Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Tips van de Expert: Dirk Huyghe - COO Altez

Tips van de Expert: Dirk Huyghe - COO Altez

  • 16/01/2024

“Renovatie is een opportuniteit tot kostenbesparing”

In ons magazine kon je al lezen waarom bestaande niet-residentiële gebouwen de komende jaren verplicht een renovatie moeten ondergaan. Daarnaast zijn er ook heel wat andere interessante redenen om een bedrijfspand te moderniseren, een specialisatie die trouwens een heel specifieke aanpak vergt. Dirk Huyghe geeft tekst en uitleg.

1. Combineer een moderne esthetiek met functionele verbeteringen 

“Iedere renovatie verhoogt de waarde van een bedrijfsgebouw. Bovendien verlengt het de levensduur en geeft het een pand extra cachet. Een goed voorbeeld daarvan is het strippen van een gebouw, om het vervolgens een totaal nieuwe (gevel)bekleding te geven die de esthetische meerwaarde fors verhoogt. Daarnaast zijn ook functionele ingrepen erg belangrijk. Zo kan het bijvoorbeeld nodig zijn om de dakconstructie te verstevigen, zodat die zonnepanelen kan dragen.” 

2. Verander de indeling op basis van nieuwe processen 

“Als een onderneming een nieuw product gaat maken of de interne werking verandert grondig, is de kans reëel dat de oorspronkelijke indeling van het gebouw daar niet op is voorzien. Nieuwe installaties, veranderde logistieke of productieprocessen en/of gewijzigde werkmethoden vereisen vaak een aangepaste omgeving. Als je daar toch de nodige investeringen in doet, is het nuttig om tegelijk rekening te houden met nieuwe eisen inzake brandveiligheid, isolatie en andere EPC-vereisten. Ook energiebesparing is essentieel. Hoewel dat voor productiehallen volgens de huidige wetgeving nog niet is verplicht, kunnen ondernemers met een langetermijnvisie een voorsprong nemen op de concurrentie, door daar toch in te investeren. Op die manier ben je nu al ‘future proof’.” 

3. Kies voor een aannemer met ervaring in renovatie 

“Bij renovatie blijft de bedrijfsactiviteit meestal gewoon doorgaan. Dat vergt een nog beter uitgekiende planning en organisatie dan bij nieuwbouw. Ook de mindset en de manier van werken van de aannemer moeten daarop zijn afgestemd. Het Altez-renovatieteam heeft ook op dat vlak een ruime ervaring en hanteert een aanpak die volledig gericht is op de continuïteit van de huidige workflow binnen een onderneming. Daarbij is er heel veel aandacht voor flexibiliteit, proactieve communicatie en begrip voor de behoeften van bouwheer én aannemer.” 

4. Hou het plezier erin 

“Het Altez-motto luidt: ‘It’s great to build, it’s great to renovate!’ Een nieuw leven aan een gebouw geven, hoeft niet louter een synoniem te zijn voor allerlei technische uitdagingen en een erg strikte planning. Zeker als de communicatie tussen aannemer en bouwheer constructief verloopt, kan het plezierig zijn om de geleidelijke metamorfose van een gebouw van nabij mee te maken en te (helpen) vormgeven. Het genieten hoef je niet uit te stellen tot de renovatie af is, ook het proces zelf is de moeite waard.”

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag