Skip to main content
Japan
  • 25/04/2017

Verslag inspiratiemissie Japan

Van 23 tot en met 29 april 2017 trok Voka West-Vlaanderen samen met 22 ondernemers naar ‘het land van de rijzende zon’ om er de zakelijke opportuniteiten te onderzoeken. Lees hier het reisverslag van de delegatie.

Toyota

Dag vijf was de laatste dag in Japan voor de delegatie van West-Vlaamse ondernemers. Op het programma stond een bezoek aan de fabriek van autobouwer Toyota in Takaoka. Al werd snel duidelijk dat de activiteiten van Toyota veel uitgebreider zijn. Om te beginnen enkele weetjes op een rijtje:

  • opgericht in 1937
  • bijna 350.000 werknemers wereldwijd
  • productie van bijna 10 miljoen voertuigen per jaar
  • na Volkswagen de grootste autoproducent ter wereld
  • focus ligt meer en meer op milieuvriendelijke wagens (vooral hybride)

De toekomstvisie van Toyota is niet alleen gericht op auto’s ecologischer, maar ook veiliger maken. Momenteel wordt er volop gewerkt aan een zelfrijdende wagen die rijdt op waterstof en die geen CO2 uitstoot.

In de fabriek in Takaoka worden er drie modellen gebouwd: de Auris, de RAV4 en de Harrier. Er rollen 370.000 voertuigen per jaar van de band, wat neerkomt op ongeveer 1.500 per dag. Het is trouwens in deze fabriek dat 60 jaar geleden de allereerste Toyota Corolla werd gemaakt. In Takaoka werken 5.000 mensen voor de Japanse autobouwer, die volledig ‘just in time’ werkt waardoor er geen stock is.

Tijdens het bezoek kregen de bezoekers de vier stappen van het productieproces te zien:

  1. Stamping: Uit staalplaten worden de auto-onderdelen voor het koetswerk gesneden.
  2. Welding: De onderdelen worden in de juiste vorm geplooid om zo uiteindelijk een auto te vormen. Dat gebeurt door robots die uiterst precies te werk gaan om volledige autocarrosserieën af te leveren.
  3. Painting: Het koetswerk wordt geschilderd met verf op waterbasis, wat de meest duurzame manier is.
  4. Assembly: De motor, de wielen en de overige onderdelen worden ten slotte aan de carrosserie toegevoegd. Dat gebeurt aan de lopende band en in sneltempo, want elke minuut loopt er een volledig afgewerkte Toyota van de band. Het duurt van begin tot eind 17 uren en een half om één auto te maken.

Naast de productie werd ook het Toyota Experience Center en het museum in Kaiken bezocht. Daar bleek dat Toyota niet enkel met auto’s bezig is. Zo kregen de bezoekers er naast de showroom met verschillende Toyota-modellen en –prototypes ook een robot te zien die viool speelde.

Tokai Optical

Met dank aan Kurt Leuridan, zaakvoerder van Tokai Optical in Tienen en deelnemer aan de inspiratiemissie, kon de delegatie ook een bezoek brengen aan brillenglazenfabrikant Tokai Optical. Het gezelschap werd er hartelijk ontvangen door CEO en eigenaar Hirokazu Furuzawa en zijn team. Na een openingswoordje werd de groep getrakteerd op een lunch in het bedrijfsrestaurant voor een ware onderdompeling in de lokale cultuur.

Daarna werden 2 Tokai fabrieken bezocht. Het ging om de fabriek van de opthalmische brillenglazen en de Shinpukuji fabriek, waar de coating van de thin film gebeurt.

Om te beginnen opnieuw enkele weetjes over Tokai Optical:

  • opgericht in 1939
  • export naar 50 landen
  • productie van 12.000 brillenglazen per dag
  • 8ste grootste producent ter wereld
  • vestigingen wereldwijd in o.a. Dubai, UK, Italië en China
  • ongeveer 800 werknemers in Okazaki

Dat Tokai Optical innovatie vooropstelt is een understatement. Zo produceren ze het dunste brillenglas ter wereld, een gepatenteerd product dat in kleine volumes wordt gemaakt voor de Israëlische, Britse en Russische markt. Daarnaast was Tokai ook het eerste bedrijf dat neurowetenschappen gebruikte bij de ontwikkeling van progressieve brillenglazen. Om cataract tegen te gaan, dat ontstaat door te veel blootstelling aan de zon, ontwikkelde het bedrijf zelfs opthalmische glazen die de UV-inslag onder controle houden.

Maar niet alleen in Japan wordt er volop geïnnoveerd. Tokai Optecs in Tienen startte samen met IMEC de joint-venture ‘IKO IKO’ om elektronische brillenglazen te ontwikkelen. Het prototype is klaar en de patenten zijn inmiddels ingediend. Momenteel wordt er nog volop onderzocht hoe de battery lifetime verhoogd kan worden.


Daikin

Op dag 4 van de Japanmissie stond een bezoek aan het Technology & Innovation Centre (TIC) van Daikin in Osaka gepland. De delegatie werd er ontvangen door Frans Hoorelbeke, bestuurslid bij Daikin Europe, die dankzij een jarenlange ervaring een duidelijk zicht heeft van de economische situatie in het land.

Op de Daikinsite, die er pas sinds 2015 staat, wordt de technologie ontwikkeld voor Daikin wereldwijd. De toepassingen worden er in het gebouw geïmplementeerd en dienen als model voor de creatie van energie-efficiënte en comfortabele indooromgevingen.

Het gebouw verbruikt dan ook 70% minder energie dan een doorsnee gebouw en is op weg om een ‘zero emission building’ te worden. Daartoe dient het ‘machinery-chemistry-electricity’-model dat energie opwekt en bespaart dankzij waterpompen, zonnepanelen en een coating die de infraroodstralen reflecteert om de temperatuur onder controle te houden.

Maar de multinational gaat nog verder door bijvoorbeeld data uit de airconditioningapparaten te verzamen en te gebruiken voor de optimalisatie van hun producten en technologieën. “Daikin uses advanced air conditioning technology to bring comfort to people’s lives”, klinkt het.

Het ingenieuze en indrukwekkende gebouw bestaat voor een groot deel uit het Future lab, een sterk uitgerust laboratorium. Dat dient als platform om in samenwerking met bedrijven, start-ups en onderwijs- en onderzoeksinstellingen nieuwe innovatieve producten en technologieën te ontwikkelen. Dat wordt mogelijk gemaakt door een verregaande samenwerking tussen het onderwijs, de industrie en de Japanse overheid, ook wel de triple helix genoemd.

Vanuit Japan focust Daikin zich op de volgende markten: residential, commercial, industrial en control system / maintenance service. Daarbij gaat 70% van de verkoop naar overzeese gebieden. De bezoekers onthouden vooral dat Daikin vanuit Japan de meest innovatieve technologieën ontwikkelt die een oplossing bieden voor de behoeftes van morgen.

Kyoto

Na de middag werden de reizigers ondergedompeld in de eeuwenoude Japanse cultuur, tijdens een bezoek aan Kyoto. Op het programma stonden onder meer bezoeken aan Sanjusangendo (een tempel uit de 12e eeuw), het ‘heiligdom’ Heian Jingi  en de wijk Gion. Morgen volgt onder meer een bezoek autobouwer Toyota. 


Seminarie Zakendoen in Japan

Tijdens de derde dag van de Japanreis kreeg de delegatie een inleiding in de do’s en don’ts van het zakendoen in Japan tijdens een bijzonder seminarie in de vorm van een panelgesprek. In het panel zetelden Dirk De Ruyver (Vlaams Economisch Vertegenwoordiger FIT en moderator), Gregory Van Bellinghen (Director A Capital & Director BLCC), Bert Winderickx (Representative Director bij Lutosa Japan) en Nele Duprix (Zaakvoerster EU Business in Japan).

