Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Virtuele receptionist en digitale conciërge veroveren de inkomruimte
Chief ‘Enabling’ Officer Jo Vandebergh (Bringme)
  • 16/04/2019

Virtuele receptionist en digitale conciërge veroveren de inkomruimte

Jo Vandebergh (Bringme)

E-commerce zit in de lift. We bestellen meer en meer online en onze wegen raken verzadigd van de vele thuisleveringen. De files worden alleen maar langer en het klimaat gaat er zo niet op vooruit. Maar er is een oplossing: de Bringme Box, een slim systeem waarin altijd geleverd kan worden, ook als je er niet bent. Maar Bringme, het bedrijf achter die boxen, gaat nog veel verder dan dat. Ze optimaliseren niet alleen inkomende leveringen maar automatiseren ook de receptie van bedrijven en de inkomhal van appartementen. Chief ‘Enabling’ Officer Jo Vandebergh vertelt ons meer over het snelgroeiende Bringme-netwerk.

Tekst: Jolien Vandeven - Foto's: Dirk Leemans

Het idee voor de Bringme Boxen ontstond al in 2005 bij de eerste visietekst rond de nieuwe wijk Tweewaters aan de Vaartkom in Leuven. Jo: “Toen de eerste plannen voor die wijk op tafel lagen, heb ik een holistische visie geschreven over hoe ze er in de toekomst zou uitzien. Ik geloof namelijk dat alle facetten van onze samenleving nauw met elkaar vervlochten zijn. En dat we het leefcomfort in de stad moeten verhogen, maar wel op zo’n manier dat ook de volgende generaties er nog van kunnen genieten. Leefbaarheid en duurzaamheid moeten dus hand in hand gaan. In dat visieboek heb ik toen beschreven op welke manier we dat zouden kunnen realiseren. Een van die
ideeën was een thuisleveringskast.”

Voorloper

In die tijd was het idee voor een thuisleveringskast heel nieuw. In België bestelde amper iemand op het internet. Ook in de rest van de wereld was zoiets onbekend. Jo: “Ik ging er toen vanuit dat e-commerce in de lift zat. Meer en meer mensen zouden online beginnen bestellen. Maar wie ging die pakketjes in ontvangst nemen? Het zijn net de drukst bezette mensen die vooral online bestellen, maar die groep mensen is niet thuis bij levering. Ik zag daar een probleem op ons afkomen en dat moest opgevangen worden. En dus hebben we toen de eerste generatie thuisleveringsboxen zelf ontwikkeld.”

"Met Bringme verlagen we de bouwkosten en verhogen we het leefcomfort van de bewoners."

Het concept van de Bringme Box was geboren. De box zorgt ervoor dat leveranciers nooit voor een gesloten deur staan en je pakketje meteen veilig opgeborgen is. Het bespaart de koerier een tweede of derde rit en als gebruiker moet je nooit nog naar het postkantoor om je pakket alsnog zelf af te halen. Je krijgt gewoon een berichtje op je smartphone dat je pakketje geleverd is. Jo: “Bij de eerste installatie beseften we dat we ook met een oplossing moesten komen om de voordeur te beveiligen. Meer en meer koeriers en leveranciers zouden zich naar de mensen begeven en dat moest op een veilige manier kunnen gebeuren. Daarom hebben we de Bringme Bell ontwikkeld. Die bel is rechtstreeks verbonden met je smartphone en werkt op basis van artificiële intelligentie. Ze is zelflerend en verbonden met ons ‘Last Inch Operating System’ voor koeriers. De bel gaat met dat systeem koeriers herkennen en beperkte toegang geven tot het gebouw. Samen met de Bringme Box krijg je een systeem dat de toegangscontrole van je gebouw beheert en zorgt dat je bestellingen veilig afgeleverd worden. De bewoners beschikken op hun beurt over één sleutel voor alles.”

Bringme zorgt zo voor een totaaloplossing voor residentiële gebouwen en elimineert meteen heel wat eilandtoepassingen zoals een bel, parlofoon, bewakingscamera, brievenbus en verschillende sleutels. Bringme verlaagt zo de bouwkosten en verhoogt het leefcomfort van de bewoners.

Digitaal onthaal

Bringme beperkt zich niet alleen tot de residentiële markt. Ook voor bedrijven bieden ze slimme totaaloplossingen aan. Jo: “In veel bedrijven komen niet alleen pakketjes voor het bedrijf zelf maar ook privé-bestellingen van de medewerkers aan. Werkgevers zijn daar niet altijd mee opgezet, maar ze laten het vaak wel stilzwijgend toe. Gevolg: een balie vol pakketjes en extra werk voor de receptionist die al die pakketjes moet verwerken en de medewerkers herhaaldelijk moet bellen om die te komen ophalen. Er stelt zich dan ook meteen een probleem van privacy. De verpakking, de branding en het label verraden veelal wat er in een pakket zit. Collega’s en zelfs bezoekers kunnen dus weten wat je besteld hebt. Maar als werkgever is het wel je plicht om de privacy van je medewerkers te beschermen... Veel werkgevers willen die verantwoordelijkheid opnemen en komen bij ons aankloppen. Onze Bringme Box lost dat probleem heel netjes op: het pakket wordt geleverd in de box, je balie is terug opgeruimd en de receptionist verliest er geen tijd meer mee. Tegelijkertijd geef je je werknemers ook een mooi voordeel: ze kunnen pakketjes ontvangen en versturen via de box en winnen zo tijd. En tijd is een van de grootste geluksfactoren.”

De Bringme Box

De boxen vereenvoudigen niet alleen de externe leveringen, ook intern komen ze van pas. Jo: “Als je een collega bv. IT-materiaal, documenten of wat dan ook moet overhandigen, dan kan dat via de box. En er zijn al veel bedrijven die zo ook hun interne logistiek automatiseren. De box is 24/7 beschikbaar en de track & trace zorgt dat er nooit iets verloren gaat en discussies vermeden worden.”

Maar ook voor bezoekers van bedrijven wilde Bringme een stapje verdergaan. Ze automatiseren de volledige receptie van een gebouw. Jo: “De Bringme Desk is een visitor management system dat ervoor zorgt dat je bezoekers zichzelf kunnen inschrijven op een herkenbaar ontmoetingspunt. Dat staat dan in verbinding met dezelfde app op je smartphone als de boxen en geeft de medewerker dus een melding als de bezoeker gearriveerd is. De combinatie van de box, de bel en de desk automatiseert het volledige onthaal. Receptionisten zijn niet meer nodig dus die kunnen zich concentreren op taken met toegevoegde waarde zoals travel management of gebouwbeheer. Een gemiddeld bedrijf bespaart zo al snel tussen de 90.000 en de 200.000 euro per jaar.”

DuurzaamheidJo Vandebergh (Bringme)

De Bringme-oplossingen zorgen niet alleen voor meer gebruiksgemak, ze zijn ook nog eens goed voor het milieu. Heel wat individuele thuisleveringen worden namelijk gebundeld. Je vermindert de CO2-uitstoot en het aantal ritten van koeriers. Jo: “Als ik de klimaatmarsen hier voor onze deur zag passeren en de jongeren hoorden roepen om daadwerkelijke actie, dan vond ik dat ze zeker een punt hadden. Elk bedrijf dat een Bringme Box installeert levert een wezenlijke bijdrage aan de transitie naar een klimaatneutrale samenleving. We staan momenteel al in meer dan 1.000 gebouwen en bedrijven, met meer dan 250.000 gebruikers. Al die individuele leveringen zijn wij aan het bundelen. Dat is een serieuze klimaatslag maar globaal gezien slechts een druppel op een hete plaat. E-commerce moet green commerce worden. Onze ambities zijn duidelijk: elk gebouw zou moeten beschikken over zo’n slim systeem. Dat is noodzakelijk voor het milieu en een geweldig comfort voor de gebruikers. Als we het hoofd willen bieden aan de giganten zoals Amazone en Alibaba dan hebben we een duurzame infrastructuur nodig. Die zijn wij aan het bouwen.”

"E-commerce moet green commerce worden."

Dat Bringme heel wat bedrijfsprocessen automatiseert en stroomlijnt is duidelijk. Maar hun systemen kunnen ook ingezet worden voor het goede doel. Jo: “Voor het CAW hebben we in Leuven een grote inzamelactie gedaan voor de daklozen in de winter. We riepen iedereen op om ongebruikte verzorgingsproducten te verzamelen in onze boxen. Het succes was enorm. We hebben toen op een week tijd meer opgehaald dan ze verwerkt kregen.”

Morgen: de wereld

Momenteel is Bringme al operationeel in de Benelux, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Duitsland staat volgende maand op de planning. Jo: “Er zijn vandaag al enorm veel gebouwen met een Bringmeinkomruimte. In de komende twee à drie jaar worden er nog heel wat nieuwbouwprojecten opgeleverd. Ons netwerk wordt echt indrukwekkend. De eerste e-retailers zijn zich ook aan het connecteren om de gebruikservaring van hun klanten te verbeteren. De logistiek is er en het netwerk wordt alleen maar krachtiger. De volgende uitdaging is om ons netwerk internationaal te gaan opschalen.”

 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie april 2019.

Made In Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD Worx
Logo Athlon
Logo Premed
Logo Randstad