Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Voka gaat vreemd: "Exporteren naar Japan vraagt om langetermijnvisie"
voka vreemd
  • 20/02/2019

Voka gaat vreemd: "Exporteren naar Japan vraagt om langetermijnvisie"

Iedere maand stelt Voka trots een internationale Voka - ambassadeur voor. Deze maand is dat Bart Swinnen. Hij is
zaakvoerder van Luminex Lighting Control Equipment en fan van Japan. De Japanse markt biedt mogelijkheden voor elke onderneming die een visie op lange termijn heeft in Azië. Technologische bedrijven zoals Luminex Lighting Control Equipment en PVS wagen graag de sprong naar Japan.

Vokagaatvreemd
Tom Van de Sande van PVS (l.) en Bart Swinnen van Luminex Lighting Control Equipment(r.)

Op de lange termijn

“In 2005 was er contact met een Japanner die onze distributeur wou worden. Deze verdeler heeft ons merk in enkele jaren tijd op de Japanse kaart gezet waardoor het nu nog steeds één van onze beste exportmarkten is,” start Bart Swinnen, internationale Voka - ambassadeur van Japan. Op 6 maart 2017 is de entiteit Luminex Japan opgericht waarbij het doel van de vestiging is om uit te breiden naar verschillende markten, uit te breiden in de Aziatische markt, verschillende verkoopkanalen op te zetten, … 

Maar waarom zouden andere Limburgse ondernemers hier zaken moeten doen? Japanners zijn heel loyaal tegenover de persoon waarmee ze zakendoen. Het kost meer tijd om te ondernemen, maar eenmaal hun vertrouwen gewonnen is, is dit voor de lange termijn. “Kijk maar naar onze verkoop in 2009 aan het Nationale Theater in Tokio door onze distributeur. Tien jaar later profiteren wij nog steeds van de referenties van de toen opgebouwde relaties,” vertelt Bart. 

Kansen grijpen

Volgens Bart ligt er potentieel in de sectoren technologie, infrastructuur en luxe. Ook PVS gelooft in het potentieel van technologie voor deze markt. Ze willen in 2019 focussen op verdere dekking van de APAC-regio (Asia- Pacific). Bijgevolg zouden ze in Japan graag een salesmodel opbouwen aan de hand van distributeurs of partners. Net zoals Luminex gestart is. 

"Niet alleen sterke thuisspelers, maar ook de gesloten economie maken het moeilijk om toe te treden tot deze markt." 

Niet alleen sterke thuisspelers (bv. Panasonic) maar ook het feit dat het een gesloten economie is, maakt het volgens Tom Van de Sande van PVS wel moeilijk om toe te treden tot deze markt. Enkele andere vragen die ze zich stellen: hoe best de markt benaderen, welke productspecifieke eisen zijn er en hoe de buurlanden aanpakken vanuit Japan? Tips van een ‘rot in het vak’ zijn dan ook welkom. 

Tips & tricks

Bart geeft graag enkele adviezen mee die hij heeft geleerd vanuit eigen ervaring: “Voor het zakendoen in Japan moet de visie op lange termijn zijn. Door het cultuurverschil is gebleken dat zij in het begin van de relatie meer waarde hechten aan het opbouwen van de relatie dan het zakendoen op zich. Daarnaast merken we ook dat Japanners stapsgewijs werken: zij zullen eerst iets kwalitatief afwerken en erna pas naar het volgende gaan, in tegenstelling tot de Europese mentaliteit waarbij we geneigd zijn verschillende zaken tegelijk aan te pakken."

Laat je in elk geval niet vangen door de taal die een grote drempel kan zijn en zorg voor een goede tolk waardoor je je visie duidelijk kan communiceren met de Japanse partijen. “Zet ten slotte in op je relatie met de Japanse partner en pas je hierbij aan aan de cultuurverschillen. Maar dat kunnen wij Vlamingen maar al te goed,” lacht Bart.

Kunnen wij jou helpen?

Dit artikel verscheen eerder in het februari-nummer van Bedrijvig Limburg/Limburg Bedrijvig. Lees hier het magazine. 

Wil je hulp bij ondernemen in het buitenland? Ontdek ons internationale netwerk. 

ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo