Vergelijk 30.000 transporteurs in een oogopslag

30/05/2018

Door de routes en beoordelingen van meer dan 30.000 carriers snuisteren, om vervolgens de beste keuze te maken voor jouw vracht en ondertussen vrachtwagens meer gevuld laten rondrijden? Transmate, opgericht door ex-Bryo’s en winnaar van de Supply Chain Award Start-ups 2017, maakt het mogelijk.

Noël Vranckx en Philip Poppe, de bezielers achter Transmate, zijn niet aan hun proefstuk toe. Deze keer menen ze met Transmate een nog beter product te hebben ontwikkeld. Een visie die de jury en het publiek van de Supply Chain Awards deelde.

Transmate award

"We staan steeds meer in files met vrachtwagens die maar voor de helft gevuld zijn."

Philip Poppe: “We bestaan nu bijna 2 jaar maar zoeken de markt pas sinds enkele maanden op. We hebben lang gebouwd en veel gesprekken gehad met verschillende stakeholders en potentiële gebruikers. Zowel Noël als ikzelf zagen twee zaken. Enerzijds staan we steeds meer vast in de file. Maar er rijden ook veel vrachtwagens leeg rond. Volgens ons heeft dat te maken met een mismatch tussen shippers en carriers. Die laatsten worden niet altijd aan de juiste stroom gekoppeld.”

Noël Vranckx: “De eersten beperken het aanbod want elke extra carrier zorgt voor extra werklast. Opvolgen, tarieven opvragen, vergelijken, enz. Maar daardoor krijg je een suboptimalisatie. Want niet elke carrier is even goed op elke lijn. Voor sommige zendingen werken ze met onderaannemers en minder interessante tarieven of dienstverlening.”

Efficiëntie

Transmate app

Noël Vranckx: “Met Transmate hebben we een dubbel doel voor ogen. Enerzijds maken we de interacties en processen met carriers efficiënter zodat het niet uitmaakt of je met een of met honderd carriers werkt. Anderzijds zorgen we voor voldoende massa op het platform, zodat we met de stromen die we zien, shippers en carriers nog beter met elkaar in contact kunnen brengen.”

Philip Poppe: “We koppelen dus geen vrachten aan elkaar, daar bestaan al voldoende platformen voor. Door scores voor shippers en carriers op te nemen, kunnen partijen die elkaar niet kennen, gemakkelijker vertrouwen. Op dit moment lopen er een aantal pilots bij shippers, waaronder enkele grote namen.”

Digitaliseringsgolf

Noël Vranckx: “Een extra voordeel is de traceerbaarheid. Naast een digitale oplossingen voor bijvoorbeeld de proof of delivery, is ook het track & trace-systeem interessant, vooral voor kleinere transporteurs die vaak in opdracht van groten werken. We zien dat de initiële tegenstand tegen digitalisering in de sector verdwijnt.” Philip Poppe: “Ook bij de groten loopt trouwens niet alles helemaal gedigitaliseerd. Daar kunnen we ook het verschil maken. De Supply Chain Award is een welgekomen duwtje in de rug. In Nederland is men minder terughoudend tegenover start-ups. Hier wilt men eerst vijf referenties voor we ergens mogen starten. Door de award gaan die deuren plots wel open.”

Transmate

"Bryo was een warm nest van gelijkgezinden waar je regelmatig een duwtje in de rug krijgt."

Bryo

Philip Poppe: “Het blijven doorgaan ondanks de tegenslagen is iets dat we geleerd hebben tijdens onze Bryoperiode. Bijna wekelijks komt het bij een starter wel eens op om de handdoek in de ring te gooien. Maar ondernemen is nu eenmaal een rollercoaster.” Noël Vranckx: “Om het met een boutade te zeggen: de meeste start-ups falen bij het opgeven. Door samen met andere starters en gelijkgestemden, maar ook met ervaringsdeskundigen in contact te komen, krijg je net steun om door te zetten. Bryo was voor ons een warm nest van gelijkgestemden waar je zowel eens een duwtje in de rug krijgt, maar ook teruggeeft.”

Dit artikel verscheen in het maandelijks magazine Ondernemers, editie april 2018.