Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • “Verder inzetten op digitalisering”
Jan Vekemans
  • 17/11/2020

“Verder inzetten op digitalisering”

De pijnpunten in de organisatie en financiering van welzijn en zorg: we kennen ze al een hele tijd. De coronacrisis legde ze nu ook bloot voor het brede publiek. Benieuwd? U ontdekte het op 29 oktober tijdens het congres van Voka Health Community. In navolging geven enkele toekomstdenkers hun visie op welzijn en zorg. Deze week aan het woord: Jan Vekemans.

Jan Vekemans werkt als Sales Executive bij Intersystems. Intersystems ontstond 42 jaar geleden als dataplatform voor laboratoria. Intussen is het bedrijf uitgegroeid tot een niet-beursgenoteerde multinational. Het levert software die verschillende dataplatformen met elkaar laat communiceren. Snelheid, connectiviteit en betrouwbaarheid staan centraal. 

Foto Jan Vekemans

“Het vergaren van data is één ding, er nu daadwerkelijk iets mee doen iets anders.”

Jan Vekemans

“Onze platformen zijn vooral te vinden in de zorgsector, waar betrouwbaarheid een belangrijke vereiste is. Net daarmee maken wij het verschil, want onze systemen zijn zo gemaakt dat ze haast nooit uitvallen”, legt Sales Executive Jan Vekemans uit. “Ook in de logistiek is snelle software die werkt zonder dat er iemand aan moet denken van groot belang. We hebben klanten waar onze systemen al 20 jaar aan een stuk draaien, zonder downtime.” In de Verenigde Staten staan de gegevens van de zowat 50 miljoen patiënten van de Veterans Association bijvoorbeeld op een Intersystems-platform. Maar het gaat niet altijd om projecten van die grootteorde. “Eigenlijk vergelijk ik onze systemen het liefst met Legoblokjes. Je kan er een basisplatform mee bouwen, maar ook iets zeer gecompliceerds. Dat hangt af van wat de klant ermee wil doen.”

Het hoeft niet te verbazen dat Intersystems een duidelijk effect voelt van de coronacrisis. “De aandacht voor digitalisering is absoluut gestegen”, duidt Jan Vekemans. “Gegevens vergaren is één ding, er daadwerkelijk iets mee doen iets anders. Wij voelen dat men daar iets aan wil doen. De interesse in onze diensten is toegenomen en we worden over de hele wereld meer en meer ingeschakeld om verschillende systemen met elkaar te integreren. In ons land zijn er al heel wat data beschikbaar, maar die zitten versnipperd op verschillende niveaus: federaal, regionaal, lokaal,… Sciensano heeft bijvoorbeeld meer data dan ze ter beschikking kan stellen.”

Men beseft nu dat digitalisering minder moeilijk blijkt dan men altijd had aangenomen, vindt Jan. “De struikelblokken die men vroeger voor zich zag, zaten vooral in het hoofd. Door de pandemie is duidelijk geworden dat een deel van de wereld beter en veiliger functioneert dankzij digitale technologie. Men wéét dus dat daarin geïnvesteerd moet worden. Nu moeten de budgetten nog volgen, want die dateren natuurlijk van voor de coronapandemie.”

Leven makkelijker maken
Die digitaliseringsbeweging in de zorg is broodnodig, vindt hij. “Ik moest begin dit jaar een operatie ondergaan. Eerlijk gezegd: ik viel bijna achterover van de hoeveelheid formulieren die ik moest invullen, en van hoe slecht daarmee werd omgesprongen. De communicatie tussen de eerste lijn, kinesisten, het ziekenhuis,… is ofwel niet bestaand, ofwel papiergebaseerd. Toen ik voor mijn behandeling mijn medisch dossier opvroeg, moest ik op drie plekken een papieren dossier ophalen. Dat is niet meer van deze tijd en het kan ook tot fouten leiden. Digitalisering kan het leven van de patiënt makkelijker én veiliger maken. De zorgverlener zou door minder administratie meer tijd hebben om zijn werk goed te kunnen doen.”

Hoe hij dat verder ziet? “Het feit dat ik diabeticus ben, zou bijvoorbeeld standaard op het scherm moeten verschijnen. En als ik een dokter geconsulteerd heb in zijn thuispraktijk, moet het ziekenhuis dat kunnen zien in mijn dossier. In Nederland en Italië kan het wel: daar ziet gelijk welke arts alle informatie, met respect voor de privacy natuurlijk. Waarom worden al die gegevens ook bij ons niet gebundeld op één plek?”

Al die data moeten voor de patiënt beschikbaar gemaakt worden, vindt Vekemans. “De patiënt moet de spil zijn van de datastructuur. Zorgverstrekkers moeten zich realiseren dat de data die ze bezitten niet hun eigendom zijn, maar wel van de patiënt. Er moet dus zeker ook bereidwilligheid zijn bij zorgverstrekkers om die data uit handen te geven. Dat zal alleen mogelijk zijn als de overheid hen daartoe verplicht, denk ik.”

Ontdek hier de visie van onze andere toekomstdenkers.

Contactpersoon

Ria Binst

Projectmanager Health Community

Toekomstdenkers over welzijn en zorg gezocht!

Bent (of kent) u ook een toekomstdenker? En wil u uw visie op welzijn en zorg delen? Deel dan een filmpje of tekst op Twitter of Facebook met de hashtag (#) toekomstdenkers.
De meest opmerkelijke uitspraken delen we voor, tijdens of na het congres en nemen we mee als insteek voor verder studiewerk.

VZW - IMU - Polestar
VZW - De Tijd - Podcast
VZW - Look&Fin
ING
SD  Worx