Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Verslag Verderkijkers: 'Digitale transformatie is geen zijproject voor een bedrijf maar een structurele ingreep'
verderkijkers
  • 19/11/2020

Verslag Verderkijkers: 'Digitale transformatie is geen zijproject voor een bedrijf maar een structurele ingreep'

Digitaliseren: do or die voor de KMO? Afgelopen dinsdag boog een toppanel met onder meer Vlaams minister Hilde Crevits en topspreker Jo Caudron zich op het digitale event Verderkijkers over deze vraag. Herbeleef hier het debat, via de beste quotes.

In het panelgesprek: Hilde Crevits (viceminister-president Vlaamse regering), Hans Maertens (gedelegeerd bestuurder Voka), Annick Draelants (CEO Harol Consyst) en Jo Caudron (co-founder Scopernia).

Doortastend transformeren
Annick Draelants: “Een digitale transformatie is geen zijproject, maar een structurele ingreep in het DNA van het bedrijf. Iedereen, niet enkel de CEO of het management, moet hier achter staan. Daarom is het belangrijk dat het wordt toepast in elke tak van de organisatie.”

Levenslang leren
Hans Maertens: “We verwachten van het onderwijs heel veel. Jonge mensen zijn onze (digitale) toekomst. We moeten ze vertrouwd maken met de digitale skills en nieuwe technologieën. Maar het stopt niet. Wie nu afstudeert zal zich levenslang moet bijscholen om mee te zijn in de digitaliseringsgolf.”

Hilde Crevits: “Het is goed dat meer en meer jongeren voor een STEM-opleiding kiezen. Met de nieuwe eindtermen die in september 2019 werden ingevoerd willen we werken aan de digitale basisgeletterdheid.”

Zesjescultuur
Hans Maertens: “Uit de eerste resultaten van de digitale quick scan die Voka en  Deloitte samen ontwikkeld hebben, scoort momenteel slechts 10% van de Vlaamse kmo’s uitstekend op het vlak van digitalisering en dat is te weinig. Bedrijven kunnen aan de hand van de digitale quick scan nagaan hoe digitaal matuur hun bedrijf is. Ik moedig elke ondernemer aan om de scan in te vullen”. 

Hans Maertens: “In Vlaanderen zijn we met 6/10 snel tevreden. Onze ondernemers doen het niet slecht op vlak van digitaliseren, maar het kan veel beter. We moeten af van deze zesjescultuur.”

Toekomst voorspellen
Jo Caudron: “Ondernemers moeten leren kijken naar wat er rondom hen afspeelt. Kijk naar de opportuniteiten die vandaag bestaan maar nu nog onder de radar zitten. Dat zijn de uitdagingen voor morgen. Wie dit weet te integreren in zijn businessplan, loopt voorop!"

Verrekijker 
Hans Maertens: “Een verrekijker gebruik ik om panorama’s, gebouwen, dieren vanop grote afstand vergroot te bekijken. De metafoor van de verrekijker is in dit geval kijken naar de toekomst en ze ook begrijpen. De coronacrisis maakt heel erg duidelijk dat digitalisering vandaag een cruciaal element is geworden. We moeten er de noodzaak en de kansen van leren inzien en integreren in het businessplan.” 

Hans Maertens: “Kijk vooruit! Maak werk van een digitale strategie! Plan strategische meetings in op maandag in plaats van op vrijdag.”
 

DigiChambers
VZW - Look&Fin
VZW - De Tijd - Podcast
VZW - IMU - Polestar
ING
SD  Worx