Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Van autosolisme naar multimodaliteit
Van autosolisme naar multimodaliteit
  • 20/02/2020

Van autosolisme naar multimodaliteit

In Vlaanderen nemen files in tijd en afstand toe, wat een groot economisch effect heeft op de bedrijven in de regio Vlaams-Brabant. Steeds meer mensen gebruiken alternatieve vervoersvormen en bedrijven maken van duurzame mobiliteit een prioriteit. Ook bij de aanleg van nieuwe bedrijfsterreinen en infrastructuurwerken, stelt men een mentaliteitswijziging vast. Enkele nieuwe ontwikkelingen op een rij.

Tekst: Wim Pannecoucke, Sophie Thiebaut.

In Vlaanderen telt men gemiddeld 762 kilometeruren file per werkdag. Een kilometeruur, een maatstaf voor filemeting van Statistiek Vlaanderen, staat voor 100 km file op een uur, ofwel 200 km file op een half uur. Een sterke concentratie van deze files bevindt zich in regio Brussel en Antwerpen. Deze files hebben een grote impact op de ondernemingen in regio Vlaams-Brabant.
 

Mobiliteit topprioriteit

Voka Vlaams-Brabant zet een vlotte mobiliteit voor de leden-ondernemingen en het verduurzamen van bedrijfsvloten hoog op de agenda. Daarbovenop is de Vlaams-Brabantse kamer trekker in het project ‘One Stop Shop’ met steun van de Vlaamse Overheid om bedrijven te helpen de vloot te verduurzamen en bedrijven wegwijs te maken die de eerste stappen naar elektrificatie zetten. Last but not least, sinds 2019 maakt mobiliteitsexpert Wim Pannecoucke deel uit van het kenniscentrum team. Wim bouwde jarenlange ervaring op binnen de Colruyt-groep, , waar hij meewerkte aan een overkoepelend mobiliteitsproject. Wim is vanuit zijn expertise nauw betrokken het dossier van Werken aan de Brusselse Ring. Hij zet enkele trends en ontwikkelingen gerelateerd aan mobiliteit, op een rij.

Mobiliteit heeft een sterke impact op de ganse onderneming. Voor de HR-afdeling geldt dit bijvoorbeeld voor alles wat aanwerving, verplaatsingsgedrag en retentie aanbelangt. De keuze van locatie is sterk gelinkt aan mobiliteit en infrastructuur van de openbare ruimte in de omgeving van een onderneming, er is een milieu-aspect en bijgevolg ook gezondheidseffect. Ik durf zelfs beweren dat mobiliteit een effect heeft op het welzijn van mensen, zeker als je naar de combinatie werk-privé kijkt.

Wim Pannecoucke, mobiliteitsexpert

Economisch belang bij wegenwerken 

Vanuit belangenbehartiging pleit Voka bij wegenwerken voor volgende aspecten:

  • Economisch belang van activiteiten tijdens en na de werken, ook wel ‘License to operate’ genoemd: een onderneming moet economische bedrijvigheid kunnen verder zetten tijdens de werken. Medewerkers, klanten en goederen moeten vlot op hun bestemming geraken.
  • Minder hinder-participatie & communicatie. Bedrijven willen inspraak hebben als er veranderingen komen in hun mobiliteit. De alternatieve routes en hinder moeten duidelijk, eenvoudig en correct naar hen worden gecommuniceerd.
  • Verliestijden kosten geld, hoe helpen we ons bedrijven deze verliestijden te beperken. En vooral, hoe kunnen we bedrijven aansporen om samen voor deze problematiek oplossingen te vinden.

Mobiliteitsdossiers belangenbehartiging Voka Vlaams-Brabant

Een greep uit de mobiliteitsprojecten waar het kenniscentrum van Voka Vlaams-Brabant de belangen van de ondernemingen uit de regio behartigt:

  1. Renovatiewerken aan de Brusselse Ring.
  2. Leuven-Noord: participatie bij de renovatiewerken van het Viaduct in Wilsele.
  3. Londerzeel-Zuid: werken aan de op-en afritten van A12.
  4. Halle: aanleg van Zuidbrug en Zennebrug.
  5. Aarschot: herinrichting ‘Duracell-rotonde'.
  6. Masterplan Brussels Airport.
  7. Uitbreiding van de Ring rond Tienen.

Conclusie

  • Mobiliteit is een belangrijke factor in het economisch klimaat van een bedrijf.
  • We raden bedrijven aan om stil te staan bij de verplaatsingen die gemaakt worden, en raden medewerkers aan om alternatieve mobiliteitsoplossingen uit te testen.
  • Bedrijven moeten dit faciliteren, door incentives te gebruiken en de faciliteiten te voorzien in een duurzaam mobiliteitsbeleid. Je moet als bedrijf het gedrag faciliteren dat je wil aanmoedigen.
  • Mobiliteitsgedrag gaan wijzigen, is veranderingen invoeren, en neemt tijd. Begin er dus tijdig mee, en niet als er een werf in de buurt opstart.
  • Infrastructuurwerken kunnen als opportuniteit worden bekeken om met mobiliteit aan de slag te gaan!

Duurzame mobiliteit: HR

Mobiliteit is sterk gelinkt aan HR. Steeds meer mensen werken een dag of meer van thuis uit. Niet elke bedrijfscultuur of functie laat dit echter toe. In het kader van retentiebeleid voor medewerkers is dit iets om te overwegen. Door mobiliteit kan je mensen verliezen, je kan ze ook moeilijker zien instromen. Bedrijven die geen thuiswerk aanbieden, lopen het risico geschikte kandidaten te verliezen. 

De globale limiet om onderweg te zijn naar je werk is 1u enkel. Indien je overstapt op alternatieve vervoersvormen, mag je er maximum 50% tijd bijtellen. Een voorbeeld: duurt je woon-werkverkeer met de auto gemiddeld een half uur, dan mag een alternatief woon-werkverkeer met de trein en fiets, niet meer dan 45 min bedragen. Indien alternatief vervoer meer dan 50% tijd kost, staan mensen liever in de file met de wagen.  Wel van belang, is dat alles naadloos gebeurd : de verschillende vervoersopties moeten goed op elkaar afgesteld zijn.

Fietsleases met snelle fietsen zoals speed pedelecs, spelen hier handig op in. Ook het toenemende aantal fietsostrades biedt een volwaardig alternatief voor koning auto

Bedrijvenpark Assent

Artikel uit publicatie

Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad