Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Volvo Sterckx - De Smet innoveert en breidt fors uit
Philip Vandewalle en Ilse Demol, Volvo Sterckx - De Smet
  • 20/02/2020

Volvo Sterckx - De Smet innoveert en breidt fors uit

Tekst: Joris Herpol - Foto's: Studio Dann

2020 wordt voor Volvo Sterckx –  De Smet opnieuw een boeiend jaar met verschillende uitbreidingen en verhuizingen. Met 98 medewerkers in de vestigingen in Halle, Sint-Genesius-Rode, Zellik en Drogenbos is Volvo Sterckx- De Smet door het samengaan van deze vier sites qua volume de grootste Volvoconcessiehouder van ons land geworden. “Al is dat geen doel op zich”, zegt zaakvoerder Philip Vandewalle. “We houden een zeer sterke band met ons cliënteel en hebben met Volvo een sterk merk dat baanbreker is op vlak van ecologie, duurzaamheid en veiligheid. We zijn klaar voor de toekomst en die bestaat uit een vergroening van het wagenpark door onze Plug In Hybrides, de Full Electric XC 40, de Polestar-modellen en CNGaangedreven Volvo’s, waarvoor we overigens de enige Volvo-verdeler in België zijn die dit kunnen aanbieden. 

Ecologie en duurzaamheid zitten in het DNA van Volvo, maar wij gaan nog een stap verder. In samenwerking met Scott zijn we op het idee gekomen om in onze vestigingen de mogelijkheid te geven om voor een gratis elektrische fiets te kiezen, in plaats van een vervangwagen.

Philip Vandewalle

Auto’s met driepuntsgordels (1959), kreukelzones, airbags, voetgangersairbags: het is steeds Volvo dat ermee als eerste op de markt kwam. “Ik ben in 2005 begonnen bij Volvo en heb alleen maar sterke innovaties gezien”, zegt zaakvoerder Philip Vandewalle van Volvo Sterckx – De Smet. “Volvo heeft steeds geanticipeerd op veiligheid, ecologie en duurzaamheid. De doelstelling in 2020 is dan ook dat er geen enkel dodelijk ongeval met een Volvo wereldwijd mag gebeuren. Sinds 2002 gebeurde er zo met de XC 90 van Volvo in het Verenigd Koninkrijk nog geen enkel dodelijk ongeval. We zijn dus op goede weg. Het merk gaat ook voor maximale recyclage en CO2-neutrale fabrieken. Klanten worden aangezet om ecologische oplossingen te zoeken voor hun mobiliteit. Volvo heeft daarom niet voor niets het grootste gamma hybrides op de markt.” 

Philip Vandewalle en Ilse Demol, Volvo Sterckx - De Smet


‘Hybrides’ het woord is gevallen: is dit de toekomst van Volvo? “Zeker, maar er is meer”, gaat Ilse Demol, echtgenote en Financieel en Administratief Verantwoordelijke van Volvo Sterckx – De Smet verder. “Het klopt dat we de laatste nieuwe Plug In Hydrides in liefst zes modellen aanbieden. Maar er is ook de Full Electric XC 40 en we worden in de heel ruime regio de exclusieve verdeler van de Polestar, zeg maar het volledig elektrische performance merk van Volvo dat rechtstreeks de concurrentie aangaat met Tesla en Porsche. We openen de ‘Polestar Space’ aan de Akenkaai in Brussel in mei van dit jaar. Het wordt een volledig nieuwe site en concept. De vestiging Polestar Brussels bevindt zich in de meest dynamische, progressieve buurt aan Tour & Taxis in Brussel met nieuwe moderne appartementen, retail en progressieve kunst. Dat sluit aan bij het progressieve vernieuwend imago van Polestar. Het wordt geen gewone autoshowroom zoals we het kennen, maar eerder een kunststudio-achtige site waar klanten de Polestar op een heel andere manier zullen ontdekken. Beleving is daarbij ook heel belangrijk. De opening van Polestar Brussels is voorzien in mei 2020, de lancering van het merk gebeurt op het autosalon maar ze zijn nu reeds te bestellen online “Vanaf dit voorjaar bieden we al de Polestar 2 aan met een autonomie tot 500 kilometer en 400 pk onder de motorkap. Daarenboven is die fiscaal zeer interessant. Het model is de voorbode van wat toekomstige modellen gaan zijn. Volvo Sterckx – De Smet heeft inmiddels ook al een aantal jaar de rechten op zak om als enige Volvo-verdeler CNG aan te bieden op Volvo-modellen in ons land. We blijven diversifiëren met het oog op de toekomst. Stilstaan is achteruit gaan.”

Mee evolueren 

De automobielsector verandert inderdaad in sneltempo. Volvo Sterckx – De Smet heeft net een belangrijke fusie achter de rug, maar blijft groeien. Gaat het niet té hard?

