Skip to main content
  • Nieuws
  • Tijdens lockdown bedacht tweeling Dries en Breght Van Baelen een sublieme oplossing voor de gesloten showroom van hun ouders: “Voortaan kies je jouw inrichting via Augmented Reality"

Tijdens lockdown bedacht tweeling Dries en Breght Van Baelen een sublieme oplossing voor de gesloten showroom van hun ouders: “Voortaan kies je jouw inrichting via Augmented Reality"

  • 01/10/2021

De lockdown zette Dries en Breght Van Baelen (27) uit Zonhoven aan het denken. Toen de showroom van hun ouders in Hasselt verplicht dicht moest door de coronamaatregelen, kwam de tweeling met een subliem idee. Voortaan brengen zij wel de meubelen tot bij de klanten. Via Augmented Reality projecteren de mensen zelf het meubilair in 3D in hun eigen ruimte. Met succes. Vandaag slepen de broers met hun demo-app de innovatiepremie van Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) ter waarde van 50.000 euro binnen.

Arficio

Samen met Voka – KvK Limburg gingen de broers in op de oproep van Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). “Start-ups en bedrijven van maximum 5 jaar oud die snel willen én kunnen groeien en binnen de 5 jaar een tewerkstelling van minstens 5 medewerkers beogen, konden zich kandidaat stellen voor een innovatiepremie ter waarde van 50.000 euro”, legt Axelle Henrard, directeur eigenaars-ondernemers van Voka – KvK Limburg uit. “Voorwaarde was dat de ondernemers met hun idee een pioniersrol vervullen binnen hun marktsegment.”

Projecteren in de ‘living’

“En pioniers, dat zijn we”, lacht handelsingenieur Dries Van Baelen. “Breght, die burgerlijk ingenieur Computerwetenschappen is en ikzelf komen uit een ondernemend gezin. Tijdens de lockdown moesten onze ouders hun Hasseltse showroom verplicht sluiten. ‘Wat nu?’, zeiden we tegen elkaar. Toen borrelde het idee naar boven om de klanten een alternatief aan te bieden. Als zij niet naar ons konden komen, gingen wij wel naar hen. Virtueel en dus virusvrij. Met behulp van Augmented Reality projecteren we 3D-modellen van het gamma van een fabrikant in de ‘living’ of het kantoor van onze klant. Zo ziet die meteen of de afmetingen correct zijn en of de kleur past met de rest van zijn of haar interieur. We willen onze software nu toepassen in apps die we voor andere bedrijven maken. Daarbij mikken we op bedrijven die in kantoormeubilair, keukens, badkamers, verf, vloeren en zelfs kunst bedrijvig zijn.”

Dé referentie in de interieurwereld

“We hebben daarom met Arficio een nieuwe onderneming opgericht”, gaat Breght Van Baelen verder. “Bedoeling is om dé referentie te worden in Augmented Reality binnen de interieurwereld door simpelweg de meest gebruiksvriendelijke AR-software op de markt te brengen. Nu ja, simpelweg (lacht). We zijn in ieder geval goed op weg. Dankzij de Innovatieve Starter Steunpremie van Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) kunnen we onze software verder ontwikkelen. En onze demo-app waarmee we de eerste commerciële contacten kunnen benaderen is klaar. Kijk maar eens op onze website www.arficio.com

Contactpersoon

Manon Beerten

Directeur marketing & communicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo