Digitaliseren is een noodzaak, dat toont de coronacrisis meer dan ooit aan. Voka – Kamer van Koophandel Limburg lanceert met Deloitte Private een ‘digitale quick scan’ voor ondernemingen. Deze unieke en gratis tool helpt in kaart te brengen hoe sterk een bedrijf gedigitaliseerd is en hoe het beter kan. “We willen hiermee elke Limburgse onderneming op de digitale snelweg krijgen”, zegt Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie en innovatie.

Om onze bedrijven digitaal sterker te maken, hebben Voka en Deloitte Private een unieke tool ontwikkeld: de digitale quick scan, online in te vullen op www.voka.be/digitale-quick-scan . Deze scan werd ontwikkeld binnen het Programma Ondernemerschap van VLAIO om de digitalisering van de Vlaamse ondernemingen te versnellen.
Deze digitale quick scan is een ‘digitale 4x4’: hij biedt vier sterke voordelen en richt zich op vier domeinen van een bedrijf. De voordelen? Bedrijven kunnen de scan gratis invullen, ze kunnen hun sector vergelijken met die van sectorgenoten en andere relevante ondernemingen, ze ontvangen concrete tips om de digitale competitiviteit van hun bedrijf te versterken en krijgen advies op maat in een opvolggesprek.
Deze vier domeinen worden met de scan onder de loop genomen: Heeft het bedrijf een uitgeschreven strategie met betrekking tot digitale transformatie? In welke mate wordt digitalisering in de organisatie gestimuleerd? Wat is de impact van digitalisering op de relatie met klanten en leveranciers? En: is de technologische infrastructuur schaalbaar naar een next level?
De scan is een goede aanvulling op de dienstverlening die Voka – KvK Limburg al biedt. “Onze experts kennen het innovatie-landschap erg goed en dankzij deze scan kunnen ze onze bedrijven nog beter verder helpen met advies over opleidingen, subsidies, tools enzovoort”, zegt Cathérine Dreesen. “Een goed voorbeeld is onze Digital Academy, waar we ondernemingen helpen met een concreet actieplan om een bepaald aspect te digitaliseren.
“Digitalisering 100% in teken van klant”
Voor Voka-lid Royal Crown uit Genk is digitalisering een rode draad in hun groei. Zij zijn de grootste aankoopgroepering voor zelfstandige keukenbouwers en electrowinkels. Vandaag is het met 211 aangesloten winkelpunten marktleider in ons land.
"Hoe efficiënter en hoe eenvoudiger het aan de klantzijde werkt, hoe groter de omzet en de binding"
“Onze digitalisering staat voor 100% in teken van het comfort van onze klanten. Hoe efficiënter en hoe eenvoudiger het aan de klantzijde werkt, hoe groter de omzet en de binding”, zegt Frank Rombouts van Royal Crown. “Alle winkelpunten doen hun bestellingen namelijk via ons digitale platform, waardoor alles hier gecentraliseerd zit in ons hoofdkantoor in Genk. Daarnaast ondersteunen we onze klanten ook met software, websites, digitale marketing, toonzaalinrichting enzovoort.”
Hij is overtuigd van de voordelen van digitalisering, maar een juiste aanpak is dan wel cruciaal. “Digitalisering moet als doel hebben om processen te vereenvoudigen en niet ingewikkelder te maken. Een fout die ik veel heb gezien. Hiervoor is een goede en intense voorbereiding belangrijk. Je kan ook niet lopen vooraleer je kan staan.”
In elk businessplan
Ook voor Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg, is digitaliseren de weg vooruit: “Wij moedigen elke ondernemer alvast aan om de digitale quick scan in te vullen en nieuwe technologieën in elke businessplan in te schrijven. Enkel zo nemen we voorsprong en maken we Limburg future proof.”
Je kan de scan gratis invullen via www.voka.be/digitale-quick-scan