Philip Vandewalle: “Neen, zo zien we het niet. 2020 isPhilip Vandewalle en Ilse Demol, Volvo Sterckx - De Smet vooral een boeiend jaar voor onze groep. Onze sector verandert heel sterk met veel fusies, buitenlandse groepen die actief worden. En dus moet je mee evolueren.  We willen met de nieuwste normen en technieken helemaal mee zijn. We investeren daarom niet alleen in de nieuwe site van Polestar Space in Brussel, maar er is ook een verhuizing op til. Zo gaan we de Select-showroom in Zellik sluiten en die zal verhuizen naar een grotere, betere en meer zichtbare locatie aan de Ninoofsesteenweg in Dilbeek. Nog in Zellik gaan we het atelier verbouwen en renoveren om aan de VPS-normen te voldoen. VPS staat voor Volvo Personal Service. Dat is de unieke werknemer-klant-relatie die we hebben uitgebouwd. We beperken de wachttijden voor het onderhoud zoveel mogelijk door telkens twee mensen per auto in te zetten in de garage. Onze technieker geeft zo zélf uitleg aan de klant. Is de klant niet in onze vestiging aanwezig, dan doen we dat met een videoboodschap. Je kan het een beetje zien als een ‘open keuken’. Maar die manier van werken, vereist ook bijkomende opleiding en vooral een specifieke manier van werken waar medewerkers voor moeten open staan. We zijn een familiaal bedrijf waarbij we dus heel ver gaan voor onze klanten.” 

“Daarnaast verhuist de carrosserie-site van Halle (350m2) richting Sint-PietersLeeuw naar een grotere modernere site  van 1.200m2 met nieuwe installaties om mee te zijn met de nieuwe normen  van carrosserieherstellingen die de verzekeringsmaatschappijen eisen. We gaan er naar een onafhankelijke multimerk-carrosserie. Dat is ook nodig, want voor zo’n investeringen moet je ook voldoende volume hebben. We richten ons hier inderdaad tot alle merken.” 

Volvo Sterckx - De Smet is in Europa de eerste bandencentrale waar je de uitlijning van je banden meet, door erdoor te rijden. Je krijgt er meteen het resultaat van je uitlijning.

Philip Vandewalle

“Een andere innovatie vinden we in de site van Volvo Sterckx – De Smet in Drogenbos. Die is als piloot in Europa de eerste bandencentrale waar je de uitlijning van de banden meet, alleen door erdoor te rijden. Je krijgt er meteen het resultaat van je uitlijning. Die nieuwe technologiëen zijn onontbeerlijk om vandaag de klant zo snel en zo goed mogelijk te helpen. Snelheid is alles: mensen willen snel en goed bediend worden en dan moet je investeren in infrastructuur en gereedschap en de laatste technologieën.” 

Aan boord houden

Maar ook het personeel moet mee zijn in dat verhaal….  ?

Vandewalle: “Dat is inderdaad de grootste uitdaging”. Bij elke overname moet je heel het personeel mee krijgen en aan boord kunnen houden. Werknemers moeten onze visie en missie meekrijgen en we moeten iedereen met de neus in dezelfde richting kunnen krijgen. Dat is veel tijdsintensiever dan een nieuwbouw te realiseren. Alles wat verandering is, is dikwijls voor je team moeilijker en voor ons ook intensiever. We kozen niet zomaar voor een fusie van vier vestigingen in dezelfde streek. Dat is een voordeel op vlak van mobiliteit: we moeten niet telkens de hele Brusselse Ring over. En bovendien is iedereen van dezelfde streek wat ervoor zorgt dat we een hecht team zijn. Iedereen kent hier iedereen. Wij willen ook af van het onderscheid tussen arbeiders en bedienden. Iedereen maakt hier deel uit van het team. Dat vinden we heel belangrijk.” 

Philip Vandewalle en Ilse Demol, Volvo Sterckx - De Smet


“We werken inmiddels horizontaal: dat wil zeggen dat mensen werken in verschillende vestigingen, zoals de medewerkers van de marketing, administratie of de sales support. Die worden op groepsniveau aangestuurd.”  

Is het gemakkelijk om de juiste mensen te vinden, want goede technische profielen liggen niet echt dik bezaaid op de arbeidsmarkt?

Ilse Demol: “Wat bij ons belangrijk is, is de juiste attitude. Als medewerkers een goede technische basis hebben en de juiste instelling, dan leiden we ze intern op. We werken ook samen met Syntra en enkele secundaire- en hogescholen. De sector innoveert heel snel op alle gebied en dat maakt dat we constant moeten leren en blijven leren.”

