Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Van hout naar staal en CEO op vier jaar tijd

Van hout naar staal en CEO op vier jaar tijd

  • 02/05/2023

Ik ga het me even makkelijk maken. Wil je weten wat Derdaele+ doet? Bekijk dan het introductiefilmpje op hun website. Het zegt zoveel meer dan duizend woorden en maakt een activiteit als industriële bouw zelfs aantrekkelijk. Met Thomas Monnens, de jonge CEO van Derdaele+, heb ik het dan maar over andere zaken. De slogan ‘If you can dream it, we can build it’ blijkt ook van toepassing op zijn spectaculaire loopbaan.

Thomas Monnens (Derdaele+)


Thomas Monnens (33) bekleedt al sinds zijn 28 de functie van CEO van Derdaele+, en dat zonder ook maar enige financiële of ingenieursachtergrond, wel een graduaatsopleiding hout en een leraarsopleiding. And that’s all, folks! Toen de familie Derdaele hem vroeg of hij bij hen wou komen werken, stapte hij na slechts een jaar in de houtsector over naar de staalindustrie. Amper drie jaar later kreeg hij de kans om de nog veel grotere stap te zetten naar het CEO-schap van het bedrijf. Met de hulp van Patric Derdaele, volgens Thomas een “gouden leermeester”, leerde hij alle knepen van het vak. Zal ik even de Derdaele-slogan toepassen op Thomas Monnens? “If you dream about it, you can reach the sky.”

“Dat is trouwens meteen mijn boodschap aan de jeugd”, lacht Thomas. “Want wat écht telt, is je oren en ogen openhouden, meenemen wat je leert, en je geen 100% maar 200% focussen. Voor jongeren staat de work-lifebalance op nummer 1. Ze willen geld verdienen maar er niet te veel voor doen. Soms krijg ik hier sollicitanten over de vloer zonder ervaring die enorme loonsverwachtingen hebben die zelfs ervaren vaklui niet hebben, want “de school heeft gezegd dat we dat kunnen eisen”. Ik ben trouwens het levende bewijs dat je onderaan op de ladder kan beginnen, tonen over welke capaciteiten je beschikt, om dan heel vlug hoger te eindigen. Begin dus klein, toon wat je kan en bereik dan de sky, in plaats van andersom.”

Werknemers zijn geboren mikado-spelers

Al het voorbereidende werk op een industrieel gebouw – het lassen, knippen en plooien van afwerkprofielen en het lakken – wordt in twee ateliers gedaan. Het resultaat van dat werk wordt vervoerd naar de bouwwerf, waar vervolgens heel deskundige medewerkers alles als een mikado in elkaar zetten. “Je kan het allemaal zien in ons filmpje,” vertelt Thomas, “heel professioneel gemaakt door het marketingbureau van DD2. De mensen die bij ons langskomen met een bouwplan in de handen, tonen we in amper twee minuten wat er allemaal op het programma staat: grondwerken, funderingswerken, staalconstructie, wandbeplating, dakdichting … Duidelijker dan dat wordt het niet.”

Bewuste keuze om partner van Voka te zijn

“Onze stichter Patric Derdaele startte de samenwerking met Voka – KvK Limburg ooit op, maar ik heb er een nieuwe schwung aan gegeven. Ik zit momenteel in Plato, KMO Bedrijfsleiders, Jong Voka en de sigarenclub. Je netwerk uitbreiden is tijdsintensief maar essentieel, want je krijgt er enorm veel voor terug en niet alleen op zakelijk vlak. Vooral in Jong Voka smeed je echte vriendschapsbanden. En hoe je het ook draait of keert, je doet nog altijd meer zaken met mensen met wie het klikt. Verder krijg je ook de kans om met gelijkgestemden in contact te komen op een heel laagdrempelige manier. Met je vragen afstappen op een oudere CEO die zoveel meer ervaring heeft dan jij, is vaak een te grote stap. Maar bij Voka – KvK Limburg valt die afstand volledig weg.” 

Contactpersoon

Laurens Kuijpers

Coördinator Jong Voka Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie