Skip to main content
  • Nieuws
  • Voor u gelezen: Digital Transformation Know How: Connecting digital transformation, agility and leadership.

Voor u gelezen: Digital Transformation Know How: Connecting digital transformation, agility and leadership.

  • 28/09/2021

Vanaf nu in de nieuwsbrief ‘Innovatie’: boeken die ons inspireren en die we met u willen delen. Want tijd is kostbaar en daarom bieden we in elke nieuwsbrief een samenvatting van een boek rond innovatie of digitalisering. In deze tweede editie: Digital Transformation Know How: Connecting digital transformation, agility and leadership van Vlerick-professor en all-round enthousiasteling Stijn Viaene

Doelstellingen van het boek 

Digitale transformatie is een end-to-end, geïntegreerde businesstransformatie waar digitale technologieën een dominante rol spelen en te begrijpen zijn voor het brede doelpubliek van een onderneming. Dit houdt niet alleen in dat we oog hebben voor de klant, maar ook voor partners, leveranciers en niet in het minst: de medewerkers. 

Stijn Viaene, professor in Digital Transformation aan Vlerick Business School, heeft een indrukwekkende lijst van publicaties omtrent digitale transformatie, leiderschap en wendbaarheid van organisaties. Het feit dat heel wat ondernemingen worstelen met digitale transformatie wijt de auteur aan een gebrek aan perspectief (waar staat de digitale vlag?) en een gemeenschappelijke (digi)taal.  

digital transformation know how

Met dit boek heeft de auteur drie doelstellingen: 

  1. Lezers toelaten om met meer begrip te spreken over digitale transformatie; 
  2. Lezers helpen om digitale transformatie te zien als een uitdaging van leiderschap om wendbaarheid in en van de organisatie te creëren; 
  3. Lezers het vertrouwen geven om actief deel te nemen aan digitale transformatie: als voortrekkers, actieve deelnemers en niet aan de zijlijn of als slachtoffers. 

Drijven in een turbulente zee van digitale toepassingen 

De uitdagingen voor bedrijven zijn groter geworden, daar zal elke ondernemer het over eens zijn. De auteur omschrijft dit als ‘turbulente omgevingen’. En hoe turbulenter de omgeving, hoe moeilijker het wordt om keuzes te maken die ervoor zorgen dat er blijvend waarde kan gecreëerd worden. Turbulentie is van alle tijden maar de laatste jaren zorgen opkomende, digitale technologieën voor nieuwe vormen van turbulentie. Denken we maar aan de vele innovaties in domeinen als finance (FinTech), HR (HR Tech en  LearnTech), de groeiende impact van grote technologiebedrijven als Google, Amazon, het gevaar van cyberaanvallen, het belang van privacy, de impact van fake news, de angst voor jobverlies en de (digitale) vaardigheden van medewerkers om om te kunnen gaan met veranderende jobinhouden.   

Maar niet alle turbulentie is slecht of problematisch, zo stelt de auteur. Digitale technologieën hebben onze levens al heel wat eenvoudiger gemaakt en zorgen voor inspirerende omgevingen waar kan gedroomd worden en zelfs over de toekomst kan gefantaseerd worden. Maar voor we al dan niet richting een toekomst gaan met drones, zelfrijdende auto’s, digital twins en een metaverse, zijn er nog wat uitdagingen te overwinnen.  

De auteur heeft een geruststellende boodschap voor alle ondernemingen die denken uit de boot te vallen. Het gaat niet om de start-ups met digitale technologieën zoals artificiële intelligentie, Internet of Things of cybersecurity. Het gaat evenmin over de bedrijven die disruptie nastreven of de innovatieleiders in deze wereld. Het gaat om gevestigde ondernemingen, éénmanszaken, klassieke ondernemingen, … zij zijn niet automatisch verloren. Een scenario van digitale transformatie helpt elke onderneming om sterk te blijven, om wendbaar te blijven, om veerkrachtig te blijven. 

Digitale transformatie op maat van de onderneming 

Genoeg buzzwords. Een digitale transformatie klinkt mooi, maar de praktijk leert dat heel wat bedrijven hiermee worstelen. Zelfs heel wat grote bedrijven kijken terug op een reeks niet onvoltooide acties, vergooid budget en personeelsverloop ten gevolge van ondoordachte digitalisering of digitale transformatie. 

Een digitale visie uitschrijven is behoorlijk eenvoudig, een strategie op papier zetten lukt ook nog vaak. Het is het uitvoeren van die strategie, het dagelijks beleven en laten beleven van de digitale transformatie, het creëren van een optimale klantenervaring, die al te vaak beperkt blijft tot enkele goedbedoelde maar losstaande initiatieven. Digitale toepassingen zoals een CRM of ERP zullen weinig bijdragen aan een digitale transformatie als de processen errond niet optimaal en op elkaar afgestemd zijn. 

Is er dan een stappenplan voor digitale transformatie? Zeker, maar dit is geen one-size-fits-all. Een stappenplan is op maat van de onderneming, de medewerkers en klanten, de producten en diensten. Van nul beginnen hoeft echter niet. Er zijn immers stappen die in elke onderneming hun waarde hebben bewezen, aandachtspunten die in elke digitale transformatiestrategie dienen aanwezig te zijn. De invulling van die stappen wordt echter bepaald door het DNA van uw onderneming. En hiervoor kunt u zich laten inspireren door de talrijke voorbeelden van de aanpak van digitale transformatie bij grote en kleinere ondernemingen.  

Onze lessen uit dit boek 

  • Het niet hebben van een digitale strategie betekent niet dat uw onderneming automatisch verloren is. Elke onderneming kan mee in dit digitale tijdperk, mits een goed uitgevoerde digitale strategie. 
  • Klanten zijn vluchtig en meer klanten kiezen hun producten en diensten op basis van de ervaring die ze hebben bij de interactie met het product of dienst. Ervaring creëert waarde. Om deze waarde te identificeren en te vergroten kan u gebruik maken van diverse methodieken zoals design thinking. 
  • Klanten en potentiële klanten zijn ‘moving targets’ en het is zaak om deze op het juiste moment en via de juiste kanalen tot bij een onderneming te krijgen. Data zijn absoluut noodzakelijk om nieuwe vormen van interactie met klanten te bewerkstelligen. Maar data alleen zal niet volstaan: het gaat om het correct, veilig en duurzaam gebruik van data om de juiste waarde te creëren. Net zoals één zwaluw de lente niet maakt, zal één data scientist ook geen waarde creëren. Een team waarbij medewerkers samen aan de slag gaan met een data- en IT-experten zal er wél in slagen om van uw data goud, olie of elektriciteit te maken.  
  • Bedrijven zijn partners van elkaar als het gaat om digitale transformatie. Of het nu gaat om partnerschappen met leveranciers, partnerschappen om samen te innoveren, het delen van technologie of diensten binnen een breder platform of als matchmaker binnen een breder platform van partnerschappen: het is aanbevolen om na te denken over de plaats die uw onderneming, uw producten en diensten kunnen innemen in het digitale ecosysteem. 
  • En tot slot: leiderschap. De auteur beschrijft vier types van leiderschap die bijdragen aan het uitvoeren van een digitale transformatiestrategie. Niet alle types zijn even belangrijk op elk moment en niet alle types dienen in één persoon verweven te zitten. Het is echter wel belangrijk om in uw onderneming aandacht te hebben voor medewerkers en leidinggevenden die in staat zijn om één van deze rollen op te nemen: 
    • Vigilant’ leiderschap of de voorzichtige leider: deze leider ziet opportuniteiten en bedreigingen, kan het potentieel inschatten van nieuwe ideeën, kan inspireren en ideeën verbinden. 
    • Voyager’ leiderschap of de goed voorbereide reiziger: deze leider ziet opportuniteiten en bedreigingen aan de hand van feedback van klanten en andere stakeholders, zij/hij verbindt de creativiteit en diversiteit van individuele medewerkers en stimuleert dit aan de hand van digitale technologieën. Deze leider verkent mogelijke oplossingen op een procesmatige manier waarbij ‘build-measure-learn’ centraal staat. 
    • Visionary’ of visionair leiderschap: deze leider kan de ‘goesting’ om te transformeren opwekken en behouden door een verbindend verhaal te vertellen over het waarom. Zij/hij denkt na over de noden binnen een organisatie om digitaal te transformeren, kijkt over het muurtje en zorgt dat de onderneming een plaats inneemt in het ecosysteem om zo competitief voordeel te creëren dankzij het gebruik van digitale technologieën.  
    • Vested’ of gevestigd leiderschap: deze leider heeft oog voor de volledige organisatie en niet voor de individuele delen ervan, zij/hij zorgt dat de juiste vaardigheden en middelen aanwezig zijn om op het gepaste moment digitale opportuniteiten te verkennen, zorgt voor een efficiënt gebruik van bestaande en nieuwe middelen, ondersteunt een succesvol en duurzaam gebruik van digitale technologieën en bijhorende processen en taken.  

In welk type leider herkent u zich? Heeft u in uw team een mix van deze types? Wie van uw medewerkers of collega’s kan u hierin laten groeien?

Meer weten over digitale transformatie of digitalisering? Neem dan contact op met het team Innovatie & Digitalisering

 

Viaene, Stijn (2021). Digital Transformation Know How: Connecting digital transformation, agility and leadership. Uitgeverij Acco, paperback, 158 pagina’s, ISBN 978-94-6379-813-6 

Meer weten? Neem dan een kijkje bij onze activiteiten rond Innovatie, Digitalisering en Digitale Transformatie

Contactpersoon

Mieke Vandewaetere

Manager innovation and transition

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier uw vraag
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group