Skip to main content
  • Nieuws
  • Voka gaat 45 projectvoorstellen rond STEM verder uitwerken

Voka gaat 45 projectvoorstellen rond STEM verder uitwerken

  • 23/11/2016

Brainstorming STEMOnlangs organiseerde Voka West-Vlaanderen met het RTC en de provincie West-Vlaanderen een brainstorming rond STEM. Bedrijven en scholen konden er samen nadenken over STEM-projecten, een concrete aanpak die jongeren er moet toe aanzetten om meer te kiezen voor technische richtingen. Dat is essentieel, want voor 1 op 4 vacatures worden mensen gezocht met een technische achtergrond. 

Voka netwerkte op 3 locaties: bij Daikin Europe in Oostende, Barco in Kortrijk en e-BO Entreprises in Ieper. De genodigden waren directies van middelbare scholen, leerkrachten uit diverse secundaire en hogescholen en bedrijfsleiders of hr-managers. Na een korte uiteenzetting wat STEM nu werkelijk betekent, moesten ze zelf aan de slag.


Een uur lang dachten ze na over projecten waaraan leerlingen in bedrijven kunnen werken: van 3D-printing voor taartversiering tot loperslampen op lichaamsenergie en van het afstemmen van parkeerplaatsen van het bedrijf tot het stroomlijnen van koerierzendingen,…Maar liefst 45 projectvoorstellen werden in intentieverklaringen gegoten. De bedoeling? Leerlingen dichter brengen bij het creatieve en analytische denken. De manier van werken, over de muren van vakgebieden heen, in team en met verantwoordelijkheidszin, is belangrijker dan het resultaat zelf.


De 45 projectvoorstellen worden gescreend door ingenieursverenging ie-net in overleg met Voka, RTC West-Vlaanderen, en Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio West- Vlaanderen, om dan onder begeleiding van een ingenieur van ie-net verder uit te werken tegen volgend jaar 8 november 2017.

 

Voka roept op om concrete visie op te stellen

Er is een STEM-platform, een STEM-charter, STEM-klassen, STEM-academie,... Voka ziet heel veel potentieel in de veranderingen die lopen in het onderwijsveld, maar laat ons niet de fouten maken van voorheen.


Voka roept op om de krachten te bundelen om een concrete visie op tafel te leggen, met een goed onderbouwd actieplan. We mogen geen tijd verliezen met de discussie of het nu het algemeen of technisch secundair onderwijs is dat het project moet trekken: de twee hebben elkaar nodig om een kwalitatieve STEM-school te zijn. Voka West-Vlaanderen stelt voor dat we regionaal in het juiste partnerschap voortwerken aan STEM en de toekomstgerichte competenties voor het onderwijs.

 

Bekijk hier enkele foto's van de avond:

 

Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group