Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘Van babyborrels tot Graspop onze tenten zijn overal gewild’

‘Van babyborrels tot Graspop onze tenten zijn overal gewild’

  • 05/04/2023

Met het wisselvallige Belgische weer spelen organisatoren van openluchtevents meestal liefst op veilig en dat speelt dan weer het Antwerpse TiPi Solutions in de kaart. Voor allerlei outdooractiviteiten en -evenementen, van babyborrels over televisieopnames tot de grootste muziekfestivals, levert zaakvoerder Tim Pichal tenten in allerlei vormen en formaten.

Wat doet uw bedrijf? 

‘TiPi Solutions verhuurt en verkoopt tenten en bijhorende accessoires voor uiteenlopende evenementen. Omdat we tenten in veel formaten, vormen en uitvoeringen hebben, gaat dat van een tuinfeest of een babyborrel bij een particulier tot de grote Belgische muziekfestivals zoals Tomorrowland en Graspop. Maar ook De Warmste Week, het wetenschapsfestival Nerdland en de makers van het tv-programma Grillmasters op VIER hebben onze tenten al gebruikt. Om klanten esthetisch gezien mooie oplossingen te kunnen bieden, werken we steeds met wat luxueuzer uitgevoerde stretch- en sailclothtenten. Daarnaast verkopen en plaatsen we onze oplossingen als flexibele overkappingen op maat bij onder andere klanten in de horeca. Tentconstructies laten nu eenmaal toe om buitenruimte optimaal te benutten, vrij van nodige vergunningen.’ 
 

Wat zijn de ambities? 

‘In verhuur hebben we al een mooi klantenbestand opgebouwd, zeker in de festivalscene. In sommige niches van de eventwereld, bijvoorbeeld bij sportevents, kennen bedrijven ons nog te weinig. Ook die niches hopen we warm te maken voor onze oplossingen. Zo willen we in de eventsector uitgroeien tot een vaste waarde die garant staat voor kwaliteit en veiligheid. Met de verkoop van flexibele overkappingen willen we ons steviger op de kaart zetten in Vlaanderen en Zuid-Nederland. Daartoe komen we binnenkort met een nieuwe oplossing die we met bestaande onderdelen hebben ontwikkeld. Omdat we in eigen land nog potentieel genoeg zien, mikken we niet meteen op het buitenland. In Zuid-Nederland zijn we wel actief, omdat je daar vanuit Antwerpen snel bent. Om zelf meer te kunnen focussen op specifieke taken, wil ik mijn team de komende tijd uitbouwen met vaste plaatsers. Dat zal ook de kwaliteit van onze service nog doen toenemen.’
 

Hoe is het idee ontstaan?

‘Als tiener al droomde ik er al van om zelfstandige te worden, al wist ik toen nog niet in wat juist. Tot ik samen met enkele vrienden in onze vrije tijd een gratis festival organiseerde. Daarvoor gingen we op zoek naar een stretchtent, die toen in België evenwel moeilijk te vinden was. Dus kocht ik die tent zelf aan en begon ik die na het festival te verhuren, om de investering terug te verdienen. Intussen zijn we zeven jaar verder, ben ik er samen met een vennoot voltijds mee bezig en hebben we intussen ook een eerste personeelslid.’ 

Wat maakt het concept uniek?

‘Als gevolg van corona is de concurrentie de jongste jaren toegenomen. Daarom is het des te belangrijker om ons te onderscheiden. Dat doen we vooral met ons kwalitatief aanbod. Onze tenten zijn topmateriaal, zowel qua uitvoering als op vlak van veiligheid. Met de alsmaar extremere weersomstandigheden is dat aspect alleen maar belangrijker geworden. Zo werken we met veiligheidspakketten, waardoor zowel organisatoren als hun bezoekers zeker kunnen zijn van een solide tent op het event. Daarnaast vinden we het ook belangrijk om met onze klanten mee na te denken. Onze plaatsers waken er steeds over dat de opstelling van een tent steeds bijdraagt aan de best mogelijke beleving op het event.’

Wat betekent Bryo voor u?

‘Ik kom niet uit een ondernemersfamilie, waardoor ik vaak onzeker was op mijn pad. Dat heb ik met vallen en opstaan afgelegd en bij een nieuwe stap durft twijfel nog weleens de kop opsteken. Bryo biedt me daarvoor niet alleen concrete tools, het leert me ook andere jonge ondernemers en hun pijnpunten kennen. Daaruit kan je veel leren. Hierdoor ga je automatisch zelfzekerder beslissingen durven nemen. Het netwerk dat je via Bryo opbouwt, is zo eigenlijk onbetaalbaar. Tegelijk doet het je beseffen dat je niet als enige al eens een moeilijke situatie moet overwinnen. Elke sessie zet je aan het denken over specifieke topics, waar je anders in je dagelijkse business vaak niet toe komt. Zo blijf je bijleren.’ 

Tips voor andere jonge ondernemers?

‘Als startende ondernemer maak je onzekere momenten mee. Dan komt het erop aan dooor te zetten, want het loont echt de moeite om je eigen verhaal te schrijven. Sta ook open voor partner partnerships, zelfs met partijen van buiten jouw eigen sector. Want dat kan leiden tot nieuwe kansen. Blijf jezelf daarom ook uitdagen om nieuwe mensen te leren kennen. Onthoud ook dat jezelf en je bedrijf gaandeweg durven aanpassen en vernieuwen vaak de sleutel tot een succesvol bedrijf op lange termijn is. Vergeet ten slotte niet om onderweg te genieten van jouw traject.’
 

AW_Welt_6stappenplan

Artikel uit publicatie