“Er is niet heel veel verloop in onze groep. Er is een trouwe kern van medewerkers waar zo goed als geen verloop is, wat zo’n 70-80 procent van het personeelsbestand uitmaakt.

Ilse Demol

“Er is niet heel veel verloop in onze groep. Er is een trouwe kern van medewerkers waar zo goed als geen verloop is, wat zo’n 70-80 procent van het personeelsbestand uitmaakt. Dan heb je een bepaald procent van de medewerkers dat na een tijd andere uitdagingen zoekt en dan zijn er de nieuwe gezichten ten gevolge van de groei, we zijn dan ook quasi continu op zoek naar gemotiveerde mensen.” 

Jullie hebben beiden een sterke band met VOKA. Waarom precies?

Vandewalle: “De grote doelstelling in VOKA is actief uw netwerk als ondernemer uitbreiden. En daar is niets mis mee, integendeel. Zo zijn we bij veel mensen die we via Voka leerden kennen klant en zij zijn klant bij ons. Met een aantal bevriende ondernemers richtten we enkele jaren geleden Jong VOKA ZennePajot op, omdat er niets gelijkaardigs was in onze streek. Ik was er drie jaar voorzitter alvorens de fakkel door te geven, daarna vervoegde Ilse het bestuur. Onze doelstelling was en is telkens iets origineels te organiseren op een laagdrempelige manier. Zo organiseerden we al een ‘speeddating’ in auto’s met een rotatiesysteem in onze showroom, waarbij telkens vier ondernemers uit de streek samen in een auto plaats nemen en met mekaar kennis maken. En dat neem ik ook mee naar de nieuwe afdeling ‘VOKA West Side’, dat pas werd opgericht vanuit 
de fusie tussen de regio’s zennevallei/ Pajottenland en West Brabant .

Philip Vandewalle en Ilse Demol, Volvo Sterckx - De Smet


In januari is er onze eerste nieuwjaarsreceptie en in mei is er een netwerkrally met oldtimers. Zo zullen ondernemers met hun oldtimer een andere ondernemer uit de streek meenemen als co-piloot die de kaart moet lezen, en tijdens de rit kunnen ze op een andere manier kennis maken. We werken ook hier met een rotatiesysteem. Je ziet: we blijven in de leefwereld van de automobiel. Het geeft mensen de mogelijkheden om over hun passie te praten en het is een nieuwe leuke manier om mensen te leren kennen.”

Slotvraagje: ik zie hier in de showroom twee elektrische fietsen staan. Gaat Volvo Sterckx – De Smet ook e-bikes verkopen?  

Vandewalle: “Ecologie en duurzaamheid zit in het DNA van Volvo, maar wij gaan nog een stap verder. In samenwerking met Scott zijn we op het idee gekomen om in onze vestigingen de mogelijkheid te geven om voor een gratis elektrische fiets te kiezen, in plaats van een vervangwagen. Per vestiging hebben we twee elektrische fietsen aangekocht en die zijn dagelijks in gebruik. Met een e-bike doen onze klanten graag een ritje met de fiets tijdens het wachten op hun wagen of fietsen even naar kantoor of naar huis. Dat is een extra investering die we doen in dienstverlening naar de klant en ergens ook typerend voor onze progressieve en persoonlijke aanpak waarmee we ons willen onderscheiden in een sector van vooral grote buitenlandse dealergroepen.

Historiek zaakvoerders Volvo Sterckx - De Smet

  • 1996 - Philip Vandewalle start als stagiair mechanieker bij Volvo Sterckx in Halle.
  • 1999 - Na studies in Nederland trekt hij naar Amerika voor een vervolgstudie met de ambitie er te blijven. “Daar dacht ik mijn droom te kunnen realiseren wat in Europa niet meer mogelijk zou zijn”, stelt Vandewalle. De ontmoeting met Ilse Demol leidde echter tot een terugkeer naar België, een gelukkig huwelijk, een nu 8-jarige zoon en 4-jarige dochter.
  • 2005 – Vandewalle wordt filiaalmanager van Volvo Sterckx in Sint-Genesius-Rode.
  • 2010 - Management buy-out. Philip Vandewalle en Ilse Demol nemen beide vestigingen over van de familie Sterckx.
  • 2013 – Overname Halle Motors en diversificatie in het aanbod in portefeuille.
  • 2016 – Opening nieuwe concessie te Halle met 1200m2 showroom en nieuwe werkplaats.
  • 2019 - Volvo Sterckx neemt Volvo De Smet over met vestigingen in Zellik en Drogenbos. De groep krijgt de naam Volvo Sterckx – De Smet en heeft in totaal vier vestigingen: Halle, Sint-Genesius-Rode, Zellik en Drogenbos.
Bedrijvenpark Assent

Artikel uit publicatie

Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad