Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘Trucks met bandenpech moeten on the go worden geholpen’

‘Trucks met bandenpech moeten on the go worden geholpen’

  • 08/04/2024

De vestigingen van Profile blijven toenemen in de Lage Landen. Op enkele decennia tijd is het merkonafhankelijke automotivebedrijf uitgegroeid tot een van de meest gekende onafhankelijke onestopshops voor onderhoud, reparaties en bandenservices. Vanuit het BeLux-hoofdkwartier in Berchem praten directeurs Dirk Van Genechten (Profile Euroservice) en zijn collega voor België en Luxemburg (Profile Belux) Jen De Clerck voluit over hun ambities en uitdagingen.

In onze contreien is Profile het grootste en snelst groeiende bedrijf in de automotivesector. Het avontuur van de onafhankelijke banden- en velgenspecialist startte met drie ondernemers in Nederland in 1989, toen nog uitsluitend gefocust op bandenservice. Anno 2024 is het merk uitgegroeid tot een allroundspecialist in auto-onderhoud voor particuliere en zakelijke rijders. Met Profile Truck werd het Benelux-marktleider in truckbanden en bedient het zowel grote als kleine truckvloten binnen alle sectoren zoals overheden, transportondernemingen en verhuurbedrijven. De pechservice voor trucks is actief in héél Europa.
Jen De Clerck en Dirk Van Genechten bekleden twee topfuncties bij Profile, en daar zijn de Antwerpenaren trots op. Na een opleiding in de autotechnologie beklom De Clerck gestaag alle echelons in de onderneming. Na de verkoop van zijn bandenbedrijf in 2018 ging hij aan de slag bij Profile, waar hij sinds 2022 hij aan het hoofd staat van Profile Belux (dochteronderneming van de Nederlandse Profile International, formulehouder van het franchiseconcept, red.). ‘Twee jaar geleden kreeg ik de opdracht om Profile Belux als multimerkengarage op de kaart te zetten’, zegt hij. ‘Dat betekent meer merkonafhankelijke Profile-vestigingen uitrollen op het grondgebied België en Luxemburg. Daarnaast is het mijn ambitie om een nieuw truckserviceplatform uit te werken dat de naam Truckpro Europe heeft gekregen.’ 


Zijn collega Dirk Van Genechten, met wie hij de bureaus van Profile BeLux-in Berchem deelt, heeft vanuit de maritieme sector de transitie naar de bandensector gemaakt. Hij heeft al meer dan 23 jaar de leiding over Profile Euroservice, specialist op het gebied van internationale pechservice met een Europees netwerk van banden-, truck- en trailerspecialisten. ‘We zijn de enige bandenorganisatie met een eigen bandenpechservice in heel Europa. We werken met zes van de zeven truckfabrikanten.’
Beide directeurs werden geheadhunt om hun respectievelijke topfuncties te bekleden. ‘Bij Profile moet je de juiste mentaliteit hebben’, klinkt het unisono. ‘Snel denken, snel diensten verlenen en vooral: no-nonsense handelen.’ 

Snel truckers in nood bijstaan

Die doenersmentaliteit is een sine qua non. ‘Want onze corebusiness blijft onderhoud en bandenpechverhelping op maat’, legt Van Genechten (Profile Euroservice) uit. ‘Letterlijk zeven dagen op de zeven dienstverlening vanuit een high functioning operatorencentrale hier in Berchem. Wij presteren de klok rond in house afhandeling van alle dossiers en staan in contact met een breed netwerk van garages en bandencentrales in Europa.’ 
Snel, klantvriendelijk en met kennis van zaken alle telefoontjes van truckers in nood afhandelen dus. ‘Wij zijn geen callcenter’, klinkt het formeel. ‘We laten niemand wachten aan de lijn. Vergelijk ons met een alarmcentrale. Iedere oproep is ultradringend, want een vrachtwagen die stilstaat kost onze klanten geld en dus marge. Een uitstekende servicereputatie verdien je elke dag.’ 
Iedereen heeft wel eens te maken met pech onder weg, en dan staan de Profile-operatoren klaar om hen te helpen. ‘Dankzij ons zeer uitgebreid netwerk van bandencentrales en garages in heel Europa kunnen we snel de meest geschikte pechserviceleverancier de opdracht geven om het probleem op te lossen.’ 
Jen De Clerck: ‘Wanneer een particuliere wagen met een lekke band twee uur stilstaat langs de weg, dan is dat vervelend voor de bestuurder. Een vrachtwagen kan zich die luxe niet veroorloven. Trucks riskeren namelijk hun laad- of losslot te verliezen als ze lang moeten stilstaan. Zij moeten daarom on-the-go geholpen worden. Dat is geen sinecure.’

‘De achtergrond van onze operatoren is uiteenlopend; ze moeten de juiste mentaliteit hebben. Talenkennis is essentieel.’

  • 34 Actief in 34 landen
  • 24/7 -dienstverlening
  • 25 FTE's & 2 FTE's stand-by

Proactief checks uitvoeren

Voor trucks is uptime het doel. Van Genechten: ‘Wij moeten ervoor zorgen dat ze zo snel mogelijk terug rijden wanneer er zich problemen voordoen. Voorkomen is beter dan genezen voor onze klanten. Dat doet Profile met zijn ‘100% uptime’-propositie, door proactief bandencontroles en fleetchecks uit te voeren. Dit wordt inzichtelijk gemaakt en gerapporteerd aan onze klanten via het platform Tymacon.’ 
Opmerkelijk: in Vlaanderen worden de dossiers op gemiddeld 1 uur- en 42 minuten afgewerkt. ‘Dat is dan vanaf het moment dat de telefoon wordt opgenomen tot het voertuig rijklaar is’, klinkt het. In Nederland ligt die zogenaamde downtijd op  1 uur en 36 minuten. Waarom gaat het sneller bij onze noorderburen? ‘In Nederland is er een dichter Profile-netwerk. Daardoor hebben we er minder last van langere aanrijtijden. Maar het grote probleem in Vlaanderen zijn de files die met de dag toenemen.’

Proactief checks uitvoeren

Voor trucks is uptime het doel. Van Genechten: ‘Wij moeten ervoor zorgen dat ze zo snel mogelijk terug rijden wanneer er zich problemen voordoen. Voorkomen is beter dan genezen voor onze klanten. Dat doet Profile met zijn ‘100% uptime’-propositie, door proactief bandencontroles en fleetchecks uit te voeren. Dit wordt inzichtelijk gemaakt en gerapporteerd aan onze klanten via het platform Tymacon.’ 
Opmerkelijk: in Vlaanderen worden de dossiers op gemiddeld 1 uur- en 42 minuten afgewerkt. ‘Dat is dan vanaf het moment dat de telefoon wordt opgenomen tot het voertuig rijklaar is’, klinkt het. In Nederland ligt die zogenaamde downtijd op  1 uur en 36 minuten. Waarom gaat het sneller bij onze noorderburen? ‘In Nederland is er een dichter Profile-netwerk. Daardoor hebben we er minder last van langere aanrijtijden. Maar het grote probleem in Vlaanderen zijn de files die met de dag toenemen.’

Werknemer bij Profile met een vrachtwagen band

Opleiding on the job

In het BeLux-gebouw op wandelafstand van Berchem-station huist de Profile Euroservice-centrale met 21 operatoren en 4 administratieve krachten. Een goede operator blijkt een witte raaf met een uitzonderlijk profiel. ‘Wanneer ik mensen aanwerf, dan kijk ik niet naar hun CV’, zegt Van Genechten. ‘Het opleidingsniveau speelt geen rol.’
‘De operatoren moeten in het team passen en de juiste mentaliteit hebben’, vult De Clerck aan. ‘Hun achtergronden zijn erg uiteenlopend: we hebben voormalige taxichauffeurs, ex-truckers, mensen uit de horeca, maar ook muzikanten en operatoren met een bachelor in de boekhouding of in de Duitse taal.’
‘Die talenkennis is essentieel’, weet Van Genechten. ‘We bedienen klanten in het Nederlands, het Frans, Duits, Pools, Spaans, Italiaans en Arabisch. En we moeten ook in de juiste talen kunnen aanklampen in de bandencentrales in het buitenland  om de juiste match per dossier te garanderen. Voor andere talen kunnen we trouwens beroep doen op partners in het buitenland.’
Na een interne opleiding on the job van zes maanden zijn de stagiairs-operatoren klaar als voltijds operator. ‘Ze moeten bereid zijn om ook af en toe ‘s nachts en in de weekends te werken’, klinkt het. ‘Dat is een aparte mentaliteit. Uitdrukkingen zoals ‘Dat kan niet’ of ‘Dat is een probleem’ bestaan niet bij Profile. Willen helpen staat centraal. Opnieuw: sense of urgency.’ 

Schaalvergroting Profile BeLux

De Clerck wil als Profile BeLux-directeur het aantal vestigingen en Profile-franchises in België en Luxemburg verder uitbreiden. ‘Het is mijn ambitie om het aantal vestigingen stabiel te laten groeien. Een verdubbeling van de zelfstandige ondernemers - bandencentrales en multimerkengarages - die onder het label Profile werken, zou fijn zijn’, zegt hij. ‘Het liefst binnen drie tot vijf jaar tijd.’
Op dit moment zijn er in Nederland en België 226 Profile-vestigingen. ‘Na de recente opening van een nieuwe vestiging in Ukkel kloppen we af op 55 vestigingen in België. Daarnaast hebben we ook nog eens een 20-tal Profile fleetpartners waarmee we nauw samenwerken. Ons totale aanbod voorziet niet alleen in bandenservice, maar in een onestopshop voor onderhoud, reparaties én banden.’
Die schaalvergroting ligt in de lijn van de commerciële ambitie van Profile in België. ‘We streven naar een maximale dekking gespreid over het land, zodat klanten nooit verder dan 25 kilometer moeten rijden naar hun dichtstbijzijnde Profile-servicegarage’, legt Jen De Clerck uit. Bestaande garagebedrijven in het noorden en in het zuiden van België kiezen wat graag voor de franchiseformule van Profile. ‘Het biedt de franchisenemer én de klant veel voordelen. Voor de ondernemer neemt de naambekendheid van Profile heel wat risico’s weg en onderhandelingen, bijvoorbeeld met bandenmerken, gebeuren centraal. Klanten kunnen dan weer rekenen op de vertrouwde Profile-kwaliteit en profiteren van een completer assortiment en services. Dat gaat van merkonafhankelijke bandenservice over auto-onderhoud, zowel van personenwagens als van bestelwagens, en zowel voor particulieren als voor de lease- en fleetmarkt tot truckbandenservice.’

‘We streven naar een maximale dekking gespreid over het land, zodat klanten nooit verder dan 25 kilometer moeten rijden naar hun dichtstbijzijnde servicegarage.’

Duurzaamheid

In 2019 jaar mocht Profile BeLux als eerste bandenservicenetwerk voor het eerst het duurzaamheidscertificaat in ontvangst nemen van vzw Duurzaam Repareren. Dat is de organisatie die duurzaamheid in de branche controleert. Een jaar later werd het certificaat niet alleen verlengd, maar werd meteen ook bevestigd dat alle Profile-vestigingen in België op het hoogste duurzaamheidsniveau zijn gebracht. ‘Ik geloof dat de markt in de toekomst volledig datagedreven, 24/7-geconnecteerd én duurzaam zal zijn’, zegt Jen De Clerck. ‘Daarom zullen we de regie op het onderhoud van wagens en trucks in de toekomst nog meer naar ons toetrekken.’ 
De vestigingen voldoen allemaal aan de strenge eisen van Duurzaam Repareren. Profile trekt het duurzaamheidsprincipe nu ook door in het optimaal bandenbeheer. ‘We bieden onze klanten het certificaat Duurzaam-op-de-Weg aan indien ze voldoen aan de nodige vereisten. Dat houdt , onder meer, het uitvoeren van periodieke fleetchecks in, en het uitlijnen, balanceren of het gebruik van loopvlakvernieuwing. Dat alles zich vertaalt in een positieve impact op de ecologische voetafdruk en het verlagen van de CO2-uitstoot.’
Ook het hypermoderne gebouw in Berchem voldoet aan een rist duurzaamheidsprincipes. ‘In de toiletten spoelen we bijvoorbeeld door met regenwater’, zegt de BeLux-directeur nog. ‘Ook onze locatie vlakbij het station is doelbewust gekozen. Al onze werknemers kunnen hier geraken per trein, met de fiets of te voet.’
www.profile.be 
www.profile-euroservice.com

Directeurs  Dirk Van Genechten en Jen De Clerck

Op zoek naar hulp bij de internationalisering van je bedrijf?