Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Van groeipijnen naar een concreet actieplan voor duurzame groei
logo accelero
  • 23/01/2019

Van groeipijnen naar een concreet actieplan voor duurzame groei

Sinds 2006 vertaalt Michael De Groeve met zijn bedrijf Lemonade ingewikkelde bedrijfsprocessen naar software op maat van zijn klanten. Vandaag heeft het Leuvense bedrijf verschillende hubs over de hele wereld: Leuven, Barcelona, Buenos Aires, Zweden, Bilbao en Valencia.

Tekst: Johan Deknopper en Charlotte Max

Organische groei

Michael De Groeve“In 2006 ben ik samen met enkele medewerkers uit Argentinië gestart met Lemonade. Vandaag hebben we hubs over de hele wereld”, steekt Michael De Groeve van wal. “We geloven sterk in die internationale manier van werken: de juiste profielen zijn tegenwoordig moeilijk te vinden in België alleen en ook op het vlak van personeelskost is er een groot verschil. Bovendien verplicht die internationale context je om heel formeel te werken, waardoor het eindresultaat uiteindelijk beter is. Elk jaar zitten we wel één keer met iedereen samen om elkaar beter te leren kennen, om nieuwe mensen te introduceren, etc.”
“Met Lemonade hebben we eigenlijk een heel organische groei achter de rug waardoor we nooit echt aan sales hebben moeten doen. Toch kunnen we een aantal mooie klanten tot ons netwerk rekenen. Zo hebben we bijvoorbeeld software ontwikkeld voor KANS, het Centraal Meldpunt Brussel, dat samen met leerlingen, ouders, scholen en professionele hulpverleners zoekt naar de meest passende ondersteuning voor leerlingen om schooluitval te voorkomen. De complexe processen die gepaard gaan met het werk van die organisatie, hebben we vertaald naar een software waardoor het sneller gaat om die kinderen te plaatsen en waardoor de administratie eenvoudiger wordt. “

Groeipijnen

Maar na jaren van organische groei begon Michael stilaan groeipijnen te voelen bij Lemonade. “In het begin was het heel duidelijk waarvoor Lemonade stond, maar naarmate de onderneming groeide, werd het moeilijker om ons verhaal uit te leggen. Bovendien groeit samen met een bedrijf ook de verantwoordelijkheid voor het menselijk kapitaal. We kwamen dus tot de slotsom dat als we wilden blijven groeien, we onze onderneming onder de loep moesten nemen op alle verschillende niveaus.” Op dat moment kwam Michael in contact met het Accelero-programma dat bedrijven klaarstoomt voor een sterke en duurzame groei.

Concrete resultaten

Michael: “Het leuke aan Accelero is dat je gedurende één jaar intensief de verschillende facetten van het ondernemerschap krijgt voorgeschoteld. Die aanpak geeft je een structuur waarin je bepaalde problemen kan kaderen. Dankzij de workshops en individuele coachingmomenten krijg je ideeën aangereikt waarmee je onmiddellijk aan de slag kan gaan om die problemen op te lossen in je eigen bedrijf.”
“Op het vlak van sales heb ik intussen een samenwerking opgezet met de sales-expert uit het Accelero-programma. Ook in onze competenties moeten we immers nog groeien en een goede begeleiding is daarbij noodzakelijk.” En ook op financieel vlak heeft Michael dankzij het Accelerotraject al een verandering doorgevoerd bij Lemonade. “We hebben nu een maandelijkse financiële opvolging rond verschillende financiële parameters. Dat was een enorme switch voor onze organisatie.” Maar de vernieuwingen binnen Lemonade gaan verder dan heel concrete aanpassingen binnen sales of financiën. “Voor mij was Accelero een echte eyeopener. Dankzij dat traject staat het schrijven van een strategisch plan hoog op onze agenda. Ons plan is om elke twee weken een hoofdstuk toe te voegen aan het strategische plan om dan ten slotte over te gaan tot de actiepunten. Daarbij bekijken we ook direct wat de impact van onze snelle groei zal zijn op het financiële en op het organisatorische van ons bedrijf. Dankzij de dynamiek van Accelero komen we dus snel tot concrete resultaten.” Ook de keuze van de andere ondernemers in het Accelero-traject vond Michael bijzonder geslaagd. “Het is een heterogene groep van ondernemers die in dezelfde groeifase zitten en dus met dezelfde problematieken worden geconfronteerd. Het zoeken naar mensen, het opstarten van sales, het implementeren van financiële KPI's, de zoektocht naar nieuw kantoor, etc. Zelfs al zitten er bedrijven tussen die in een totale andere business zitten, toch kunnen zij voor mij een rol als klankbordfunctie spelen en reiken ze soms zelfs oplossingen aan vanuit hun ervaring.”

ACCELERO, BOOST DE GROEI VAN JOUW BEDRIJF

Groeit jouw bedrijf met meer dan 20% per jaar en heb je de ambitie om die snelle groei meerdere jaren na elkaar aan te houden? Dan is Accelero zeker iets voor jou! Accelero is een exclusief traject van één jaar waarbij je individueel begeleid en gecoacht wordt en via een peer-tot-peernetwerk leert van de ervaringen van anderen. Het Accelero-traject bestaat uit drie grote bouwstenen: vertrouwensnetwerk, workshops en individuele coaching. Tijdens twee tweedaagses en zes workshops brengen wij je in contact met ervaren ondernemers. Zo kunnen de meest relevante thema’s, door de groep zelf gekozen, verder uitgediept worden met thema-experten.

De opstart van het Accelero-programma is voorzien eind februari.

Meer info bij Sabine Soetens via sabine.soetens@voka.be.

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie januari 2019.

ING
Proximus
SD Worx
Grant Thornton
Logo Athlon
Logo Premed
Logo G4S
Logo Randstad