Skip to main content

Timstor viert dertigste Kerstmis

  • 01/06/2021

Stel je voor dat het in je bedrijf het hele jaar door Kerstmis is. Voor de meeste mensen is dat een droom die uitkomt, voor een enkeling misschien wel een nachtmerrie. Bij Timstor in Arendonk is het gewoon de realiteit. Al dertig jaar lang is het in deze toonaangevende groothandel gespecialiseerd in kerstdecoratie iedere dag Kerstmis. “Het mag bij ons dan wel elke dag feest zijn, een dertigste verjaardag blijft toch een speciaal moment”, zegt zaakvoerder Herman Hermans.

Binnenstappen bij Timstor is een echte belevenis. Buiten schijnt volop de voorjaarszon, maar in de 500m2 grote showroom komen de kerstjingles ons feestelijk tegemoet. Met meer dan 2.000 artikels in de collectie, waarvan honderden tentoongesteld, weet je niet waar eerst kijken. “Ik ben eigenlijk eerder toevallig in de deze business gerold”, vertelt director en eigenaar Herman Hermans. “Timstor is in 1991 opgericht door mijn buurman. Tien jaar geleden ging het bedrijf door een moeilijke periode en wilde hij er graag mee stoppen. Ik had net mijn bedrijf verkocht en was op zoek naar een nieuwe uitdaging. Dus ik dacht: Kerstmis, waarom niet (lacht).”

NICHE IN EEN NICHE

Timstor is een nichebedrijf in een nichesector. “De meest gangbare kerstdecoraties, zoals kerstbomen, ballen en slingers hebben wij niet in ons gamma”, legt Hermans uit. “Wij leggen ons toe op verzamelobjecten zoals santa’s en notenkrakers, verlichte taferelen en kerstdorpen, muziekdozen en andere gadgets. En we mogen zeggen dat we in deze niche toonaangevend en innoverend zijn in Europa. Onze klanten zijn tuin- en decoratiecentra en speciaalzaken in binnen- en buitenland, maar ook grote retailers zoals Action.” Bij Timstor lopen ze altijd ongeveer een jaar vooruit op de feiten. “In oktober trekken we drie weken naar China om de collectie voor een jaar later samen te stellen”, legt Hermans uit. “Na dat bezoek sturen ze monsters op, zodat wij in november en december onze catalogus kunnen samenstellen en de showroom opnieuw kunnen inrichten. Van januari tot maart staat alles in het teken van de beurzen en klantenbezoeken, in die periode lopen de bestellingen binnen. April, mei en juni zijn voor ons rustigere maanden, omdat dan de productie in het buitenland volop aan de gang is. En vanaf juli tot oktober is het alle hens aan dek met het verzamelen, klaarmaken en uitleveren van al de bestellingen.”

GROEI

De jongste jaren kent Timstor een sterke groei. “We hebben de intrek genomen in een nieuwbouw hier op de Hoge Mauw in Arendonk en hebben intussen verschillende magazijnen in gebruik”, besluit Hermans. “Dit jaar hebben we omwille van corona en het wegvallen van heel wat beurzen een moeilijker jaar, maar de voorbije jaren groeiden we telkens tussen de 10% en 30%. Hierdoor zijn er intussen een tiental mensen in vaste dienst en in de drukste maanden vullen we deze aan met interimkrachten en jobstudenten. Deze dertigste verjaardag is een mooie mijlpaal voor het bedrijf en hopelijk – na het coronajaar - een nieuwe vliegende start. Want met mijn zoon Stijn, die steeds meer verantwoordelijkheden opneemt, al actief in de zaak en een aantal kleinkinderen, die hopelijk later in het familiebedrijf stappen, is er heel wat potentieel en mag Timstor - wat mij betreft - zeker nog flink groeien.”

 

Contactpersoon

Kristel Goffin

Communicatiemanager

Kom 16/09 naar de Relaunch van ons Experience Center!
Van Dessel Insurance

Artikel uit publicatie

Logo Mensura
Proximus
SD  Worx