Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Vergroening van de bedrijfsvloot. Hoe pak je dit aan?

Op 31 maart 2022 organiseerde Voka Metropolitan een webinar over de elektrificatie en hoe daaraan beginnen. Nils Hooftman van het adviesbureau The New Drive, gaf er een overzicht van de stap naar de vergroening van de vloot en ging dieper in op de Total Cost of Ownership.  Één op vijf nieuwe wagens zijn momenteel stekkerauto’s. Damien Sury van Brussel Leefmilieu nam ons mee in de beleidsplannen van Brussel en hoe laadinfrastructuur wordt uitgebouwd.

In Brussel zijn bedrijfswagens goed voor bijna 80% van de inschrijvingen, tegenover 64% in Vlaanderen. We zien een enorme daling in de batterijkost, die over een periode van 10 jaar met 80% is gedaald. Qua prijs is een kleine en gemiddelde elektrische wagen (en ook een lichte bestelwagen) gelijk aan een benzine/elektrisch model vanaf 2026/2027 en erna wordt een elektrische auto goedkoper in aankoopprijs.

Laadpalen
Er is een sterke focus op de implementatie van laadpalen. Vlaanderen gaat tot 30.000 extra publieke laadpalen voorzien tegen 2025. Voor het laden zijn er verschillende manieren, maar bedrijfsladen en thuisladen nemen elk 45% van de laadtijd in rekening, naast laden op bestemming en onderweg (elk 5%). Snellaadpalen groeien ook aan en intussen zijn er reeds 800 snellaadpunten in Belgie.

Hoe wordt de TCO berekend?
Alle kosten die verbonden zijn aan het voertuig worden in kaart brengen, om vervolgens alle aandrijftechnologieën met elkaar te vergelijken. De totale maandelijkse TCO-kost is gelijk aan de som van de leaseprijs, de CO2-bijdrage, met de verworpen uitgave en energiekost. De fiscale aftrekbaarheid speelt uiteindelijk ook nog rol in de totaalprijs. Vanaf 2023 zal de fiscaliteit erg veranderen en dit door de volgende 3 pijlers: de hervorming van fiscale aftrek, de hervorming van de CO2-bijdrage en de belastingsvermindering voor laadinfrastructuur. Gezien deze evolutie is het overstappen naar een elektrisch voertuig zeker een verstandige keuze is en ook future-proof. 

Brussel
In Brussel is er een uitfasering van klassiek brandstofaandrijving. Vanaf 2030 worden geen dieselmotoren meer toegelaten en vanaf 2035 geldt deze regel ook voor benzine en gasaandrijvingen. In Brussel is er een LEZ-premie voor zelfstandigen en KMIS die een nieuwe bestelwagen kopen of een laadpunt installeren. Hieronder vind je het volledig overzicht van alle premies.  

Er zouden 22.000 laadpunten nodig zijn indien in 2035 bij een volledige elektrificatie van de vloot in het Brusselse. Men voorziet in een eerste fase 500 laadpunten van 7,4 KW per laadpunt. Voor nieuwe parkings en parkings met een grote renovatie, is er een eerste besluit gemaakt met “uitbatingsvoorwaarden voor parkings”. Er zijn ook quota’s met normen gesteld. Voor nieuwe parkings, gelden de criteria die worden toegepast op 1 januari 2035. Ook voor veiligheid worden er nieuwe normen gemaakt.

Brussel Leefmilieu biedt de expertise aan van een facilitator om voor Brusselse bedrijven het wagenpark mee helpen te vergroenen. Brussel Leefmilieu heeft hiervoor een steunmaatregel heeft uitgewerkt: er wordt een beperkt aantal dagen adviesverlening aangeboden via de Facilitator Mobility & Fleet. De begeleiding wordt toegespitst op de specifieke situatie en behoeften van de klant. Zo kan er een vlootanalyse worden gemaakt om zo een passend actieplan tot vergroening van de bedrijfsvloot op te stellen. Ook kan er na een analyse van de behoeften een voorstel tot laadinfrastructuur worden gedaan. Als u zich wilt laten begeleiden, kunt u contact opnemen met de Mobility & Fleet Facilitator via facilitator.mobility.fleet@leefmilieu.brussels.

Overzicht van de premies in Brussels Hoofdstedelijk Gewest

1. Premie voor toegankelijkheid van het gebouw 
Wilt u uw bedrijf toegankelijker maken voor personen met beperkte mobiliteit, senioren of kinderwagens? U kunt een premie krijgen die 40% dekt van de kostprijs van de werken en nodige uitrusting.

 
2. Vergoeding bij hinder door wegwerkzaamheden
Vinden er werken voor uw zaak plaats waardoor het verkeer minstens 29 opeenvolgende dagen onderbroken is? Is er geluidsoverlast, is uw zaak moeilijk te bereiken en minder zichtbaar en heeft de veroorzaakte hinder een impact op het aantal klanten? Dan kent het Brussels Hoofdstedelijk Gewest u, weliswaar onder bepaalde voorwaarden, een forfaitaire vergoeding toe die tot 2.700 euro kan bedragen!

 
3. Premie verfraaiingswerken aan de onderneming
Een langdurige bouwplaats hindert het autoverkeer voor uw handelszaak? Wil u van die periode gebruikmaken om uw gevel of uitstalraam te renoveren? U kunt een premie krijgen die 40% dekt van de kostprijs van de renovaties of aanpassingen.

  
4. Projectoproep "be circular 2022"
De projectoproep “be Circular – be.brussels” ondersteunt innovatieve projecten die de core business van een (of meerdere) onderneming(en) naar meer duurzaamheid willen creëren of doen evolueren om de transitie van economische spelers naar de kringloopeconomie te bevorderen.

 
5. Cairgo bike-premie
Alternatief, niet-vervuilend en zuinig: de bakfiets (of fietskar) is een innovatief bedrijfsvoertuig! Ontvang in het kader van het Cairgo Bike-project een premie tot € 4.000 voor de aankoop van een bakfiets of fietskar om naar uw klanten te gaan of leveringen uit te voeren en tegelijkertijd bij te dragen aan een betere luchtkwaliteit in Brussel!

6. LEZ-premie: vervang uw bedrijfsvoertuig en installeer een elektrische laadpaal
Mag uw bedrijfsvoertuig binnenkort niet meer rijden in de lage emissiezone (LEZ) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Dan komt u in aanmerking voor steun tot 15.000 euro als u een nieuw bedrijfsvoertuig koopt of leaset om het oude bedrijfsvoertuig te vervangen door een milieuvriendelijk model. Deze premie kan ook deels de aankoop en installatie van een oplaadstation dekken.