Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 17/10/2024

Vanaf 1 januari 2025 moeten bestaande niet voor bewoning bestemde gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen met minstens twee laadpunten uitgerust zijn in Vlaanderen. 
 

Bestaande niet voor bewoning bestemde gebouwen

Vanaf 1 januari 2025 moeten bestaande niet voor bewoning bestemde gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen met minstens twee laadpunten uitgerust zijn in Vlaanderen. Zowel parkeerplaatsen binnen als buiten het gebouw tellen mee. 

In de praktijk betekent dit dat elke parking van een onderneming of handelszaak met veel werknemers of bezoekers tegen 2025 over minstens twee laadpunten moet beschikken. 

Nieuwbouwprojecten en grondige renovaties

Voor nieuwbouwprojecten en grondige renovaties gelden al sinds 11 maart 2021 voorschriften voor laadinfrastructuur. 

Voor bedrijven en andere niet-residentiële gebouwen gaat het om volgende voorschriften: bij projecten met meer dan tien parkeerplaatsen moeten er minimaal twee laadpunten worden geïnstalleerd en daarnaast moet er ook voorbekabeling worden voorzien voor ten minste één op de vier parkeerplaatsen, zodat de toekomstige installatie van laadpunten gemakkelijker is. 

Bijvoorbeeld: als er twintig parkeerplaatsen bij een nieuw bedrijfsbouw zijn voorzien, dan moeten er minimaal twee laadpunten worden voorzien en de nodige bekabeling voor minimaal vijf extra parkeerplaatsen.

Meer info

Voor meer informatie kan je terecht op de website van de Vlaamse overheid of raadpleeg onze Voka Wijzer rond elektrificatie van het wagenpark.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelden andere regels. Raadpleeg hiervoor hun gids rond elektrificatie voor bedrijven.

 

Contactpersoon

Freija Fonteyn

Adviseur logistiek en mobiliteit

imu - vzw - bebat
imu - vzw - mediafin
imu - vzw - brussels airport