Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Verkeerswisselaar R0 met de luchthaven wordt heringericht

Verkeerswisselaar R0 met de luchthaven wordt heringericht

  • 12/12/2023

De Werkvennootschap heeft de vergunning aangevraagd voor de herinrichting van de verkeerswisselaar van de Ring aan Brussels Airport. Het bestaande knooppunt dat de A201 met de R0 verbindt, wordt een compacte ‘Single Point Interchange’ (SPI). De bestaande fly-overs verdwijnen en in de plaats komt één nieuwe brug over de Ring. Op de brug zal één kruispunt zorgen voor de regeling van de verkeersstromen.

Het systeem van een SPI bes t a at nog nergens in Vlaanderen. Het laat toe alle verkeersstromen te regelen met één verkeerslichtengeregeld kruispunt. Deze slimme verkeerslichten stemmen zich af op het verkeer, eventuele hinderincidenten en verschillende situaties, zoals de ochtend- en avondspits.

De ingrepen streven naar een logische weginfrastructuur, met minder weefbewegingen en aldus een veiligere en betere doorstroming op de R0. De nieuwe infrastructuur wordt zodanig ontworpen dat die later compatibel is met de mogelijke alternatieven voor de herinrichting van de R0, zoals opgenomen in het geïntegreerde planproces. Met de herinrichting naar een SPI wordt ook het ruimtebeslag van de verkeerswisselaar aanzienlijk beperkt en komt er voor de buurt meer open ruimte beschikbaar.

Het ontwerp wordt nog doorgesproken met de lokale besturen, bewoners, bedrijven en gebruikers. Zodra de omgevingsvergunning in orde is, kunnen de werken starten. Volgens de planning van De Werkvennootschap zouden de werken volgend najaar na het bouwverlof van start kunnen gaan. De werken zullen zo’n 4 jaar duren. De kosten worden op 250 miljoen euro geraamd.

De Werkvennootschap heeft SPI.R0, een consortium van Jan De Nul en Be.Sharppp (dochterbedrijf van Willemen Groep), aangesteld als voor- keursbieder voor de herin- richting. Het consortium zal instaan voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het 30 jaar lange onderhoud van de nieuwe infrastructuur.

Foto: Zo zal het toekomstige knooppunt van de Ring en de A201 er gaan uitzien. © De Werkvennootschap

SPI Luchthaven

Oplaadpunten verplicht in Brusselse parkings

Alle Brusselse parkeerterreinen met meer dan tien plaatsen, zowel privé als openbaar, moeten vanaf 2025 een minimumaantal oplaadpunten voor elektrische auto’s hebben. De Brusselse regering keurde een reglementering goed die naast deze verplichting ook veiligheidsnormen oplegt.

De nieuwe maatregelen passen in de plannen van het Brusselse Gewest om zijn grondgebied tegen 2035 uit te rusten met 11.000 elektrische laadpalen waaraan telkens twee elektrische wagens kunnen opladen.

Het besluit van de Brusselse regering bepaalt dat kantoorparkings tegen 1 januari 2025 minstens 10 procent van hun plaatsen moeten uitrusten met oplaadpunten. Tegen 2030 moet dat oplopen tot 20 procent, tegen 2035 tot procent. Voor openbare parkeerruimtes is dat 5 procent in 2025,
10 procent in 2030, en 20 procent in 2035. Voor nieuwe parkings zijn meteen de hoogste percentages van toepassing.

Er zijn ook veiligheidsnormen van toepassing op de installatie van laadpunten op een parking, zoals de aanpassing van de elektrische installaties, toereikende ventilatie en de controle door een erkende instantie.

Leefmilieu Brussel biedt een gratis dienst aan voor alle vragen omtrent deze beslissing. Via de Facilitator Laadinfrastructuur krijg je meer informatie en advies (zie website leefmilieu. brussels).

Contactpersoon

Wim Pannecoucke

Adviseur Belangenbehartiging regio West-Brabant - Werkvennootschap, Deskundige Mobiliteit

Artikel uit publicatie