Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Voka|VeGHO lid in de kijker: Gadot

  • 16/03/2023

Elke maand zetten we een VeGHO-lid in de schijnwerpers. Deze maand: Gadot Belgium, een multimodale terminal gespecialiseerd in o.a. de opslag, de handling en het afvullen van chemicaliën. CEO Wim De Windt: “Voor 2023-2024 investeren we een budget van 10 miljoen euro voor de bouw van een nieuw magazijn en extra gloednieuwe volautomatische afvullijnen voor chemische producten en smeermiddelen.

Gadot in cijfers

  • 125 miljoen euro De omzet van Gadot Belgium is de afgelopen jaren sterk gegroeid
  • 6.500 m³ Zoveel extra stockage aan tankcapaciteit komt er binnenkort bij
  • 130 werknemers
Gadot Belgium

Wat doet jullie bedrijf en wie zijn jullie klanten?

Wim De Windt, CEO: Gadot Belgium is een gespecialiseerde multimodale terminal actief in drie verschillende segmenten (of business units): opslag, handling en afvullen van chemicaliën, blending en productie van specialty additieven en smeermiddelen, en chemische distributie en export. Deze combinatie en onze flexibiliteit maakt ons bekend tot one-stop-shop in de markt. Onze klanten variëren, afhankelijk van de business unit, van blue-chip chemische producenten tot kleinere innovatieve productontwikkelaars en traders. Voor de distributieactiviteit werken we ook samen met de industrie in en rond de haven waarbij we een flexibele service aanbieden voor de aanlevering van essentiële chemicaliën voor hun processen. Evenwel vertrekken er op onze terminal ook maritieme containers met afgevulde hoogwaardige chemische grondstoffen, die wij verschepen tot bij ons netwerk aan partners in export, zelfs tot in Afrika.

Gadot Belgium is sinds 2010 een onderdeel van Gadot Group, een Israëlisch consortium met innovatieve oplossingen in de logistiek en chemie. Gadot Chemical Terminals Israël exploiteert meerdere terminals in de havens van onder meer Haifa Port en legt sinds enkele jaren sterk de focus op groei in infrastructuur en chemische distributie. Binnen Europa is Gadot onder meer actief in de shipping industrie, supply chain management en logistiek.

Sinds wanneer zijn jullie gevestigd in North Sea Port?

De historiek van onze terminal gaat terug tot in de jaren ’60 van de vorige eeuw, ten tijde van de Texaco blending plant. Sindsdien is de site over de decennia heen gegroeid tot een vaste waarde in de haven. In totaal beslaat de site zo’n 23 hectare, en daarbij zeg ik er altijd graag bij dat de vrije ruimte die wij nog hebben op onze vergunde terreinen een geschenk is, aangezien we boordevol toekomstplannen zitten.

Wat is de voornaamste investering van de voorbije vijf jaar?

Wij investeren permanent in onze site, dit is broodnodig om onze klanten de beste service te blijven garanderen. Zo zetten we onder meer permanent in op automatisatie, verduurzaming en compliance. Ook doen we belangrijke investeringen in veiligheid, waarbij de bestaande infrastructuur wordt aangepast en er steeds verder wordt uitgebreid.

Onder de voornaamste investeringen rekenen wij zonder twijfel de nieuwe automatische vullijnen, de investeringen in onze gloednieuwe chemische storage en distributie, de in-line blending, maar ook een nieuw SAP 4/Hana ERP systeem dat dit jaar werd geïmplementeerd en de basis vormt voor onze verdere groei en digitale transformatie.”

Weet u dat Gadot Belgium de enige gespecialiseerde terminal is in Europa die voor haar volledige behoefte aan elektriciteit én warmte wordt voorzien door lokaal opgewekte groene, duurzame elektriciteit en stoom?

Wim De Windt, CEO bij Gadot

Wat is de voornaamste investering op til in de nabije toekomst?

Voor 2023-2024 hebben we een budget van 10 miljoen euro toegewezen voor de bouw van een nieuw warehouse en bijkomende gloednieuwe volautomatische afvullijnen voor chemische producten en lubes. Dankzij deze uitbreiding zullen we onze productie van additieven en smeermiddelen verder kunnen laten groeien van 130.000 tot 180.000 ton per jaar over de komende jaren. Ook wordt extra zuurstof voorzien voor onze chemische distributie- en exportactiviteit die mee kan groeien. Op dit eigenste moment zijn we ook 6.500 m³ extra stockage tankcapaciteit aan het voorzien.

Wat is de grootste troef van de fusiehaven voor jullie?

Weet u dat Gadot Belgium de enige gespecialiseerde terminal is in Europa die voor haar volledige behoefte aan elektriciteit én warmte wordt voorzien door lokaal opgewekte groene, duurzame elektriciteit en stoom? Dit kan enkel gerealiseerd worden doordat er drie zaken aanwezig zijn: ruimte, goede lokale samenwerking met business partners en een mindset waarbij de belangen van overheden en bedrijven worden verenigd. In North Sea Port zijn al deze ingrediënten aanwezig om projecten voor transformatie van onze bedrijven te helpen faciliteren, om innovatie en duurzaamheid te stimuleren. We zijn dan ook bijzonder trots op de windturbine die we in januari mochten inhuldigen op de Gadot-terminal, samen met onze provinciegouverneur, burgemeester en schepenen. Daarnaast zijn de eerste testleveringen opgestart van stoom die we afnemen van de gloednieuwe biomassacentrale van Belgian Eco Energy, gelegen op de terreinen van onze buren bij GCT. Met BEE hebben we een levercontract afgesloten waarmee we in onze volledige behoefte aan warmte kunnen voorzien, volledig op basis van hernieuwbare hulpbronnen.

Wat is het grootste werkpunt voor de fusiehaven? 

Gezien de troeven die North Sea Port in handen heeft, is het, naar mijn gevoel, zaak om nog meer als internationaal uithangbord te fungeren. Als onderdeel van een internationale groep besef ik maar al te goed hoe cruciaal dit is om investeringen en kapitaal aan te blijven trekken. Daarvoor moeten we grensoverschrijdend denken en handelen, en daar is durf voor nodig, ook politieke moed. Ondernemers kunnen dit zeker mee helpen faciliteren door het voortouw te nemen en bruggen te bouwen.

 

Gadot

Contactpersoon

Simon Lefèvre

Belangenbehartiging - Haven - Persverantwoordelijke