Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Vierde generatie Nollekens is jong en ambitieus

Vierde generatie Nollekens is jong en ambitieus

  • 01/02/2023

Groep Tom Nollekens is in de provincie Antwerpen al vele jaren een vaste waarde in het verfsegment. Vanuit verschillende vestigingen bevoorraden ze zowel professionele schilders en vakmannen als particuliere klussers. Het familiebedrijf – gestart in 1925 door August Nollekens, als schildersbedrijf – kende de jongste jaren een forse groei en met de intrede van de vierde generatie gaat de lat weer wat hoger. “We zijn jong en we willen vooruit”, lachen Sam en Matthias Nollekens. “Het zou van weinig ambitie getuigen als we nu al voor de status quo zouden kiezen.”

Sam (25) en Matthias (23) ontvangen ons in de hoofdzetel van de Groep Tom Nollekens in Lier. Deze locatie is de voorbije jaren uitgegroeid tot het kloppend hart van het bedrijf. “Al onze administratieve en logistieke diensten zijn hier gecentraliseerd”, vertelt Matthias Nollekens. “Sinds januari 2023 beschikken we op deze locatie over 7.000 m2 magazijnruimte en het is de bedoeling dat op korte termijn al onze vestigingen vanuit dit centrale punt beleverd worden.” En al hun vestigingen, dat zijn er intussen al zeven. “Ons bedrijf is heel bescheiden begonnen als een schildersbedrijfje, opgericht door onze overgrootvader August”, blikt Sam Nollekens terug. “Grootvader Marc en zijn vrouw Solange hielden van het schildersvak, maar ze zagen het grootser. Daarom vormden ze het schildersbedrijf in 1955 om tot een groothandel. Aanvankelijk was dat een drogist waar je dweilen, sponsen, zeemvellen, parfum en reinigingsmateriaal kon kopen. Na de overname van een verfgroothandel in Boechout is daar de verf bijgekomen. Die eerste groothandel was gevestigd in Hove. In 1980 bouwde grootvader het gebouw in Lier en werd de vestiging in Hove ons eerste Nollekens service center.”

De zestig medewerkers op zeven locaties moeten nu naar elkaar toegroeien op het gebied van mentaliteit en sfeer.

“In 1990 stapte onze vader Tom Nollekens mee in de zaak”, gaat Matthias Nollekens verder. “Op dat moment is de drogisterij opgesplitst in twee bedrijven. Tom Nollekens en Parfumerie & Schoonheidsinstituut Venus. Dit tweede bedrijf wordt geleid door onze m

“In 1990 stapte onze vader Tom Nollekens mee in de zaak”, gaat Matthias Nollekens verder. “Op dat moment is de drogisterij opgesplitst in twee bedrijven. Tom Nollekens en Parfumerie & Schoonheidsinstituut Venus. Dit tweede bedrijf wordt geleid door onze moeder en zij werkt intussen ook al met een team van vijf medewerkers. Vader Tom opende na zijn intrede snel een tweede service center in Lier en een derde in Sint-Lenaarts. In 2009 nam hij de leiding van het familiebedrijf over en de volgende jaren volgden er nog enkele overnames. In 2014 deze van TSV Paints in Wilrijk en met de overname van verf- en decoratiegroothandel Janssens & Janssens en de groothandel in afwerkingsmaterialen Profshop Plus in 2018 kreeg ons gamma ook een serieuze upgrade. We boorden nieuwe markten aan en zagen onze omzet gestaag stijgen. Hierdoor openden we tussen 2018 en 2022 nog een aantal extra vestigingen.

Vandaag telt de Groep Tom Nollekens vijf vestigingen die werken onder de naam Tom Nollekens en twee vestigingen onder de vlag Profshop Plus. In de Tom Nollekens-filialen verkopen we verf en decoratie, maar ook alles wat je nodig hebt om te schilderen: verfborstels, rollen, schuurpapier, enz. Bij Profshop Plus vind je die zaken ook, maar daar vinden ook afbouwspecialisten zoals stukadoors, renovatiespecialisten en andere vakmannen hun materiaal. Bij zowel Tom Nollekens als bij Profshop Plus kunnen naast de professionele gebruikers ook particulieren terecht voor hun materiaal en voor begeleiding op maat.”

We hebben de liefde voor verf en decoratie met de paplepel meegekregen en waren allebei al op jonge leeftijd overtuigd van onze toekomst in de zaak.