Concrete tips

We geven u alvast enkele concrete en opvallende tips mee. Kennis van de Japanse taal is cruciaal. U laat zich dus best begeleiden door iemand die de taal machtig is. Ook vertrouwen is belangrijk. Daarom is een dedicated aanspreekpunt voor Japanse klanten binnen uw bedrijf geen overbodige luxe. Japanners zijn ook uiterst perfectionistisch. U hecht bijvoorbeeld best veel belang aan een verzorgde verpakking en verzending. Indien er toch een klacht zou komen, kunt u die best grondig opvolgen in overleg met de Japanse contactpersoon. Ook manuals worden liefst zo gedetailleerd mogelijk en uiteraard in het Japans opgesteld.

Zorg er ook voor dat u minimum 1 keer per jaar zelf naar Japan kunt afreizen om de relatie te onderhouden. Hun loyaliteit uiten Japanse medewerkers trouwens ook ten opzichte van hun eigen bedrijf. Door hun afhankelijkheid van het bedrijf zijn ze erg begaan met de winst en het voortbestaan ervan. Zo wordt er bijvoorbeeld ook amper gestaakt. Dat maakt het voor Vlaamse ondernemingen ook zeker en vast de moeite waard om er te investeren. U vindt er niet alleen een markt met veel potentieel, maar ook zeer loyale partners die er trouwens een erezaak van maken om altijd op tijd te betalen.

Op logistiek vlak wordt er aangeraden om met de Incoterms FOB of EX-Works te werken. Verder zijn kwaliteitscertificaten erg belangrijk en komen Japanse aankopers eerst graag zelf naar Europa om een bedrijf te auditen voor ze er aankopen. Wat hr betreft is er een ‘kleine loonkloof’, waarbij CEO’s maximaal 20 keer meer dan de laagst verdienende persoon in het bedrijf verdienen. Het verschil tussen bruto en netto is er veel kleiner dan in België, men houdt er 70% van het loon over, maar de sociale zekerheid is minder gegarandeerd dan bij ons. Ook het feit dat men vaak met interimkrachten en consultants en minder met vaste medewerkers werkt, zorgt voor onzekerheid.

Opportuniteiten

Het FIT organiseert missies met Japanse aankopers naar onder andere Europese voedingsbeurzen om hen kennis te laten maken met Vlaamse bedrijven. Een unieke gelegenheid is dat om face-to-face contacten te leggen en zaken te doen. Japan is voor de voedingsindustrie in het bijzonder een interessante markt, gezien het land, de rijstteelt buiten beschouwing gelaten, slechts voor 40% kan voorzien in de eigen voedselbevoorrading. Ten slotte kan gesteld worden dat Japanse bedrijven over veel cash beschikken die ze graag in kwalitatieve Europese bedrijven en kenniscentra investeren.

Nippon Yusen Kaisha Line

NYK is een Japanse rederij die tot de top 10 in de wereld behoort. De delegatie bracht een bezoek aan het zusterbedrijf van ICO, dat vestigingen in de havens van Zeebrugge en Antwerpen heeft. ICO Zeebrugge is de grootste car handler ter wereld. Wereldwijd werken er 34.000 medewerkers voor NYK, dant een jaarlijkse omzet van 16 miljard euro realiseert.

De belangrijkste activiteit van NYK is zeetransport van containers en bulkgoederen. De rederij met een vloot van 1.000 schepen is daarnaast ook actief in de logistieke dienstverlening- en luchtvrachtsector. Tijdens het bezoek werd uitgebreid uitgelegd hoe de containers van a tot z behandeld worden en wat er gebeurt tussen het lossen van het schip en het buitenrijden van de vrachtwagen.

