Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Vierde generatie wordt klaargestoomd bij Wasserij Zonneschijn
  • 19/11/2020

Vierde generatie wordt klaargestoomd bij Wasserij Zonneschijn

Wasserij Zonneschijn zorgt al 85 jaar voor een stralende was bij zijn particuliere en b2b-klanten. In 1935 begon Rémi Vandenbogaerde met zijn twee zussen een bescheiden wasserij. Vandaag runnen Bruno en Françoise De Leersnyder (58) een bedrijf met zeven eigen winkels en 30 medewerkers en staat de vierde generatie te trappelen om de fakkel over te nemen. 

foto
Van links naar rechts: Françoise, Guillaume, Aurélie en Bruno. De wissel van de wacht is verzekerd met de vierde generatie. 

 

Tekst Sam De Kegel – foto Nathalie Dolmans

Kleine wasjes, grote wasjes. Stop ze in je, wasmasjien. Laat maar lekker draaien. Dat  Surinaamse riedeltje nestelt zich in mijn brein wanneer Guillaume De Leersnyder, vierde generatie bij Wasserij Zonneschijn, me rondleidt. De evergreen is een liedje om je zorgen bij weg te dansen en de klant ‘ontzorgen’ in textielreiniging is ook al ruim 85 jaar de corebusiness van dit familiebedrijf. Boven onze hoofden slingeren grote blauwe zakken met vuile was die in de vijftien meter lange wasstraat belanden. Die ‘schommelt’ volgens de spiraal van Archimedes en doet de voorwas, hoofdwas en spoeling. Het spoelwater wordt gerecupereerd voor de voorwas en dat is 400% zuiniger dan bij een particuliere wasmachine. Er staan machines die wassen, drogen, strijken, sorteren, plooien en zelfs hemden kreukloos opvouwen. Ze worden bediend door werknemers uit alle windstreken. Françoise, medezaakvoerder: “Er is een goede samenwerking tussen onze multiculturele medewerkers. We investeren nu in intakegesprekken, waarbij we onze familiewaarden duidelijk communiceren. We willen een ‘warm’ bedrijf blijven. Onze deuren staan letterlijk open voor vragen van onze medewerkers, ook privé.” 

Van vlassen tot wassen

Niet elke wasserij heeft zoveel verleden als Zonneschijn. “Mijn grootvader langs moederszijde, Rémi Vandenbogaerde, werd geboren in 1907 als de jongste van zeven kinderen", begint Bruno het verhaal van Zonneschijn. "De oudere mannen van de familie werkten in het vlas maar de twee oudste zussen mochten niet gaan vlassen dus gingen ze maar wassen, met dank aan de Leie wat verderop. Rémi ging met zijn triporteur (bakfiets, sdk) het wasgoed ophalen bij de grote, rijke boeren, de zussen wasten het linnen en Rémi bracht het terug. Bij de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog stuikte de vlasindustrie ineen en Rémi nam de wasserij over van zijn zussen. Het linnen werd toen nog gebleekt in de zon, vandaar ook de naam Zonneschijn. De volgende decennia kwamen geleidelijk aan de eerste machines in het bedrijf en nam mijn vader, Max De Leersnyder, over.”

Bruno kwam in het bedrijf, nog voor hij zijn studies lager onderwijs aanvatte. “Een chauffeur zat ’s morgens dood in zijn zetel en ik moest in allerijl inspringen tijdens de vakantie. Na mijn studies bleef ik hier begin jaren negentig plakken, eerst als meewerkende aandeelhouder, want mijn ouders, oom en tante waren toen nog zaakvoerder.” Ondertussen was het bedrijf al gespecialiseerd in het wassen van werkkledij van bedrijven, van horeca en ook van particulieren. Dat zijn nog steeds hun drie pijlers, naast de verhuur van antivuilmatten. 
“We hadden in de jaren negentig twee manieren om te groeien: ofwel door concurrentieel op de prijs te spelen, ofwel door overnames van kleinere concurrenten. Wij volgden de tweede strategie, want bij een prijzenslag verliest iedereen op lange termijn. Om de twee jaar namen we toen een kleine wasserij over.” 

Laundry on demand

De wasserij is anno 2020 semi-geautomatiseerd, maar toch zijn er ook nog heel wat ‘handjes’ aan het werk. “Het is heel moeilijk om productiviteit met kwaliteit te combineren. Kwaliteit primeert nog steeds boven pure productiviteit. Onze machines kunnen fluwijnen en handdoeken plooien, maar onze mensen controleren elke vouw. Je kan alles automatiseren, maar dan heb je geen 100% controle meer over de kwaliteit”, weet Bruno. 

