Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Verbod op doorgaand vrachtverkeer treft lokale ondernemers
bord
  • 05/03/2020

Verbod op doorgaand vrachtverkeer treft lokale ondernemers

Om de leefbaarheid van hun dorpskernen te vrijwaren, hebben zes Wase gemeenten beslist om doorgaand zwaar vrachtverkeer te weren. In Lokeren, Moerbeke, Stekene, Sint-Gillis-Waas, Beveren en Sint-Niklaas geldt vanaf nu een tonnagebeperking (+3,5 ton) voor doorgaand verkeer op een deel van of op het gehele grondgebied.  Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland heeft begrip voor deze maatregel, maar is het niet eens met de wijze waarop de zones zijn ingekleurd.

Voor alle duidelijkheid: het verbod geldt níét voor het plaatselijk verkeer van en naar bedrijven, voor landbouwvoertuigen en voor autocars.
Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is op zich niet tegen de maatregel, maar maakt zich ernstige zorgen over de ondernemers die net buiten de verbodszones liggen. “Dat lokale burgemeesters zwaar vrachtvervoer uit hun dorpskernen proberen te weren, is heel begrijpelijk. Maar lokale ondernemers die net buiten die zone liggen, kunnen nog amper beleverd worden”, zegt Dirk Bulteel, directeur Belangenbehartiging. “Met de start van de Oosterweelwerken deze zomer, betekent dat een bijkomende belemmering van hun activiteiten.”

Voka Antwerpen-Waasland vraagt in de eerste plaats dat de lokale besturen van Zwijndrecht, Kruibeke en Beveren daarom om delen van hun grondgebied te laten toevoegen aan de zone met tonnagebeperking. “Dan hebben we een aaneengesloten industriële zone waarbinnen lokale ondernemingen zich wel kunnen verplaatsen. Een aantal grote industrieterreinen in die gemeenten liggen middenin de werfzone van de Oosterweel en hebben het nu al zwaar te verduren”, aldus Dirk Bulteel.

-Deze maatregel heeft ook een zware impact op de bedrijvenzones gelegen rond de E17 in Lokeren, Sint-Niklaas en Temse. “Het doorgangsverbod verplicht alle vrachtvervoer uit die gemeenten om via de E17 naar de E34 of naar de haven rijden. In praktijk betekent dat elke dag tientallen kilometers omrijden via de werffiles van de Oosterweel. Al die Wase bedrijven gaan met een enorme financiële kater blijven zitten.. We roepen alle betrokken Wase gemeenten daarom op om rond de tafel te gaan zitten en samen naar een creatieve oplossing te zoeken,” besluit Dirk Bulteel.

Voka Antwerpen-Waasland wijst er nog op dat deze maatregel een gevolg is van het gebrek aan juiste keuzes in het verleden. “Al jaren pleiten we voor een afgebakend traject voor doorgaand vrachtverkeer in dat gebied, met een verbinding tussen de E17 en de E34. We dragen nu de gevolgen van het ontbreken van deze infrastructuur”, aldus nog Dirk Bulteel.

Wil u weten of uw bedrijf in de betrokken zone ligt of de tonnagebeperking voor u van toepassing is? Dan vindt u hier meer info.

Contactpersoon

Dirk Bulteel

Directeur Belangenbehartiging

Welt white paper
Gosselin
CapitalAtWork
Deloitte
De Ridder
facilicom
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans