Geregeld zetten we een Voka-VeGHO-lid uit North Sea Port in de kijker. Deze maand: Siebens Spoorbouw, onderdeel van Strukton Rail België. Hun takenpakket: het vernieuwen van sporen, het plaatsen en onderhouden van kraanbanen en het preventief monitoren van railinfrastructuren.
Wat doet jullie bedrijf en wie zijn jullie klanten?
“Siebens Spoorbouw maakt deel uit van Strukton Rail, dat tot één van de ondernemingen van de Strukton Groep behoort. Sinds de jaren '80 voeren wij tal van opdrachten uit voor industrieklanten en de overheid, waaronder het vernieuwen van sporen, het plaatsen en onderhouden van kraanbanen en het preventief monitoren van railinfrastructuren. Flexibiliteit en efficiëntie zijn de speerpunten van onze dienstverlening. Met duurzame innovaties, domeinkennis en doorslaggevende technologische kennis kunnen wij klanten met een eigen rail- of kraanbaaninfrastructuur gedeeltelijk of totaal ontzorgen. Onze structurele samenwerking met ArcelorMittal is daarvan een heel mooi voorbeeld. In North Sea Port mogen we ook Ghent Coal Terminal, Galloo,… tot onze klanten rekenen.”
Waar zijn jullie gevestigd?
“Siebens Spoorbouw is sinds jaar en dag gevestigd in Hemiksem. Bovendien opereren we ook vanuit de kantoren van ons moederbedrijf Strukton Rail in Merelbeke bij Gent. Vanuit onze kantoren in de Antwerpse rand zijn wij in staat om onze klanten in North Sea Port en de Haven van Antwerpen bij een calamiteit snel bij te staan.”
Hoeveel werknemers telt het bedrijf en welke omzet draaien jullie?
“Siebens Spoorbouw kan rekenen op een hecht team van 25 bedienden en operatoren. Als dochteronderneming van Strukton Rail België kunnen wij voor grotere of specifiekere projecten ook op elk moment een beroep doen op hun expertise en waar nodig bijkomende teams inzetten.”
“Dankzij onze meetrobot kunnen wij onze klanten vanop afstand een nauwkeurig beeld geven van hun kraanbaaninfrastructuur”
Wat is de voornaamste investering van de voorbije vijf jaar?
“Misschien niet de voornaamste, maar voor ons wellicht de meest interessante investering van de voorbije jaren was de in house ontwikkeling van een meetrobot voor kraanbanen. Dankzij deze meetrobot, die we CBOT1 doopten, kunnen wij onze klanten een nauwkeurig beeld geven van hun kraanbaaninfrastructuur. De grootste troef van deze robot is dat het ons in staat stelt om vanop afstand op grote hoogte te meten. Zo beperken we gevaren tijdens het inmeten en hoeft de productiesite niet langer vrijgemaakt te worden voor een hoogtewerker. Het bijhorende rapport geeft de opdrachtgever ook de kans om eventuele herstellingen of investeringen zowel financieel als operationeel ruim op voorhand in te plannen. De COBT1 blijkt een gegeerde bezoeker te zijn bij heel wat van onze klanten en werd reeds op heel wat bijzondere plekken ingezet, zowel in onze havengebieden als in het buitenland.”
Wat is de voornaamste investering op til in de nabije toekomst?
“We willen de brede waaier aan spoorgerelateerde diensten binnen Strukton Rail België breder gaan aanbieden in de verschillende havengebieden. Voor de aanleg van private spoortracés en kraanbanen kan u terecht bij Siebens Spoorbouw. Voor grotere projecten in de publieke omgeving kan dat met de steun van Strukton Rail. Samen met onze collega’s van Strukton Rail Short Line kunnen wij ook de structurele monitoring, het bijhorende onderhoud en zelfs het beheer van de volledige railinfrastructuur voor onze rekening nemen. Bedrijven die op zoek zijn naar een treintransport op maat van hun noden kunnen sinds 2023 een beroep doen op Certus Rail Solutions. Deze nieuwe spooronderneming kan dankzij een toegewijd team machinisten en een eigen vloot locomotieven zowat elk treintransport uitvoeren. Dankzij een bijkomende investering in nieuwe locomotieven zullen wij op termijn nog beter kunnen beantwoorden aan de noden van onze klanten. Op deze manier kunnen Siebens en haar partners een uniek klavertjevier aanbieden dat klanten volledig kan ontzorgen op het vlak van railbeheer en -transport.”
Wat is de grootste troef van North Sea Port voor jullie?
“Wij ervaren North Sea Port als een zeer reactieve en klantgerichte partner. De communicatielijnen zijn kort, de contacten direct en dat zorgt ervoor dat we snel kunnen werken. Bovendien zorgen de verschillende overlegplatformen binnen de haven ook voor de nodige mond-aan-mondreclame, iets wat we alleen maar kunnen appreciëren.”
Wat is het grootste werkpunt voor de fusiehaven?
“De samenwerking tussen de havens van Gent , Terneuzen en Vlissingen is uitzonderlijk en een pluspunt voor de bedrijven die er gevestigd zijn, maar het feit dat deze samenwerking zich uitstrekt over de landsgrenzen heen, zorgt voor enkele bijkomende uitdagingen. Siebens Spoorbouw zal in de komende jaren de railinfrastructuur in North Sea Port structureel onderhouden, maar voor onze werken op Nederlands grondgebied botsen we hierbij wel op een aantal obstakels inzake HR en fiscaliteit. Een uniform statuut voor werken in de hele havenzone van North Sea Port zou wellicht niet alleen voor ons, maar ook voor andere bedrijven een grote meerwaarde hebben.”