Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Voka tevreden met investeringen in West-Vlaamse wegen

Voka tevreden met investeringen in West-Vlaamse wegen

Voka West-Vlaanderen reageert positief op het nieuws van minister van mobiliteit Ben Weyts. Hij maakte bekend dat Agentschap Wegen en Verkeer 125 miljoen euro gaat investeren in verschillende missing links in onze provincie. 

 “We trokken eind september nog aan de alarmbel, dus we zijn erg blij dat er nu middelen vrijgemaakt worden om de mobiliteitsproblematiek in West-Vlaanderen aan te pakken. Maar er is nog werk aan de winkel”, zegt algemeen directeur Bert Mons.

“Het wordt tijd dat de bevoegde instanties de nodige middelen krijgen om de mobiliteitsproblematiek in West-Vlaanderen op korte termijn aan te pakken”, stelde Voka eind september nog in een persbericht. “We zijn dan ook erg blij dat er nu concrete stappen gezet worden”, zegt Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen. “Om bedrijven én werknemers aan te kunnen trekken, is een vlotte bereikbaarheid een enorm pluspunt. Gezien de grote nood aan arbeidskrachten in onze provincie moeten we elke troef die we hebben ten volle uitspelen.”

Zuid-West-Vlaanderen

Minister Weyts maakte nu bekend dat in het zuiden van de provincie de verbinding tussen de R8 en de A19 in Kortrijk zal worden aangepakt. “Dat punt is een belangrijke toegangspoort tot de stad en de streek. Het is dan ook zeer goed nieuws dat daar eindelijk iets aan gedaan zal worden. Aan het kruispunt Belgiek in Deerlijk en het op- en afrittencomplex in Waregem zal het verkeer dankzij de aangekondigde werken veel vlotter door kunnen”, klinkt het.

Voka is wel ontgoocheld dat er over Hoog-Kortrijk nog een nieuwe studie komt. “Er is nu genoeg gestudeerd; het is tijd om beslissingen te nemen. We staan erop dat er tegen 2018 een plan klaarligt dat zorgt voor oplossingen op korte én lange termijn”, zegt Bert Mons.

Noord-West-Vlaanderen 

In het noorden van de provincie valt vooral de investering in een nieuwe rotonde aan de op- en afrit in Loppem op. “We betreuren wel dat er op dit moment geen geld voorzien wordt voor de verdere omvorming van de N49 tussen Knokke-Heist en Antwerpen tot de autosnelweg, voor noodzakelijke aanpassingen van de N31 ter hoogte van Lissewege, voor de ring rond Brugge en voor de knelpunten in Oostende.”

Westhoek 

Voor de Westhoek werden werken aangekondigd waar Voka al heel lang om vraagt. “De herinrichting van de N8 tussen Veurne en Alveringem stond al gepland voor 2017. Dat de zuidwestelijke omleidingsweg in Diksmuide er al in 2017-2018 zal komen, in plaats van 2 jaar later, kunnen we alleen maar toejuichen”, klink het. “We hopen dat de actualisatie-studie van het bestaande plan-MER over de rest van het traject Ieper-Veurne zo snel mogelijk wordt afgerond, zodat er vlug een beslissing genomen kan worden.”

Midden-West-Vlaanderen

In het midden van West-Vlaanderen valt vooral de herinrichting van het op- en afrittencomplex Roeselare Haven op. “Dat zal zorgen voor een oplossing voor de files”, klinkt het bij Voka. “Maar de vervolmaking van de Tieltse ring blijft opnieuw achterwege, terwijl de Vlaamse regering daar slechts 1 miljoen euro moet voor voorzien, omdat de stad zelf 2,5 miljoen wil bijpassen.”
 

Ook mind switch nodig

Een kwalitatieve infrastructuur is extreem belangrijk, willen we onze concurrentiepositie als sterke economische regio behouden, vindt Voka. “Maar willen we onze mobiliteitsproblemen fundamenteel oplossen, dan is ook een “mobility mind switch” nodig: een andere kijk op hoe we ons kunnen en willen verplaatsen”, zegt Bert Mons.

Voka pleit voor een geïntegreerde aanpak, waarbij kwalitatieve infrastructuur gecombineerd wordt met een mentaliteitswijziging naar slimmer verplaatsingsgedrag, een verbeterd hoogwaardig openbaar vervoer en een aangepaste ruimtelijke ordening. 

DHL
ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx