Skip to main content
  • Nieuws
  • Uitgelicht: 7 Smart City-toepassingen

Uitgelicht: 7 Smart City-toepassingen

  • 23/04/2018

Onze steden en gemeenten veranderen in sneltempo als gevolg van de digitalisering. Die digitale revolutie geeft steden vandaag al heel wat opportuniteiten om hun traditionele dienstverlening voor burgers en ondernemers te vergemakkelijken. En ook op quasi alle andere domeinen waarop de gemeenten actief zijn, vergemakkelijkt de combinatie van apps, sensors en het internet de dienstverlening en de snelheid daarvan. Voka geeft 7 voorbeelden van geslaagde Smart City-toepassingen.

Openbaar domein

Het Brusselse Fix My Street is een app die Brusselaars de mogelijkheid geeft om pakweg een losliggende stoeptegel of een defect verkeerslicht te fotograferen en te melden aan de stadsdiensten. Burgers kunnen ook online volgen of het probleem werd opgelost. Op anderhalf jaar waren er 20.000 meldingen.

Fix My Street Brussels

Mobiliteit

Het Shop&Go-systeem in Kortrijk rustte tweehonderd bovengrondse parkeerplaatsen uit met een sensor. Die registreert wanneer een auto parkeert. Je mag 30 minuten gratis parkeren. Na die periode wordt automatisch een parkeerwachter gealarmeerd. Het systeem zorgt ervoor dat er voldoende vrije parkeerplaatsen blijven in die omgeving van het handelscentrum. 

Stadsdistributie

Nieuwe spelers bieden tal van oplossingen aan om de groeiende volumes aan pakketjes die aan huis of aan bedrijven geleverd worden slim te bundelen. De meeste steden investeren in stedelijke distributiecentra, maar ook 'pakketboxen winnen aan populariteit. Denk aan de pakjesautomaten van bpost of Bringme, eenvoudig te bedienen via de app. Denk eveneens aan het vervagen van goederen- en personenvervoer door het fenomeen van crowd logistics waarbij particulieren zelf goederen verdelen - zoals 'bringr' bij warenhuisketen Carrefour. 

Bringme

Logistiek

Coöperatieve intelligente vervoerssystemen voor vrachtwagens worden vandaag getest in Vlaanderen. Via het Citrus-project wordt beschikbare realtime verkeersinformatie gedeeld in het transportnetwerk. Bijhorende apps versturen dan waarschuwingen naar vrachtwagenchauffeurs die een incident of wegenwerken naderen om file-staartaanrijdingen en pechstrookaanrijdingen te voorkomen. Ook verkeerslichten kunnen intelligent worden aangestuurd (groenegolfprincipe). Naderende voertuigen ontvangen informatie over de groentijd of de optimale snelheid om groen te hebben. Dit kan nadien worden gebruikt voor de dynamische aansturing van verkeerslichten in functie van verkeersstromen. De verkeerslichten op de N203a in Halle worden gebruikt als pilootproject, later volgen eventueel ook de aanrijroutes naar de havens van Antwerpen en Zeebrugge. 

Citrusproject

Afval

Slimme vuilnisbakken in steden als Antwerpen, Gent en Roeselare drukken afval samen. Zo kunnen deze 'BigBelly' afvalbakken grotere hoeveelheden afval aan. Wanneer deze bak vol is, geeft de sensor een signaal aan de reinigingsdienst. Die weet dan dat de tijd gekomen is om hem leeg te maken. Positieve gevolgen: minder vuilniswagens moeten uitrijden, minder lawaai, minder opstoppingen en minder schadelijke CO2-emissies.

BigBelly vuilnisbakken

Sociale Cohesie

Het ZWERM-project in Gent is een stadsspel waarbij bewoners via het internet en een parcours met sensoren ertoe worden aangezet hun medebewoners beter te leren kennen. Het spel brengt sociale dynamiek tot stand tussen bewoners van alle leeftijden en achtergronden.

ZWERM

Veiligheid

Bij grote evenementen als de Sinksenfoor, het eindejaarsvuurwerk en koopzondagen registreert Antwerpen via gsm-tracking het aantal aanwezigen. Tot op heden worden de data enkel gebruikt voor informatieve doeleinden. In de toekomst zal de politie deze data gebruiken om de veiligheid te garanderen.

Bron: www.vokakiest.be

IMU - Altez 0110
VZW_IMU_GROUPS
IMU - Sport Vlaanderen
ING
SD  Worx