Verder werd de enige ‘container hangar’ ter wereld bezocht. Het gaat om een geautomatiseerd magazijn voor containers waar containers efficiënt gepickt kunnen worden, zonder dat andere containers eerst verplaatst moeten worden. Dat zorgt voor een enorme tijdswinst en een verhoogde capaciteit. Vanop het 8.400 m² grote dak, dat vol zonnepanelen ligt, kregen de bezoekers een mooi overzicht over de terminal. 


Panasonic

De eerste grote geplande activiteit was een bedrijfsbezoek aan Panasonic in Tokyo. In de b2b-showroom zag de delegatie enkele bijzondere toekomstgerichte toepassingen. Zo werd het ‘Premium Seat Concept’ voorgesteld. Dat multimediasysteem werd ontworpen met het oog op de Olympische Spelen van 2020 in Tokyo. Het projecteert boodschappen naar keuze op het raam voor de business seats. Zo kan de toeschouwer kiezen om extra spelersinformatie en commentaar te volgen en is het ook mogelijk om tussendoor reclameboodschappen te projecteren.

Daarnaast werd er onder andere ook een bijzonder veiligheidssysteem getoond, dat automatisch gezichten en verdachte gedragingen op publieke plaatsen detecteert. Voor de voedingssector werkt Panasonic dan weer aan een technologie waarbij de belichting aangepast kan worden om de voeding zo aantrekkelijk mogelijk voor te stellen en waarbij schermen boven de producten informatie tonen op maat van de consument.

Ook het Town Building Concept werd toegelicht. Het gaat om een oude Panasonicfabriek die tegen 2020 omgevormd wordt tot een smart city met woongelegenheden, scholen, commerciële handelszaken en nog veel meer. Alle toepassingen die daarbij komen kijken, zoals artificial intelligence en Internet of things, zullen door Panasonic voorzien worden.

In de b2c-showroom maakte de delegatie onder meer kennis met de Wonder Life Box, die toont hoe we zullen wonen tussen 2020 en 2030. Zo zal gezichtsherkenning voor familie en vrienden aan de voordeur niet langer sciencefiction zijn. Dat geldt ook voor een interactieve keuken die dankzij een technologisch werkblad menu’s aanpast volgens uw beschikbare tijd en gezinssituatie. Het bezoek maakte duidelijk dat Panasonic inzet op een samenleving die evolueert van technology driven naar market driven.

Puratos

Tijdens de inspiratiemissie wordt ook de link met het Belgisch ondernemerschap opgezocht. Een duidelijk voorbeeld daarvan is het bezoek aan Puratos, een Belgisch familiebedrijf dat als marktleider in de ‘coverture chocolate’ actief is in 100 landen en jaarlijks 4.000 ton Vlaamse producten in Japan importeert.

Het ‘Sensobus’ smaaklabo en het ‘Taste of tommorow’-project, dat een grote smaakbevraging bij 11.000 klanten in 25 landen organiseerde, heeft als bedoeling specifieke producten te ontwikkelen die nauw aansluiten bij de smaak van de consument. Dat is, samen met de high-level reputatie van Belgische chocolade, een van de voornaamste redenen waarom Puratos succesvol werd op de Japanse markt.

Belgian Beer & Food Acadamy

De tweede dag werd afgesloten met een bezoek aan de Belgian Beer & Food Acadamy, een organisatie van de Belgian-Luxembourg chamber of commerce. Tijdens een Belgisch diner in aanwezigheid van ambassadeur Gunther Sleeuwagen werd volop genetwerkt met vertegenwoordigers van Japanse bedrijven en Belgische bedrijven die actief zijn op de Japanse markt. Zij werden uitgenodigd door Flanders Investment and Trade en de Belgian-Luxembourg chamber of commerce.

Hieronder kunt u de foto's van de inspiratiemissie bekijken. Deze pagina wordt dagelijks aangevuld met nieuwe informatie en foto's.

Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group