Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Voka – KvK Limburg lanceert tien aanbevelingen voor sterk startersklimaat

Voka – KvK Limburg lanceert tien aanbevelingen voor sterk startersklimaat

  • 26/05/2023

persbericht

Jong ondernemerschap is van essentieel belang voor de nodige dynamiek en vernieuwing van onze Limburgse economie. Hiervoor is een bloeiend en innovatief startersklimaat in Limburg een absolute must. Na een moeilijk startersjaar in 2022 door de Oekraïnecrisis wordt het meer dan ooit belangrijk om startende bedrijven een ondernemersvriendelijk kader te bieden met een maximum aan begeleiding én een minimum aan administratieve lasten. “Mensen die durven ondernemen moet het niet te moeilijk gemaakt worden. Minder administratieve rompslomp en een betere toegang tot kapitaal moeten onze Limburgse talenten hier houden”, zeggen Johann Leten en Ellen Olislagers, gedelegeerd bestuurder en directeur eigenaars-ondernemers van Voka – KvK Limburg. In aanwezigheid van Vlaams minister van Economie Jo Brouns stelt Voka – KvK Limburg tijdens de Bryo Business Dates tien aanbevelingen voor een bloeiend starterslandschap voor.

Lees hier het dossier in het weekblad Trends.

De naakte cijfers zijn wat ze zijn: in april 2023 zijn er 895 nieuwe startende ondernemingen bijgekomen in Limburg. Dat zijn 6,7% minder nieuwkomers dan in dezelfde maand vorig jaar, blijkt uit cijfers van Voka – KvK Limburg. De cijfers bevestigen hiermee de negatieve trend van 2022 en het eerste kwartaal van 2023 waarin we telkens een daling van het aantal beginnende ondernemingen in Limburg optekenen. “Dit is een trend die we in heel Vlaanderen zien, alleen kampen we in Limburg met een historische achterstand en moeten we dus een grotere inhaalbeweging maken”, verduidelijkt Ellen Olislagers, directeur eigenaars-ondernemers van Voka – KvK Limburg. “Bovenop de onzekere crisiscontext van 2022 is het wegwijs geraken in het starterslandschap geen evidentie. Als Voka – KvK Limburg ondersteunen we starters en scale ups hierin via onze Bryo-trajecten en onze Busines Dates waar we jonge starters in dialoog laten gaan met ervaren ondernemers.”

Gebrek aan stedelijk ecosysteem in Limburg

Om te weten wat er leeft bij onze Limburgse starters zijn we in gesprek gegaan met verschillende starters-en starterscommunities in de provincie. Hieruit hebben we verschillende knelpunten kunnen distilleren. In steden, waar kennis en kapitaal vaak samenkomt, zie je wereldwijd echte ecosystemen van start-en scale-ups ontstaan. Het gebrek aan zo een stedelijk ecosysteem in Limburg mag echter geen excuus zijn om zich te vestigen in onze provincie. De laatste jaren zien we gelukkig dat ‘Limburg’ in zijn geheel als een sterk merk wordt gepresenteerd en dat dit ook zijn vruchten afwerpt met de verschillende succesvolle incubatoren die onze provincie telt. Binnen deze incubatoren, maar ook daarbuiten, moet er nog verder gewerkt worden aan echte communitybuilding. Gezien de unieke Limburgse positie, te midden van de kennis­regio’s Leuven-Aken-Eindhoven lijken samenwerkingsverbanden binnen de Euroregio ook een logische stap. Daarnaast moeten we verder blijven inzetten op intensieve begeleidingstrajecten, maar moeten ook de bestaande initiatieven transparanter worden gepresenteerd.

De zoektocht naar talent

Zoals ook voor de rest van ondernemend Limburg blijft de zoektocht naar talent een struikelblok om te groeien. Voor onze start- en scale-ups is er vaak maar een zeer kleine vijver om uit te vissen gezien de specifieke profielen. Investeren in eigen talent is daarbij een belangrijke aanbeveling door STEM-richtingen aantrekkelijker te maken, maar ook meer flexibele en modulaire opleidingen te generen om levenslang leren te promoten. Vandaag kijken ook heel wat start- en scale-ups naar het buitenland om talent te vinden en daarom is het belangrijk om de doorlooptijd van Single Permits te verminderen en internationale diploma’s sneller te erkennen.