Welgekomen hulp

Het is door de forse groei van de afgelopen jaren dat Sam en Matthias al op jonge leeftijd mee in het bedrijf zijn gestapt. “We hebben de liefde voor verf en decoratie met de paplepel meegekregen”, weet Matthias Nollekens. “We waren allebei al op jonge leeftijd overtuigd van onze toekomst in de zaak. Vanaf zestien jaar kon je ons elke vakantie als jobstudent in één van de filialen vinden en onze studiekeuzes deden we ook in functie van het familiebedrijf.” “Doordat we al sinds jonge leeftijd meedraaien, kennen we het bedrijf door en door”, vertelt Sam Nollekens. “Er is denk ik geen taak die we nooit uitgevoerd hebben. Beiden zijn we dan ook direct na ons afstuderen – Matthias in 2021 en ik in 2018 – fulltime in het bedrijf gestapt. Toen ik startte stond vader op het punt om enkele grote overnames te doen en was de extra hulp meer dan welkom. We kregen er tenslotte 25 extra medewerkers en een compleet nieuwe markt bij. En bij het afstuderen van Matthias was het alle hens aan dek omdat iedereen omwille van de coronacrisis massaal aan het klussen sloeg. Hem hebben we dus ook met open armen ontvangen (lacht).”

Efficiënter werken

Intussen zijn de broers al helemaal ingewerkt en krijgen ze steeds meer verantwoordelijkheid binnen het familiebedrijf. “Ons bedrijf is de jongste jaren echt fors gegroeid”, zegt Matthias Nollekens. “In 2014 waren we met twintig mensen voor drie vestigingen, vandaag zijn we met zestig medewerkers en runnen we zeven locaties. We zijn daarom nu vooral aan het focussen op onze interne processen. De verschillende vestigingen moeten naar elkaar toegroeien op het gebied van mentaliteit en sfeer. En ook de werking willen we zoveel mogelijk op elkaar afstemmen. We zitten hiervoor regelmatig met vader Tom rond de tafel en leren enorm veel van hem. Zelf brengen we ook onze ideeën aan en daarover discussiëren we dan. En laat ons zeggen dat omwille van de vader-zoon relatie die communicatie wat directer gebeurt dan bij een medewerker-leidinggevende relatie (lacht). De uitkomst is wel dat Sam en ik zoveel mogelijk uitvoerende en operationele taken proberen over te nemen, waardoor Tom zich veel meer op het strategische kan focussen. Hierdoor gaan we snel efficiënter werken, wat zorgt voor de stabiliteit om weer stappen vooruit te kunnen zetten. Daarnaast zijn Sam en ik ook op strategisch niveau betrokken bij Parfumerie & Schoonheidsinstituut Venus, want ook met dit bedrijf willen we uiteraard graag groeien.”

In Plato Next Generation zitten allemaal jonge mensen die in dezelfde situatie zitten als mijn broer en ik. De dynamiek in deze groep is zeer sterk en het leuke is dat iedereen in een andere fase zit.”

Groeien, dat is wat Sam en Matthias zeker nog willen doen. “We zijn opgegroeid in een ondernemersnest en ondernemers die willen altijd groeien”, vertelt Sam Nollekens. “We zijn ook nog veel te jong om al te kiezen voor een status quo. Onze vader is nog maar 52, dus die denkt helemaal nog niet aan minderen. Dus de komende jaren willen we met het bedrijf samen met hem nog heel wat stappen zetten. Wel steeds met respect voor het familiale karakter van ons bedrijf. Zo zijn we bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een eigen huismerk. Dat willen we aanbieden samen met de A-merken die we nu verkopen, zodat onze klanten meer keuze krijgen. Met ons eigen merk – dat zal bestaan uit een heel gamma van verfaccessoires en andere producten – willen we ons onderscheiden, omdat we dan zelf de kwaliteit en prijszetting onder controle hebben.”

Toch denken de broers ook al verder in de toekomst. “Het is de bedoeling dat wij ooit het bedrijf overnemen”, weet Matthias Nollekens. “In functie daarvan neem ik deel aan het Plato-traject Next Generation van Voka Mechelen-Kempen. In deze groep vind ik een klankbord van gelijkgestemden. Allemaal jonge mensen die in dezelfde situatie zitten als mijn broer en ik. We wisselen ervaringen uit en leren van elkaars best practices. De dynamiek in deze groep is zeer sterk en het leuke is dat iedereen in een andere fase zit. Voor sommigen is de daadwerkelijke overname nog ver weg, anderen staan op het punt om de leiding helemaal over te nemen. Die diversiteit is een bron van informatie en inspiratie en ik kan het traject aan elke jonge familiale ondernemer aanraden.”

Artikel uit publicatie