Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘Tijdelijke uitvoer verloopt handiger met een ATA-carnet’

‘Tijdelijke uitvoer verloopt handiger met een ATA-carnet’

  • 20/02/2023

Voor luxueuze interieurs vervaardigd met stoffen van Europese topkwaliteit, is wereldwijd een publiek. Dat leidt de Sint-Niklase specialist ter zake, Designs Of The Time, al 25 jaar naar beurzen, soms ook buiten de EU. Om zijn materiaal van die bezoeken vlot over en weer te krijgen, valt het dan terug op het ATA-carnet.

Al sinds 1998 kloppen high-end interieurdesigners van overal ter wereld aan bij Designs Of The Time, dat oprichter Yvan Puylaert intussen samen met zijn dochter Elaine en zoon Owen runt. Door zijn handelsmerk - authentieke, artisanale, tijdloze naturelle stoffen creëren die discrete luxe uitstralen - staat het Wase familiebedrijf op de kaart van Nederland over de Balearen tot in Californië en Australië toe. ‘We zijn een stoffenediteur. Elk jaar creëren we samen met de weverijen een unieke collectie die we exclusief wereldwijd op de markt brengen’, legt Elaine Puylaert uit. 

Daarvoor heeft de familie wereldwijd een sterk netwerk van gelijkgezinde agenten, distributeurs en showrooms uitgebouwd. ‘Daarnaast kunnen potentiële klanten onder andere ook op beurzen met ons kennismaken, zowel in de Benelux als internationaal.’
 

In februari vorig jaar trok Designs Of The Time ook naar Schotland voor zo’n beurs. Kort 
daarna ging het richting Lanzarote voor een productshoot. Voor de tijdelijke in- en uitvoer van de stoffen en meubelen die daarvoor nodig waren, klopte Elaine Puylaert aan bij de Antwerps-Wase Kamer voor een ATA-carnet. 

RESEM VOORDELEN


Met dit document kan een bedrijf vooraf alle nodige douaneformaliteiten treffen voor de goederen die in de gedetailleerde inventaris van het ATA-carnet zijn vermeld, 
wanneer het die voor pakweg een beurs of een demonstratie tijdelijk in- en uitvoert in niet-EU landen of in daarmee gelijkgestelde gebieden binnen het ATA-netwerk. Bovendien stelt het carnet houders daarbij ook vrij van het betalen van invoerrechten, 
belastingen en douanerechten. Het netwerk van Kamers van Koophandel is gemachtigd om dit douanedocument uit te geven. Daarbovenop biedt het ook een internationaal geldende waarborg, ter vervanging van alle waarborgen die per land nodig zijn bij tijdelijke in-, door- en uitvoer. Naast tijdswinst zorgt een ATA-carnet dus voor extra gebruiksgemak en een vlottere financiële afhandeling.

‘Sinds de brexit maakt Schotland geen deel meer uit van Europa, dus was een ATA-carnet wel nodig voor die beursdeelname. Zo hebben we ontdekt wat een handig 
document dit is. Het geeft je meteen een volledig overzicht van alle goederen die je 
hebt uitgevoerd en je dus ook terug moet invoeren. Het exportloket van de Kamer 
heeft ons bij de opmaak van het carnet ook snel kunnen voorthelpen’, vindt Elaine 
Puylaert. ‘Momenteel is het carnet wel enkel in een papieren versie te bekomen. Het moet dus worden overgedragen als je verschillende personen inschakelt voor het 
goederentransport over en weer. Mocht daarvoor ook met een digitale versie worden 
gewerkt, zou dat nog net wat handiger zijn.’

CARNET KLAAR BINNEN DE WEEK


Het opmaken van een ATA-carnet vraagt tot een week tijd. De kostprijs ervan hangt deels af van de waarde van de opgenomen goederen en houdt ook een beperkte administratieve kost in. Een ATA-carnet is een jaar geldig en kan in die periode meermaals worden gebruikt. Nadien moeten de goederen weer in de EU ingevoerd zijn en moet het document correct afgestempeld terug aan de Kamer worden bezorgd. Een pilootproject voor de invoering van een elektronische versie van het ATA-carnet is intussen al opgestart

AW_Welt_6stappenplan