De zoektocht naar kapitaal

Een idee kan maar werkelijkheid worden wanneer er voldoende financiering is om het gewenste product of dienstverlening effectief uit te rollen. Echter, de financiële kennis van starters kan nog beter daarom moeten programma’s ondersteunt worden die de financiële geletterdheid bevorderen en het financieringslandschap transparanter maken. Veel starters vinden vandaag al de weg naar (Vlaamse) overheidsfinanciering, maar vooral voor scale-ups is het ook belangrijk dat er op Europees niveau een versnelling hoger wordt geschakeld, bijvoorbeeld door het uitbreiden van Europese investeringsfondsen. De middelen die de Europese instellingen ter beschikking stellen in het kader van de industriële en duurzame transitie vormen een extra opportuniteit voor onze groeibedrijven.

Administratieve rompslomp

Goed nieuws is dat een bedrijf starten in België relatief gemakkelijk is, maar al snel wordt elke ondernemer geconfronteerd met een aantal regeltjes die het ondernemen en de groei fnuiken. Vooral voor starters, die minder middelen en tijd hebben om hiermee om te gaan, vormt dit een extra barrière. Daarom moeten innovatieve bedrijven voldoende ruimte hebben om te experimenteren. Reggeluwe kaders zijn hiervoor een must. Maar ook het HR-beleid is vaak niet aangepast aan de dynamische werkomgeving. De arbeidscontracten zijn vaak te conservatief en verloning wordt veel te zwaar belast. Maar de procedure voor aandelenopties daarom minder complex en duur. Tot slot zou het ook gemakkelijker moeten zijn voor start- en scale-ups om in te tekenen op overheidsaanbestedingen.  

Tien aanbevelingen

“Vanuit Voka – KvK Limburg beseffen wij dat we een belangrijke rol hebben in de begeleiding van startende ondernemingen in Limburg, of het nu gaat om een tech-starter die internationaal denkt of een beginnende onderneming die eerst lokaal zijn of haar zaak wil uitbouwen”, benadrukt Ellen Olislagers. “Maar ook het beleid moet volgen, en moet startende bedrijven een ondernemersvriendelijker klimaat aanreiken zodat jonge ondernemers succesvolle stappen in het ondernemerschap kunnen zetten. Het is daarom dat we samen met ons team belangenbehartiging tien beleidsaanbevelingen hebben opgesteld – op basis van de gesprekken met onze starters en scale ups - om zo van Limburg een nog sterker en bloeiender starterslandschap te maken”, besluit Olislagers.

  1. Blijf het Limburgse ecosysteem van starters versterken door in te zetten op intensieve begeleidingsmogelijkheden van starters (van prematuur tot scale-up fase) en maak bestaande initiatieven transparanter.
  2. Maak STEM-richtingen meer aantrekkelijk.
  3. Verminder de doorlooptijd van Single Permits en erken internationale diploma’s sneller.
  4. Genereer meer flexibele en modulaire opleidingen om levenslang leren te promoten.
  5. Intensiveer VLAIO-steun voor starters en begeleid starters sneller naar (Europese) investeringssteun.
  6. Subsidieprocedures moeten vlot en gemakkelijk verlopen.
  7. Coördineer de verschillende financieringsmogelijkheden in Limburg en ondersteun programma’s die financiële kennis bevordert.
  8. Voorzie regelluwe kaders waar starters kunnen experimenteren.
  9. Bouw meer flexibiliteit in qua proces en geschiktheidscriteria zodat startups en scale-ups meer kunnen deelnemen aan overheidsaanbestedingen.
  10. Maak procedure voor aandelenopties minder complex en duur.

 Raadpleeg hier de volledige startersbrochure.

Contactpersonen

Ellen Olislagers

Directeur eigenaars-ondernemers