Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Vijf uitdagingen voor internationale ondernemers
  • 30/09/2020

Vijf uitdagingen voor internationale ondernemers

De wereldeconomie wordt er niet eenvoudiger op en ondernemers die exporteren, krijgen steeds vaker te maken met nieuwe uitdagingen. Wij detecteren vijf actuele pijnpunten en zoeken mee naar een oplossing. 

catherine

"Wil je weten hoe ver je staat op vlak van digitalisering? Dan loont het zeker de moeite om onze Digitale Quick Scan in te vullen"


1. Internationale onzekerheid 

Internationaal ondernemen brengt steeds meer onzekerheden met zich mee. De open wereldeconomie toont barsten, nieuwe ecosytemen steken de kop op en supply chains worden hertekend. 

“Bedrijven moeten hun waardeketen versterken”, zegt Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie en innovatie van Voka - KvK Limburg. “Dat kan gaan van de productie tot de verkoop. Door je netwerk van distributeurs bijvoorbeeld optimaal te managen kan je zorgen dat je sales ook in moeilijke omstandigheden vlot blijven lopen.”

2. Digitalisering = essentieel

Inzetten op digitalisering is vandaag essentieel voor alle ondernemingen. Maar waarop moet je inspelen om internationaal te groeien en je concurrenten voor te zijn?

“Eén van de opportuniteiten waar je zeker niet blind voor mag zijn, is de opkomst van 5G. Informeer jezelf en kijk hoe de technologie voor jouw onderneming meerwaarde kan betekenen. Een goed begin is onze Voka-paper”, vertelt Cathérine Dreesen. "Wil je weten hoe ver je staat op vlak van digitalisering? Dan loont het zeker de moeite om onze Digitale Quick Scan in te vullen. 

3. Goederenexport stagneert 

De goederenexport stagneert, waardoor je als onderneming met buitenlandse ambities afgeremd kan worden. Dienstenexport is in dat geval een opportuniteit. 

"Diensten kan je zien als aanvulling op het fysieke product waarmee je een extra service biedt aan de klant, maar ook als volwaardig digitaal product. Dit vraagt om een aanpassing van je businessmodel. In onze Voka Paper lees je meer over deze opportuniteit”, zegt Cathérine Dreesen. 

4. Flexibele logistiek

Vandaag moeten internationale logistieke netwerken meer flexibel zijn dan ooit. Orders komen via verschillende kanalen binnen. Hoe maak ik een efficiënte afweging tussen kosten, snelheid en betrouwbaarheid? 

Cathérine Dreesen: “Als bedrijf moet je investeren in omnichannel logistics. Logistiek en supply chain zijn de basis voor de consistente invulling van orders die via verschillende kanalen binnenkomen.”

5. Online marketing wordt essentieel

Online marketing stoot de traditionele manieren van prospectie van de troon. Denk maar aan beurzen die vandaag steeds minder opleveren. Maar hoe werk je een marketingstrategie uit die werkt voor jouw bedrijf? 

“Er bestaat geen universeel antwoord op die vraag”, duidt Cathérine Dreesen.  “Je marketing is afhankelijk van je business. Het voordeel is weliswaar dat je via online marketing en lead generation zeer gericht de juiste profielen kan vinden. Ik raad ondernemingen met buitenlandse ambities daarom zeker de DigitSME-scan aan. Die brengt je digitale maturiteit in kaart en helpt je verder om internationaal te groeien via digitalisering.”
 

Deze vijf uitdagingen vormen het uitgangspunt van het LAB International Development. Elke sessie focust op een concreet en actueel probleem waar internationale ondernemers mee te maken hebben en welke oplossingen hiervoor bestaan.

Contactpersoon

Kenneth Stulens

Aanspreekpunt corona

VDAB
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo