Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • “Virtuele events zijn hier om te blijven”
Motionmakers
  • 04/11/2020

“Virtuele events zijn hier om te blijven”

Motionmakers baant zich al twintig jaar een weg doorheen het audiovisuele landschap. Een sector die in sneltempo lijkt te veranderen. “Door de digitalisering heeft de videosector zich moeten heruitvinden. Niet enkel op vlak van technologie, maar vooral de manier waarop we ze toepassen”, vertelt Filip Porrez, manager bij Motionmakers. Aanvankelijk droeg hij samen met zijn team voornamelijk bij aan productionele ondersteuning van videoprojecten. Ondertussen helpen ze hun klanten ook bij hun online videostrategie en zetten ze virtuele live-events mee op poten. “Met de huidige situatie zijn we versneld op zoek gegaan om bedrijven te helpen met hun communicatie en aanwezigheid.” 

Tekst: Michiel Bronckaerts

Een nieuw tijdperk

Porrez vertelt hoe vroeger lange bedrijfsfilms dienst deden als digitaal visitekaartje, incluis welkomstwoord van de CEO en de volledige geschiedenis van het bedrijf. Zulke producties vonden hun weg naar de buitenwereld via CD-ROM of DVD, beursstanden of het intranet van het bedrijf. In die hoedanigheden stond het allesbehalve te boek als een dynamisch medium. Dat veranderde echter zo’n 15 jaar geleden met de intrede van wat tegenwoordig geldt als de op één na populairste online zoekmachine. 

Porrez
Filip Porrez, manager bij Motionmakers

“Met de introductie van YouTube brak een nieuw tijdperk aan. Video’s verschenen steeds meer online, wat nieuwe distributiemogelijkheden met zich meebracht, ook voor bedrijven. Tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken van sociale media”, vertelt Porrez. Anderzijds benadrukt hij dat YouTube niet meer is dan een platform: je video simpelweg online plaatsen, volstaat niet. Er moet ook sprake zijn van een achterliggende strategie. “Vroeger was het een doel om een bedrijfsfilm te hebben. Intussen is het omgekeerde waar. Je gebruikt video als middel om een welbepaald doel te behalen.”

Daarnaast is het geen geheim dat we beelden vlotter verwerken dan teksten. Met de huidige applicaties kan je video’s vlot delen, waardoor ze veel sneller visibiliteit genereren dan andere media. Websites met videocontent scoren nu eenmaal beter en lokken veel sneller bezoekers. De cijfers liegen er niet om, beweert Porrez. “Recent deden we in samenwerking met Voka en Trendstop een onderzoek genaamd #BusinessVideo. Daaruit blijkt dat 81% van de bedrijven van plan is om dit jaar te communiceren met video en dan vooral online video. Dat is een goed cijfer, maar ik zou niet graag werken voor een bedrijf dat behoort tot die overige 19%”, bekent hij eerlijk. Nog niet elk bedrijf staat open voor (online) video, laat staan dat ze het integreren in een strategisch communicatieplan.

Het juiste medium

Naast gestileerde videoproducties verkennen ze bij Motionmakers ook andere media(kanalen). In #BusinessVideo talks is Filip Porrez gastheer en gaat hij in gesprek met medewerkers of externen om een facet van online (video)marketing toe te lichten. In de podcast De kunst van het Ondernemen wil hij meer te weten komen over het verhaal achter de ondernemer. Ze beperken zich niet tot één format en dat heeft ook zijn reden. “Eerst en vooral moet je je afvragen of video al dan niet het meest geschikte medium is om je doel of doelgroep te bereiken. Een magazine of podcast kan misschien veel efficiënter zijn”, vertelt Porrez. 

“Als video toch de beste optie blijkt, gaan we nadenken over de juiste videostrategie. Hierbij willen we vier vragen beantwoorden: welk publiek wil ik bereiken? Welk doel heb ik voor ogen? Wat voor een video wil ik maken en welke kanalen kies ik om alles te verspreiden”, verduidelijkt Porrez. Schijnbaar vanzelfsprekende vragen, maar uit het eerder aangehaalde onderzoek blijkt dat velen hier weinig tot geen aandacht aan besteden. Tal van bedrijven beweren dat video niet werkt voor hen, maar al te vaak ligt dit aan een gebrekkige strategie. Daarom heeft Motionmakers een gratis in-company workshop ontwikkeld om bedrijven te helpen bij de uitwerking van een gepaste videostrategie. 

Studio

Virtuele events

Elk nadeel heb zijn voordeel. Er was een lockdown nodig eer we het wantrouwen tegenover telewerken en videomeetings lieten varen. Nu corona ons uit de comfortzone jaagt, zijn we verplicht op zoek te gaan naar alternatieven. Digitaliseren lijkt op dit moment het meeste soelaas te bieden. “Iedereen kent het fenomeen van een meeting die ook kon doorgaan in de vorm van een telefoon- of videogesprek. Corona of niet, maar dat kan ook gelden voor events. Eens we terug events zoals voorheen kunnen organiseren, zullen deze ook opnieuw plaatsvinden, maar niet meer zoveel als voorheen”, voorspelt Porrez. 

Als afdeling van Videohouse kunnen ze zich beroepen op zowel de kennis als het materiaal. Intussen zijn de virtuele events zo belangrijk geworden voor Motionmakers dat ze besloten er een aparte studio voor te bouwen. “Het is tegenwoordig onnodig om iemand uit de verste uithoeken te laten overvliegen voor een congres. Op technologisch vlak zijn we enorm snel geëvolueerd: virtuele studio’s, augmented graphics (bij deze toepassingen wordt al dan niet live een laag met virtuele graphics over het bestaande beeld gelegd), live polls, … Er is zoveel mogelijk en vaak slechts voor een fractie van de kosten van een live-event.” 

Kortom, virtuele events zijn hier om te blijven volgens Porrez. In de toekomst plannen ze virtuele eventformats aan te bieden voor projecten op kleine en grote schaal. “We streven naar een sleutel-op-de-deur-aanbod waarbij we een allesomvattende dienst leveren. Dankzij de aanwezige technische kunde, het materiaal en onze ervaring met business storytelling kunnen we zeker van toegevoegde waarde zijn.

Meer info

www.motionmakers.be – hier kun je ook inschrijven voor de gratis workshop videostrategie en meer leren over videomarketing via de #BusinessVideoTalks.

Proximus

Artikel uit publicatie

Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad