Tijdens de Family Business Award, het grootste Limburgse netwerkevent voor familiale ondernemers, reikt Voka – KvK Limburg elk jaar de Vokaward ‘De Fakkel’ uit aan een familiebedrijf. Dit jaar valt Hegge nv uit Hamont-Achel in de prijzen. De onderneming wordt al bijna een kwarteeuw gerund door de broers Marc en Luc Hegge. Ze zijn erg trots op de behaalde award!

Strenge deelnamecriteria
Op 18 mei vond voor de zesde keer op rij de Family Business Happening plaats. Tijdens dit event stond ook de Vokaward ‘De Fakkel’ klaar voor een Limburgs familiebedrijf met een uitzonderlijke staat van dienst. Plaats van actie: baksteenfabrikant Vandersanden in Bilzen, de laureaat van 2021.
Drie sterke familiebedrijven gingen de strijd aan met elkaar: bouwbedrijf Houben, tegelspecialist Impermo en metaalverwerkingsbedrijf Hegge. Ze beantwoordden aan de vereiste deelnamecriteria, namelijk het hebben doorlopen van minstens twee generatiewissels, een actieve rol van de familie in het bedrijf en een meerderheid van de aandelen in eigen handen. Ook elementen als financiën, innovatie en maatschappelijke betrokkenheid werden onder de loep genomen.
Verdiende winnaar
De awardjury riep Hegge uit als winnaar. Volgens Bart Balis, voorzitter van het Family Business Center, en Ellen Olislagers, directeur eigenaars-ondernemers van Voka – KvK Limburg, blinkt het familiebedrijf – dat vandaag vier generaties overspant – uit in innovatie, langetermijndenken en crisisbestendigheid, gecombineerd met sterke familiale waarden. “Het was onze overgrootvader Andries die als dorpssmid in 1893 de kiemen zaaide voor waar we nu staan”, zegt Marc Hegge trots. “Ikzelf stapte in 1990 in het bedrijf. Mijn broer Luc volgde zeven jaar later. Sinds 1999 runnen we samen de volledige groep, die vandaag is samengesteld uit drie werkvennootschappen.”
“Ruim tien jaar geleden zijn we gestart met het klaarstomen van ons bedrijf voor een eventuele generatiewissel. We laten niets aan het toeval over.”
Luc Hegge
Metaalverwerking van a tot z
Die drie vennootschappen zijn Hegge nv, Aluwing en Hegge Toelevering nv. Luc licht de kernactiviteiten toe: “Vanuit Hegge nv produceren en monteren we al meer dan 40 jaar aluminium ramen, deuren, gevelwanden, koepels en decoratieve wandbekleding. We bedienen hierbij vooral klanten uit de bouwsector. Met Aluwing zijn we op 20 jaar tijd uitgegroeid tot Europese marktleider op het vlak van de productie van gebogen aluminium spatschermen voor vrachtwagens. En sinds 1988 verwerken we vanuit Hegge Toelevering nv aluminium en staal tot onderdelen voor de bouwindustrie, machinebouwers, vrachtwagens, trailers en landbouwmachines. Een groot deel van onze productie is bestemd voor de export, van onze buurlanden tot Brazilië en de VS.”
Moeilijke zoektocht naar nieuw talent
Het orderboekje van de drie werkvennootschappen is meer dan goed gevuld. Toch bezorgen de vele economische en hr-gerelateerde uitdagingen vandaag Marc en Luc de nodige kopzorgen. “Vooral het vinden van technisch geschoold personeel is momenteel een grote uitdaging”, geeft Marc aan. “Het is verleidelijk om bij aanwervingen de lat wat lager te leggen, maar dat doen we liever niet. In het verleden maakten we immers al mee dat nieuwe medewerkers onvoldoende bij onze familiale normen en waarden bleken te passen. Luc en ik hebben toen geleerd dat een goede match met onze bedrijfscultuur cruciaal is. Vandaag selecteren we nieuwe collega’s eerder op waarden en normen dan op kennis en kunde. Nieuwe technische vaardigheden kunnen altijd deels op de werkvloer aangeleerd worden. Voor de juiste attitude en mindset is dat een pak moeilijker.”

