Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 03/01/2025

Van Moer, de producent van werkkledij uit Hulshout met een honderdjarige traditie, is opnieuw volledig in Belgische handen.

De durfkapitaalfondsen Arxior Partners en Vectis Private Equity – die het meerderheidsaandeel overnemen – willen het bedrijf samen met CEO Kenny Van Riel, die mede-eigenaar blijft met een minderheidsaandeel, sterk laten groeien door de komende jaren in te zetten op overnames. “Onze nieuwe partners kiezen samen met ons duidelijk voor een buy-and- build-strategie”, zegt Kenny Van Riel. “Door strategische investeringen in technologie, sectorgenoten en focus op uitbreiding van bestaande en nieuwe markten willen we de kaap van honderd miljoen euro omzet per jaar zo snel mogelijk ronden.”

Het verhaal van Van Moer startte in 1922 in Mechelen. Wat begon als een kleine kledingwinkel groeide tijdens de eerste veertig jaar uit tot een familiebedrijf dat werk- en veiligheidskledij fabriceerde. “In die periode was de RTT – het huidige Proximus – de belangrijkste en bijna enige klant”, weet Kenny Van Riel. “Het produceren voor deze klant heeft het bedrijf groot gemaakt, maar op een bepaald ogenblik ook bijna de kop gekost. Vanaf 1968 ging het bedrijf over in diverse Amerikaanse handen en die nieuwe aandeelhouders hebben de horizon van Van Moer verbreed, waardoor niet langer alle eieren in hetzelfde mandje lagen. Dankzij de strategie van de verschillende Amerikaanse eigenaars is Van Moer vandaag actief als producent en distribiteur van gecertificeerde, hoogtechnologische en klantspecifieke werkkledij. We zijn wereldwijd actief en focussen op het B2B-segment.”

Managementbuy-out

In 2017 werd Van Moer overgenomen door een grote internationale groep, wat vrij snel een mismatch bleek te zijn. “De groep mikte vooral op eindconsumenten, terwijl onze sterkte echt wel op de B2B-markt ligt”, vertelt Kenny Van Riel. 

“We hebben nog even geprobeerd om onze draai binnen die organisatie te vinden, maar na een tijd bleek een managementbuy-out de beste optie te zijn. Omdat ik dat niet alleen kon, zocht en vond ik een – niet-operationele – partner in het Nederlandse Wagram Equity Partners. Tussen 2018 en 2024 heb ik samen met mijn team Van Moer verzelfstandigd en klaargemaakt voor de toekomst. We moesten onze eigen rapporteringsmethoden uitwerken, een eigen ERP-pakket in gebruik nemen, een salesstrategie uitzetten en onze productieprocessen verduurzamen. Ook zijn we in die periode – dankzij het schitterende werk van onze R&D- en salesafdeling – sterk gegroeid in de cleantech, gezondheidszorg en militaire sector.”

De komende jaren willen we stevig groeien.

Kenny Van Riel, CEO Van Moer

Belgische partners

Na zes jaar goed samenwerken met Wagram was het ideale moment voor Kenny Van Riel aangebroken om de volgende stap met het bedrijf te zetten. “Het was belangrijk dat we onze nieuwe zelfstandigheid konden behouden”, licht de CEO toe. 

“We gingen daarom bewust op zoek naar partners die onze groei vooral strategisch en financieel wilden ondersteunen, maar die het huidige management vertrouwen en onze gekozen richting willen volgen. Met Arxior Partners en Vectis Private Equity ging ik in zee met Belgische partners, die aan boord komen met de bedoeling te bouwen. De komende jaren willen we blijven inzetten op innovatie en automatisering en zowel organisch, als door middel van gerichte overnames stevig groeien. Vandaag werken er in ons hoofdkantoor in Hulshout en onze vestiging in het Nederlandse Haarlem een honderdtal mensen en draaien we een omzet van veertig miljoen euro. Het doel is om zo snel als mogelijk de stap naar een omzet van honderd miljoen euro te zetten.”

Uniek eindresultaat

Het zijn de innovatie en kwalitatieve producten die voor deze groei moeten zorgen. “We blijven inzetten op het ontwerp, de productie (vooral in Tunesië en Oost-Europa) en distributie van industrieel wasbare werk- en veiligheidskledij voor de B2B-sector”, verduidelijkt Kenny Van Riel de ambitie.

“We zijn actief in zes belangrijke sectoren: workwear, protective workwear, de zorgsector, cleanrooms, voeding en defensie. We onderscheiden ons vooral door altijd klantspecifiek te werken. Dat wil zeggen dat we altijd starten van een wit blad en al onze kledij ontwikkelen in overleg met en volgens de specifieke wensen en noden van de klant. Welke graad van bescherming is nodig? Welk comfort wordt er verwacht? En in welke mate moet de corporate identity van de klant naar voor komen? Samenwerken met Van Moer staat altijd garant voor een uniek eindresultaat met oog voor vernieuwing, duurzaamheid en een optimale totaalservice.”

Nieuwe hoogtes

Vandaag produceert Van Moer ongeveer anderhalf miljoen kledingstukken per jaar in eigen beheer. Dat aantal wil Kenny Van Riel de komende jaren dus graag flink de hoogte in zien gaan. “We gaan stevig inzetten op automatisatie. Zowel in onze eigen warehouse operaties in Hulshout, als in de gehele supply chain, zodat we onze operationele efficiëntie sterk verhogen”, vertelt de ondernemer. 

“Zo creëren we nog meer mogelijkheden voor onze huidige bedrijfsklanten, distributeurs en industriële wasserijen waarmee we samenwerken. Maar daarnaast zijn er internationaal nog best veel familiebedrijven met een omzet tussen de twee miljoen en veertig miljoen euro actief, die de komende jaren de voordelen en soms ook noodzaak van consolidatie zullen inzien. Met behulp van onze nieuwe Belgische partners zien we daar zeker opportuniteiten voor onze groep om overnames te doen en samenwerkingen op te zetten. Zo willen we onze markt verbreden en ons bedrijf naar nieuwe hoogtes laten groeien.”

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier

Artikel uit publicatie