een combinatie van klassikale opleiding (vb. in een leslokaal of vergaderzaal) en technologie-ondersteund leren. Blended leren staat voor de combinatie van offline en online opleiden. Zo kan u bijvoorbeeld online enkele modules volgen door naar video's te kijken en hierover vragen te beantwoorden. Of u volgt een online seminarie waarna in een offline of traditionele face-to-face setting dieper ingegaan wordt op de leerstof. Of u volgt een traditionele opleiding in een leslokaal waarna u zich nog verder, op eigen tempo, kan verdiepen via online instructievideo's of online opdrachten waarvoor u samenwerkt met uw medecursisten. Blended leren gebruikt online instructie om de traditionele face-to-face instructie aan te vullen of te verbeteren. Op die manier kan u meer op eigen tempo studeren, kan er meer gepersonaliseerd gewerkt worden en kan u uw kennis vooraf of achteraf nog sterker verankeren in uw onderneming.
Blended = combinatie van offline en online instructie. De online instructie kan daarbij synchroon gebeuren (vb. alle cursisten volgen op hetzelfde moment een online seminarie) of asynchroon (cursisten volgen op hun eigen tempo een online module of maken op hun eigen tempo een online opdracht).
Hybride leren is opnieuw een combinatie van het offline en online leren, maar hier ligt het accent op de locatie. In hybride lokalen volgen sommige deelnemers een opleiding in het klaslokaal zelf, terwijl anderen de opleiding virtueel meevolgen van thuis uit of vanop de werkplek. Voor de deelnemers zorgt dit opnieuw voor meer flexibiliteit: u kan kiezen of u ter plaatse een opleiding wil volgen, met de traditionele koffie en broodjes, of u kan kiezen om de verplaatsing niet te doen en de opleiding online mee te volgen. De uitdagingen voor de lesgever zijn wel iets groter: die moet ervoor zorgen dat hij/zij in interactie gaat met zowel de deelnemers die ter plaatse aanwezig zijn als met de deelnemers die online meevolgen. Dit kan via gerichte vragen maar ook via diverse tools om online vragen te beantwoorden of feedback te geven.
Hybride = combinatie waarbij een groep deelnemers de opleiding in een leslokaal volgt en een andere groep deelnemers online kan meevolgen.
Meer flexibiliteit
Voka West-Vlaanderen zet in op meer blended leren en hybride leren. Dit om onze leden meer flexibiliteit te bieden:
- Flexibiliteit in tijd: bij blended leren kan u zelf beslissen wanneer u welke opdrachten maakt
- Flexibiliteit in plaats: bij blended en hybride leren kan u zelf beslissen waar u leert
- Flexibiliteit in inhoud: bij blended leren kan u zelf beslissen om nog extra leermaterialen te bekijken en te verwerken, extra opdrachten te maken of extra coaching aan te vragen.
In Voka | Brugge, de nieuwe hub van Voka West-Vlaanderen in Oostkamp, maken we nieuwe vormen van leren mogelijk. Maar het belangrijkste blijft de mensen. U, als ondernemer, en uw medewerkers. Blended en hybride leren mogen dan wel zorgen voor meer flexibiliteit in het leren, het leren zelf begint nog altijd bij uzelf en uw medewerkers. Ook dat hebben we met Voka West-Vlaanderen begrepen. Daarom blijven we sterk inzetten op community vorming en co-creatie, het leren van en mét elkaar.