“Andere potentiële bedreigingen – zoals materiaaltekorten en verstoorde toeleveringsketens – hebben gelukkig niet zo’n grote impact op onze business”, signaleert Luc. “Prijsstijgingen zijn dat wel. Die kunnen we niet altijd doorrekenen aan onze klanten. Toch merken we dat dit issue steeds meer bespreekbaar wordt bij onderhandelingen, omdat iedereen in hetzelfde schuitje zit.”
Bedrijfswaarden als sturende factor
Om al die uitdagingen succesvol aan te pakken, kunnen Marc en Luc rekenen op een hecht managementteam en een gedreven ploeg van 170 medewerkers. Marc legt uit: “De voorbije zeven jaar zijn we flink gegroeid, waarbij we af en toe naar adem moesten happen om onze organisatie op kruissnelheid te houden. Drie jaar geleden hebben we onze vennootschappen grondig hervormd, met onder meer een reshuffle binnen ons managementteam. Vandaag beschikken we over een robuuste equipe die klaar is om verder te blijven groeien.”

“Familie, medewerkers, flexibiliteit, efficiëntie en kwaliteit zijn kernwaarden in ons familiebedrijf.”
Marc Hegge
Samen met zijn broer is Luc erg trots op alle medewerkers. “Iedereen in ons bedrijf werkt met hart en ziel aan metaalverwerking, in de brede zin van het woord. Als we vragen om af en toe een tandje bij te steken, dan gebeurt dit zonder morren. Begrijp me niet verkeerd: we vinden een gezonde werk-privébalans zeer belangrijk. Onze bedrijfswaarden bewijzen dat trouwens, met familie en teamwork als kernthema’s. Maar bij die waarden horen ook kwaliteit, efficiëntie en flexibiliteit, zeker in de huidige woelige economische omstandigheden.”
Samenwerken als broers: vloek of zegen?
Hoe is het om dagelijks als broers samen te werken? Marc en Luc kijken hier erg nuchter tegenaan. “In elk geval vormen we een sterk complementair duo”, bevestigt Marc. “Luc is technisch sterk onderlegd, heeft oog voor detail en is voornamelijk met interne bedrijfsprocessen bezig. Ikzelf ben een generalist, neem sneller beslissingen en hou van netwerken. We vullen elkaar dus erg goed aan.”
“Als broers hebben we weinig woorden nodig om elkaar te begrijpen”, zegt Luc. “Af en toe botst het weleens tussen ons, maar dat gebeurt in de beste families en familiebedrijven. We vinden het belangrijk om eventuele meningsverschillen grondig uit te praten. Alles moet bespreekbaar zijn, waarbij we elkaar respecteren in hoe we individueel denken en handelen. Uiteindelijk is er altijd die bloedband tussen broers, en zitten we in hetzelfde schuitje om ons bedrijf zo succesvol mogelijk te doen groeien.”
Marc besluit: “Die eerlijke en transparante aanpak passen we trouwens ook toe in de communicatie naar ons managementteam en medewerkers. We hebben het geluk over een ploeg te beschikken waarbij het geven van opbouwende kritiek geapprecieerd wordt.”
Toekomstigbestendig familiebedrijf
Sinds 19 mei heeft de Vokaward ‘De Fakkel’ een prominente plaats gekregen in de kantoren van Hegge nv. Zoals al aangegeven, prees de awardjury de broers Hegge onder meer voor hun doorgedreven aandacht voor familiale governance. “In onze presentatie voor de jury legden we de nadruk op alle inspanningen die we ruim 10 jaar geleden opstartten om ons familiebedrijf klaar te stomen voor een eventuele generatiewissel”, geeft Marc aan. “De aanwezigheid van een familiecharter, familieforum en raad van advies in ons plan van aanpak kon de juryleden heel erg bekoren. Ons familiecharter was zelfs al afgewerkt voor de oudste van onze kinderen afstudeerde. Zij mogen hun loopbaan trouwens niet bij Hegge starten, maar moeten eerst beroepservaring opdoen in andere bedrijven.”
“Naast gezonde financiële cijfers kunnen we ook een langetermijnvisie én familiale cultuur voorleggen”, bevestigt Luc. “En uiteraard maken we ons bedrijf ook toekomstbestendig via investeringen in duurzaamheid. Al onze investeringen hebben een link met een zo laag mogelijk energieverbruik, zoals het zelf opwekken van energie en een groene voertuigenvloot. Het behalen van een ISO 14001-certificaat moet hierbij de bekroning worden.”
Wil je meer weten over de Family Business Happening en bijbehorende Vokaward ‘De Fakkel’ van Voka – KvK Limburg?
Klik hier voor extra info en sfeerbeelden van vorige edities.