Skip to main content
  • Nieuws
  • Twee sprekende voorbeelden waarom een staatshervorming wél nodig blijft

Twee sprekende voorbeelden waarom een staatshervorming wél nodig blijft

  • 13/10/2021

“Het is een vergissing te denken dat een staathervorming de mirakeloplossing is”, stelde Paul Magnette in het openingscollege van politicoloog Carl Devos. Wij geven twee sprekende voorbeelden (en er zijn er nog veel meer), die aantonen dat we dit pad wél moeten bewandelen.

Het is een traditie dat het openingscollege van Carl Devos ieder jaar door een befaamd politicus wordt gegeven en dit jaar was het aan PS-voorzitter Paul Magnette. Die maakte van de gelegenheid gebruik om een boodschap aan Vlaanderen te geven. De PS zet volop in op ecosocialisme en klimaatverandering. Op het vlak van staatshervorming is de partij ‘demandeur de rien’.

“Ik weet dat Belgium bashing in de mode is, maar in feite werkt het veel beter als we denken. Dat betekend niet dat het niet verbeterd kan worden. Maar het is een vergissing te denken dat een staathervorming de mirakeloplossing is", stelde Magnette.

Inefficiënte staatsstructuur

Nochtans zijn er zeer goede redenen om het pad naar een staathervorming wél te bewandelen. De plannen die Magnette in Gent uit de doeken deed kosten handenvol geld en zijn nog vele malen duurder om te realiseren als de huidige inefficiënte en soms zelfs contraproductieve staatsstructuur behouden blijft.

Een staatshervorming is noodzakelijk om te komen tot een efficiënter beleid dat onze welvaart verzekert

Koen Van Diest, adviseur Bestuurzaken & Staatshervorming bij Voka

Indien we niet over gaan tot een logisch model met duidelijke en coherente bevoegdheidspakketten zal het bijna onmogelijk zijn om zijn plannen uit te voeren of zelfs nog maar de welvaart van België te verzekeren.

Voorbeeld 1: gezondheidszorg

De gezondheidszorg is hiervan een excellent voorbeeld. Acht bevoegde ministers sturen momenteel een 19- tal administraties aan die versnipperd zijn over de verschillende niveaus. Iedere hervorming gaat uiterst moeizaam en dit terwijl ieder jaar 10  tot 15 miljard euro in de zorg verloren gaat.

Een staatshervorming die zorgt voor coherente bevoegdheidspakketten en een duidelijke responsabilisering kan zorgen voor eenvoudigere administratie, een betere zorgorganisatie en meer preventie. Dit leidt op zijn beurt tot miljarden winst voor de staat die kunnen worden gebruikt voor de uitdagingen van morgen.

Voorbeeld 2: arbeidsmarktbeleid

Een tweede voorbeeld is het arbeidsmarktbeleid dat versnipperd is tussen de federale overheid en de gewesten. Een formule die niet werkt als je weet dat de uitdagingen voor de verschillende gewesten compleet verschillend zijn.

Vlaanderen heeft een activiteitsgraad van bijna 75 procent en moet zich vooral focussen op het activeren van ouderen en langdurig zieken. Wallonië en Brussel daarentegen hebben een werkloosheidsprobleem met respectievelijk een werkzaamheidsgraad van 65 en 62 procent. Zij moeten vooral jongeren aan het werk krijgen.

Deze uitdagingen vragen geen beleid dat gestoeld is op een federale sokkel waar de deelstaten enkel accenten aan kunnen veranderen maar wel een beleid volledig op maat van de regio’s.

Welvaart verzekeren

We zijn het eens met Paul Magnette als hij zegt dat een zevende staathervorming geen mirakeloplossing is, net als de vorige zes dat niet waren. Maar deze oefening is noodzakelijk om te komen tot een efficiënter beleid dat ervoor zorgt dat onze welvaart en ons welzijn kan worden verzekerd.

Het proces zal traag, moeilijk en bijwijlen frustrerend zijn, maar de mogelijke winst is een overheid die in staat is gigantische uitdagingen zoals klimaatverandering daadwerkelijk aan te pakken en die erin slaagt om ons land opnieuw te laten aanknopen bij het Europese koppeloton. Dit is de inspanning meer dan waard.

IMU - Altez 0110
VZW_IMU_GROUPS
IMU - Sport Vlaanderen
ING
SD  Worx