Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Voka-KvK Vlaams-Brabant bezorgd om economische schade door werken viaduct Vilvoorde

Voka-KvK Vlaams-Brabant bezorgd om economische schade door werken viaduct Vilvoorde

  • 21/08/2023

De werken aan het viaduct van Vilvoorde zijn gestart en zullen acht jaar duren. Dit betekent verliestijd voor werknemers die de brug op moeten, maar ook voor ondernemingen en voor vrachtverkeer van en naar de luchthaven. “Wij verwachten dat deze werken zeker impact zullen hebben op het verkeer. Het zal vooral hinder opleveren vanaf 2025, wanneer ook het vrachtverkeer geïmpacteerd zal worden, maar we zijn in contact met De Werkvenootschap die de werken uitvoert om onze bedrijven zo goed mogelijk te informeren en te begeleiden”, zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka-KvK Vlaams-Brabant.

Drie versmalde rijstroken op de binnenring met een verlaagde snelheid van 50 km/u. Zo ziet het begin van de acht jaar durende werken op het viaduct van Vilvoorde eruit. Dit kan leiden tot lange files. Bedrijven in en rond de werken weten van de fileleed, maar wachten de exacte gevolgen voor hun medewerkers en klanten af. Voka-KvK Vlaams-Brabant blijft de werken opvolgen en doet dit in nauw contact met de betrokken bedrijven.

“Wij beseffen goed dat de werken noodzakelijk zijn en op termijn zullen zorgen voor een veiligere verkeerssituatie en voor betere doorstroming, maar we zullen toch door de zure appel heen moeten bijten. Voor ondernemingen is het belangrijk dat werknemers niet te lang onderweg zijn, dat de toegangswegen tot de bedrijven gegarandeerd blijven voor klanten en ook voor de levering van goederen en grondstoffen. De renovatie moet gebeuren, maar wij blijven de situatie van dichtbij monitoren.” 
Kris Claes, gedelegeerd bestuurder Voka-KvK Vlaams-Brabant

Vrachtverkeer ook geïmpacteerd 
Aan pendelaars wordt aangeraden om de volgende jaren waar mogelijk te kiezen voor alternatieve verplaatsingsmogelijkheden, zoals fiets, bus of trein. Voor vrachtverkeer zijn de alternatieven maar beperkt: via Antwerpen rijden is een optie – afhankelijk van de bestemming natuurlijk - of via gewestwegen. “Maar ook daar vallen de werken aan het viaduct samen met de werken aan de Oosterweelverbinding. Acht jaar is ook enorm lang voor een werf. Veel bedrijven zullen door de werken aan het viaduct mogelijks hun levertermijnen moeten herbekijken en andere momenten vinden waarop bijvoorbeeld pakjes kunnen worden vervoerd’, besluit Kris Claes.
 

Contactpersoon

Tiffany Mestdagh

Woordvoerder & Communicatie

Dyls februari2024
Proximus