Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Voka pioniert met blended leeromgeving
Voka pioniert met blended leeromgeving
  • 29/10/2020

Voka pioniert met blended leeromgeving

Nieuwe state-of-the-art infrastructuur in Oostkamp

Heeft u al gehoord van blended learning? Die onderwijsvorm combineert het fysieke onderwijs met een vernieuwend digitaal leerproces. Voka West-Vlaanderen pioniert en richt daarvoor een state-of-the-art leerinfrastructuur in op de Oostkampse bedrijvencampus O-Forty. Daarmee haalt de organisatie een op academisch niveau bewezen methodiek naar de bedrijvenwereld en zet ze vol in op leerefficiëntie en interactie.

Blended learning is een relatief recente onderwijsvorm die in 2005 haar intrede deed in de academische wereld. De techniek bestaat erin om fysieke contactmomenten te combineren met online opleiding. Cursisten kunnen op het eigen toestel aan de slag met de aangeboden leerstof op de plaats, het tijdstip en aan het tempo dat hen het best past. Vervolgens wordt tijdens fysieke contactmomenten met de coach grondiger en bewuster ingegaan op de leerstof. “Uit onderzoek van diverse internationale kenniscentra is gebleken dat blended learning resulteert in een hogere leerefficiëntie en een betere interactie”, verduidelijkt Valerie Meuser, Directeur Member Services van Voka West-Vlaanderen. “De voortrekkersrol die we als Voka innemen in de bedrijfswereld, ontplooien we daarom ten volle in die innoverende opleidingsvorm.”

Vanaf september 2021 faciliteert Voka West-Vlaanderen blended learning in een nieuwe hub op de Oostkampse bedrijvencampus O-Forty. “In het uitdenken van de meest optimale infrastructuur bezochten we kennisinstellingen en spraken we hoogtechnologische bedrijven aan. Dankzij onder meer de educatieve tool weConnect van Barco en de ict-oplossingen van Axians kwamen we tot de meest optimale blended leeromgeving. Daardoor hebben we on campus een state-of-the-art leeromgeving die we combineren met de nieuwste digitale technologieën. Het stelt ons in staat om onze leden een on- en offline infrastructuur aan te bieden die hun werknemers prikkelt voor het opstarten van leertrajecten. Bovendien kunnen we via onder meer videomateriaal, WhatsApp-interactie, gamification en online tests de aandacht van de medewerkers verscherpen.”

Lesgever als coach/coördinator

Bij blended learning ligt een bepalende rol bij de lesgever. Die is inhoudelijk expert en tegelijk ontwerper/facilitator en begeleider/coach. “De lesgever coördineert het leerproces van de cursisten door inhoud en structuur te bieden. Daarnaast begeleidt de lesgever de cursisten en staat hij of zij in voor de opvolging van de individuele leerprocessen. Een andere belangrijke opdracht gaat over het op elkaar afstemmen van alle leeractiviteiten. Daarbij wordt rekening gehouden met zaken als het leerdoel, de efficiëntie van werkvormen en het zoeken van een krachtig evenwicht tussen online en on campus. Op die manier gaan de cursisten tijdens de fysieke momenten aan de slag met materie die ze beter beheersen. Bovendien worden ze tegelijkertijd geprikkeld om te interageren en worden ze geïnspireerd door de hoogtechnologische leeromgeving.”

Contactpersoon

Valerie Meuser

Directeur Member Services

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Vraag het @ Voka
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group