Hoewel bedrijven heel belangrijk blijven, heeft Guillaume de jongste jaren het aantal particuliere klanten verviervoudigd in twee jaar. “Ik zeg altijd dat ik vrije tijd verkoop. Zeker drukke gezinnen ontzorgen we door gewassen manden te strijken of delicate kleedjes te reinigen via nieuwkuis. We willen nu evolueren naar een prijs per kilo in plaats van per stuk, wat voordeliger zal zijn voor de klant. We hebben zeven eigen winkels waar klanten kleren kunnen afzetten en ophalen, maar we investeren nu ook in nieuwe software om laundry on demand aan te bieden. Klanten kunnen hun was thuis of op het werk laten afhalen en terugkrijgen op een moment dat ze zelf kiezen.”

Digitaliseren en innoveren zijn twee speerpunten voor de komende jaren: van een digitale boekhouding over een digitaal CRM-systeem tot digitale routeplanners. “Onze chauffeurs hebben elk hun eigen regio. We leggen onze klanten in de watten, maar al die routes zaten lange tijd enkel in het hoofd van mijn vader, nu maken we die beschikbaar voor iedereen.” 

Daarnaast droomt de familie ook van een eigen waterzuiveringsinstallatie, zodat tot 90% van het water kan hergebruikt worden. “Ons afvalwater belandt nu in drie tanks met overloopsysteem om te bezinken. Eens dit gebeurd is, gaat het via de riolering naar het waterzuiveringsstation. Het slib laten we ophalen door een gespecialiseerde firma. Maar in de toekomst willen we ons water zoveel mogelijk zelf zuiveren en hergebruiken, de milieuwetgeving zal ons daartoe verplichten want het grondwater wordt steeds schaarser. We willen zo milieuvriendelijk mogelijk produceren. Een warmtewisselaar zorgt ervoor dat het koud water voorverwarmd wordt tot 38 graden, zonder bijkomende energie. We overwegen nu ook CNG-voertuigen.” 

Nieuwe generatie, andere accenten

Zoon Guillaume zit in het bedrijf sinds 2013, na een studie Handelswetenschappen die hij niet voltooide. “Daar heb ik wel spijt van gehad. Ik maakte ook een zijsprong richting architectuur maar wist toen nog niet 100 procent wat ik wou. Maar als tieners hielpen mijn zus en ik al elke zomer mee in de wasserij.” Guillaume is het type dat graag de zaken snel en anders aanpakt, geeft hij graag toe. “In het begin wou ik 101 dingen veranderen. Ik heb mijn vader uitgedaagd, ja, maar besef nu ook dat je niet alles in één keer kan veranderen. Zeker de oudere medewerkers moeten ook mee willen. Ik heb dus van mijn vader geleerd om te temporiseren, stap voor stap”, zegt hij.  

“Elke generatie doet het op zijn manier”, vult de mama aan. “Het is goed dat productieprocessen in vraag worden gesteld en de jeugd nieuwe plannen smeedt. Als je al zo lang in het bedrijf werkt, heb je nu eenmaal oogkleppen op.” 

Dochter Aurélie studeerde net als de papa voor leerkracht lager onderwijs. Na een aantal opdrachten met losse contracten en valse beloftes zonder garantie op meer werkzekerheid, werkt ze nu ook sinds augustus dit jaar in de wasserij. “Ik heb ondertussen ook een tweeling en wou meer werkzekerheid. Ik probeer de medewerkers efficiënter te doen werken als atelierverantwoordelijke. Mijn opleiding als leerkracht komt me zeker van pas om grote en kleine zaken te veranderen”, lacht ze. 

Ondertussen wordt ook al intensief gebrainstormd over hoe en wanneer zoon en dochter de fakkel overnemen. Guillaume volgt een Plato Next Generation- traject bij Voka Oost-Vlaanderen: “Onlangs waren we op bezoek bij Allgro in Sint-Lievens-Houtem, een snelgroeiend bedrijf dat groenten wast en versnijdt. Op die avond heb ik zoveel geleerd over hun werking, maar ook over hoe de aandelen verdeeld werden tussen de kinderen.” 

Sinds 2002 zijn de aandelen 100% in handen van Bruno en Françoise. “We kijken nu met ons vieren wat de beste formule is in de toekomst”, zegt Françoise. “Toen Bruno de aandelen overnam van zijn ouders en broer, was dat een administratieve en emotionele lijdensweg. Dat willen we nu absoluut vermijden, want we willen geen familietwisten. Daarom dokteren we nu verschillende scenario’s uit. Als je allebei aandeelhouder wordt én in het bedrijf blijft, is het ook de bedoeling dat je allebei even geëngageerd werkt. Als wij het overlaten, willen we dat het ook niet onbetaalbaar is voor onze kinderen.” 

Zelf met meerdere generaties aan de slag in het familiebedrijf? 

Stap net als de familie De Leersnyder in één van onze groeitrajecten en leer van andere familiale ondernemers dankzij ervaringsuitwisseling, inspirerende business cases en begeleiding door ervaren mentoren.
Meer info vind je hier

Volg jij ook het familiebedrijf binnenkort op?

Bekijk ons groeitraject Plato Next Generation

Meer info
DigiChambers
OV-Rogiers
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
GutzandGlory
G4S
Soundfield
Jobat